Se lähtee Suomen Kuntaliiton päättämästä
yleisvaltakunnallisesta kuntatalouden sopeuttamisohjelmasta, jota suositellaan
kaikille kunnille. Ohjelman
perusvaihtoehdon mukaan kuntien sopeutustarve vuosille 2014 - 2017 on 2,2
miljardia euroa. Siis säästöjä. Ohjelmasta on Inarille laskettu vuotuinen 1,3
prosentin säästötarve vuosina 2014 - 2016 eli noin 0,565 miljoonaa euroa
vuodessa. Samansuuruista säästötavoitetta esitteli hiljattain myös Inarin kuntajohdon
suosima kuntatalouskonsultti Eero
Laesterä, jota kuulemaan meikäläisten rivivaltuutettujen äänimäärä ei
riittänyt, mutta joille hänen esittämänsä diat on sittemmin annettu itsekseen tutkittaviksi.
Reilun puolen miljoonan euron vuotuista säästöä ei suoraan nimetä peruspalveluluihin, mutta ajatus siitä paistaa toki läpi.
Ellei muuten, niin myöhemmin kun esityksessä todetaan: ”Jos
kasvua saadaan hillityksi, kunnalla voisi olla elinvoimainvestointivaraa 4 – 6 miljoonaa
euroa". Siis yhteensä tuona kolmen vuoden aikana?
Voidaan vain miettiä mitä nuo haaveillut elinvoimainvestoinnit
tulisivat olemaan. No, ainakin se julkistettu Test Worldin Indoorin kakkosvaihe
on tulollaan, mutta se saattaa toki ehtiä jo tämän vuoden
elinvoimasatsaukseksi. Mutta olisiko haaveissa uusi laskettelurinne hisseineen
ja palvelukeskuksineen Saariselälle? Kunnanhallituksessa
on kyllä jo otettu kantaa, ettei rinneasiaa lähdetä viemään toteutukseen ennen
kuin varmuus rinteen juurelle tulevasta hotelli-investoijasta on saatu.
Rinnehanke sinällään jo nielaisisi kevyesti esille nostetut
investointimiljoonat.
Oli kunnanjohtaja Reijo
Timperin ja elinkeinojohtaja Janne
Seurujärven pöytälaatikoissa millaisia unelmia hyvänsä, tämänpäiväisen
esityksen idea on karrikoiden siinä, että 565 000 euron vuotuisella
nipistämisellä saamme pelivaraa 4 – 6 miljoonan investoinneille. Tarkka summa
säästöpäässä, mutta melkoinen haarukka toisessa. Ja millähän logiikalla nuo summat aiotaan
yhdistää?
Oma kantani ja käsittääkseni pitkälti myös valtuustoryhmäni
kanta on se, että jo alkaa riittää peruspalveluista karsiminen. Perusteluja
löytyy itse asiassa samaisesta kunnanhallituksen esityksen esittelystä. Siinä
säästötarvetta listataan muun muassa seuraavasti:
"Valtionosuusleikkaukset toteutuvat vuosina 2014 – 2015.
Valtionosuuksista ovat poistumassa harvan asutuksen lisäys sellaisena kuin se
on ollut erityissäädöksissä"(tuoden Inarillekin yli 3 miljoonan euron lisän).
Selvitys Arno Miettisen mukaan
pitkät etäisyydet ja harva asutus sisältynevät uuteenkin
valtionosuusjärjestelmään, mutta vain johonkin yhteen tekijään
ja kunnanjohtajan esityksen mukaan ”valtionosuudet joka tapauksessa tulevat
vähenemään”.
Tähän väliin tekee mieli muistuttaa Inarin kunnanhallituksen
jo kannattamasta kuntajakouudistuksesta, jossa Inari haluaa ristikseen Utsjoen,
Vuotson alueen ja jopa Enontekiön. Ehkä valtuustossa olisi vielä hyvä kysäistä
onko ajatuksessa tulevassa valtion niukkuudenjaossa mitään järkeä?
Kunnanjohtajan esityksessä kerrotaan edelleen ”lähiajan
tuntumina”, että "erikoissairaanhoidon ja sosiaali- ja terveystoimen voimakas
menojen kasvu horjuttavat kunnan taloutta". Tosiasia, vaikkakin Inarin
sote-menot ovat vielä valtakunnallista keskiarvoa alhaisemmat - erityisesti sosiaalipuolella
-, eikä niitä pidä ainakaan mennä siten syyllistämään kunnan talousvaikeuksista.
Oikea huomio esittelyssä on se, että kunta on budjetoinut
tällekin vuodelle erikoissairaanhoidon menonsa ilmeisesti alakanttiin, sillä
tuo summa 8,2 miljoonaa euroa on sama kuin viime vuoden juuri vahvistunut
toteuma, ja nyt jo siis tiedetään, ettei varaus riittäne. Lisää menoja on
yleensäkin luvassa terveystoimen puolella.
Edelleen tämän vuoden näkyminä kerrotaan, että päivähoidon
tarve ja kustannukset näyttävät toteutuvan arvioitua suurempina ja että samaan
aikaan verotulojen kasvu on pysähtynyt ja valtionosuuksia näyttää kertyvän
ennakoitua vähemmän.
