Kokouksen ainoat puheenvuoronkäyttäjät olimme vihreitten Maire Puikko ja minä. Maire kommentoi valtuuston hyväksyttävänä ollutta Rahajärven ranta-asemakaavaa – tekemättä mitään sitä koskevaa esitystä. Minä tein kunnanhallituksen esityksestä poikkeavan esityksen kunnan lausunnoksi kuntarakennelakiluonnoksesta.
Jo ennen valtuuston kokousta taajoimme kuntarakennelain kanssa ryhmäkokouksessamme, jossa sain ajatuksilleni toki sympatiaa, mutta jossa jo kävi selväksi, ettei varsinaista kannatusta juurikaan tulisi. Lopulta se vähäkin kannatus jäi tulematta muutaman teknisen kämmin takia eli äänestykseenkään en esitykselläni päässyt.
Vaan eipä siinä mitään. Esitykseni on valtuuston pöytäkirjassa ja siihen on sopiva palata sikäli kun satun olemaan vähänkään oikeassa minne Inari on naapurikuntien tai niiden osa-alueiden liittämistä itseensä ajaessaan päätymässä. Ryhmässäni tunnutaan olevan sitä mieltä, että tehdään selvityksiä, mutta torjutaan sitten liitokset. Ehkä korkeintaan Kakslauttanen voisi porukalle kelvata ja hyvässä lykyssä ”Inarin palveluja käyttävä” Vuotsokin. Tarkempi perustelu jääköön itse kenenkin kunnallispoliitikon itsensä selitettäväksi.
Seuraavassa valtuustossa tekemäni esitys:
”Esitän, että Inarin kunta ei lähde yksipuolisesti, vastoin naapurikuntien kantoja, kannattamaan lausunnossaan saamelaisalueen kunta- ja alueliitoksia. Viittaukset lakiluonnoksen mahdollistamaan Utsjoen pakkoliitokseen sekä tarpeeseen lisätä laissa valtioneuvoston toimivaltaa myös Sodankylään kuuluvan Vuotson alueen liittämiseksi Inariin, tai liittämällä vielä Enontekiö, koko saamelaisalueen kattavan kunnan muodostamiseksi tulee poistaa.Olin siis jo kunnanhallituksessa tuota mieltä, mutta siellä asia jäi kannatuksen puuttuessa äänestyttämättä. Nyt ajattelin, että saatetaan kanta pöytäkirjoihin, joista siihen on hyvä palata.
Esitän edelleen, että Inari ilmoittaa lausunnossaan hakevansa poikkeamista lakiluonnoksessa olevasta kuntajakoselvityksestä, koska Inarilla on edellytykset vastata palvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta ja koska kunta- ja alueliitoksilla ei Ylä-Lapin erityisen harvan asutuksen vuoksi saavutettaisi lakiluonnoksen 2 §:n mukaista elinvoimaista, alueellisesti eheää, eikä etenkään yhdyskuntarakenteeltaan toimivaa kuntarakennetta.
Sama poikkeamisperuste pätee myös lakiluonnoksen kuntien palvelutuotannolle asettamaan 20 000 asukkaan väestöpohjaan.
Esitän vielä, että Inari kritisoi lausunnossaan kuntarakenneuudistuksen aikataulua. Nyt kunnat joutuvat lausumaan ilman riittäviä tietoja siitä, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet tulevat uudistumaan. Myös valtionosuusjärjestelmän uudistaminen sekä kuntien tehtävien kokonaisuuden tarkastelu ovat kesken.”
Varsinkin, jos huomataan, että olen ollut vastaan haratessani hakoteillä.
Tutustukaa luonnosvaiheessa olevaan kuntarakennelakiin ja lukekaa mitä naapurikunnat ovat, Kittilä mukaan lukien, siitä lausuneet!
Hyvä, kun nuo 7- 10 tuntia kestäneet jaarittelut ovat päätyneet Inarin kunnanvaltuustossa, Nyt jää uusille valetuteille aikaa tutustua, Tuohon luonnosvaiheessa olevaan kuntarakennelakiin ja naapurikuntien lausuntoihin.
VastaaPoistaEhdotankin, että ylijäämäajat, tuosta 7-8 tunnista istuttaisi, kokouksien päätyttyä, Valtuustosalissa ja tutustuttaisi yhdessä ”esimerkiksi” kuntalakiin.
Luulen, ettei näillä uusilla valtuutetuillakaan ole erikoisemman suurta kiinnostusta yksin tutustua ja vielä vähemmin ymmärtää lakien merkitystä käytännössä.
Heidän on helppo, nyökytellä myöntävästi laumassa ja piiloutua laumaa. Kun ottaa vastuu ja tukea yksinäistä valtuutettua joka jo, aiemman ammatinkin puolesta on joutunut tutustunut lakeihin.
Eino Sarre
Hätäilyn makua uudelta valtuustolta. Selitetään että vain selvitetään mutta ei ole luettu edes mitä kunnan lausunnossa sanotaan pakkoliitosten mahdollisuuksiin viitaten. Vielä vähemmän on mietitty mitä siinä laissa tai luonnoksessa oikein sanotaan. Olisit odottaneet rauhassa miten homma etenee kuten naapurikunnatkin. Tulee uudelle kunnanjohtajalle savottaa miettiä mistä rahat ja palvelut kun jos tuo esitys toteutuu. Nykyinen kunnanjohtaja järjestää läksiäisiksi melko jäynän!!
VastaaPoistaOlen lukenut muiden kuntien lausuntoja kuntarakennelaista. Viimeksi tänään Kemijärven. Ihmettelen yhä enemmän Inarin kunnan kantaa...
VastaaPoistaEipä vaan löydy Inarin kunnan sivuilta kunnan lausuntoa kuntarakenneluonnoksesta. Kolme tyhjää sivua dnro 106/00.01.00.03/2012. Siinäkö se on. Päällimmäisenä (ehkä ainoana) on tullut julkisuuteen lausunto, että saamen kielisen väestön oikeudet olisi mahdollista turvata nykyistä paremmin. Vedettiin taas saamelaiskortti esiin, ettei kukaan vaan uskaltaisi olla eri mieltä. Siinähän leimautuisi vähintäänkin saamelaisvastaiseksi tai ihan yleisesti rasistiksi. Sen verran pahaksi on mennyt tämä syntyperäriitely, että parempi riidellä vain pienissä porukoissa. Kunhan saataisiin hoidettua tämä ilo-asia jollekin mallille, voisi siirtyä seuraavaan riita-aiheeseen.
VastaaPoistaTällä menolla ei kyllä tarvitse ihmetellä, kun koulutetut junantuomat häipyvät vähin äänin.
Inarilainen kommentoi hyvin kunnan lausuntoa. Henna Virkkunen kertoi tänään radiossa, että lausuntoja otetaan huomioon lopullista lakiaehdotusta kirjoitettaessa. Nähdään siis kesällä miten Inarin myötäsukaisuus kuitattiin. Voihan pöljyys!
VastaaPoistaLapin Kansa 12.3.2013: "Lapin kuntia hirvittää päälle kaatunut kiire, jolla maan hallitus rakentaa suurkuntien Suomea. Kunnista 15 sanoo liitoksille ehdottomasti ei."
VastaaPoistaLapin kunnista vain Inari ja Kemi ovat liitoksille myönteisiä.Onko niin, että Inarissakin vain yksi valtuutettu oivalsi tässä lyhyessä perehtymisajassa mihin ollaan menossa? Eläkkeelle jäävän kunnanjohtajan vedättäminä?