Kunnanjohtaja myöntää esityksessään, että kevään 2014
taloustilanne on ratkaiseva ja että elinvoimainvestointien riskit joudutaan
tarkoin harkitsemaan. Kunnan rooli Saariselällä tulee hänenkin mielestään
pohdittavaksi.
Oma kantani tässä pohdinnassa on se, että kunta keskittyköön
nyt hakemaan elinvoimaa peruspalveluistaan sekä yritystoimintaa mahdollistavana
kaavoittaja ja heitetään suosiolla itse yritysasiat niitä hallitseville ja
niitä kannattavuuslaskelmien kautta tekeville yrittäjille. Sellainen
tarvittaisiin jo heti kättelyssä Saariselän hissiyhtiölle, mutta juuri tuon
kannattavuusyhtälön takia löytäminen ei saata olla helppoa.
Kunnan peruspalveluja suorittavissa toimipaikoissa säästää
kituutetaan jo tällä hetkellä mitä mielikuvituksellisemmissa asioissa ja
esimiehet kyttäävät alempiaan ja alemmat työntekijöitään, jotta ylhäältä
tulevat käskyt uskollisesti täytettäisiin.
Touhussa unohtuu väkisinkin kaiken maksaja eli kuntalainen.
Maksuista puheen ollen vielä eräs pieni huomio ”Hallitun
menokasvun ohjelman” esittelystä: Siinä mainitaan, että myös "kuntakonsernin
yhtiöiden rooli sopeutuksessa pitää huomioida".
Yhtiöiden mukaan ottaminen ei tarkoittane sitä, että meno niiden sisällä muuttuisi jotenkin säästeliäämmäksi. Paremminkin pelkään,
että ”sopeutus” tarkoittaa yhtiöiden tulos- ja osinkotavoitteiden korottamista,
joka suomennettuna tarkoittaa kuntayhtiöien monopolimarkkinoilla niiden palvelujen kallistumista.
Ja se tietää kuntalaiselle lisämenoja, lisää piiloverotusta.
Koettakaa nyt päästä eroon siitä Saariselän hissitouhusta. Ei kuulu kunnan toimialaan ja vaatii varmaan rahoja jos aiotaan pitää pyörimässä. Näkis vaan miten sieltä tonttikaupastakin sitä rahaa tulee, mutta eikai se tulekaan kunnalle loppupeleissä vaan menee sinne samaan mäkeen. Kunnan ikiliikkuja johon pannaan aina vähän lisävauhtia verorahoilla.
VastaaPoistaKunnan rooli Saariselällä tulee olemaan keskustelun aiheina kun kunnanhallitus jatkaa tuon "Hallitun menokasvun ohjelman" käsittelyä. Kunnassa on kehitelty kuningasajatusta, jonka mukaan Saariselän kehittäminen tapahtuisi sen tonttikaupasta kertyvillä tuloilla, kehittämisvaroilla, mutta nytkin kunnan kaavoituskohteeksi tulevaa rinnealuetta eli sen kunnallistekniikan rakentamista pitäisi pukata alkuun kunnan lainarahalla. Milloin lainattu pääoma palautuu kunnan kassaan sen peruspalveluja kattamaan, se on asia jota voidaan vain arvailla. Riippuisi siis siitä saadaanko Saariselän tontit kaupaksi ja rakennetuiksi. Sieltähän sitä sitten voisi odottaa lisää sitä "kuuluisaa" kiinteistöveroakin.
PoistaVoisikohan joku selittää minulle, mihin tarvitaan MedInaria. Onko se tarkoitettu vain työteveyshuoltoon isoille työnantajille.
VastaaPoistaMiksi esim. erikoislääkäripalveluja ei saada toimimaan niin, että samat eri alojen lääkärit kävisivät säännöllisesti. Olisi hoidonkin kannalta tulokseellisempaa.
Mitenkähän erikoislääkärien vastaanotot mahtavat nyt valikoitua eri aloittain? Ainakaan meidän perheen tarpeisiin ei ole sattunut kertaakaan. Ei muuta kuin menoksi Terveystaloon Rovaniemelle.
Esim. ihotauti-, korva-nenä, silmälääkäreitä ei ole näkynyt.
Lasten-, syöpä- tai psykiatrian erikoislääkäreistä puhumattakaan.
Kumpi määrää tarjonnan, potilaat vai lääkärit?
Kysynpä vaan.
Luulen, että tarjonnan määräävät nykyään lääkärit eli keitä milloinkin saadaan Saariselälle tai Ivaloon käymään.
PoistaToimitusjohtaja Seija Rauhalan mukaan MedInarilla on asiakkaina 214 organisaatiota, joista 2487 henkilöasiakasta. Sen lisäksi käy yksityisiä asiakkaita, joiden määrästä ei ollut hiljattain saamassani informaatiossa tarkempaa tietoa. Sen käsitin, että hoitoresursseja lisätään jos tekijöitä löytyy.
Itse luulin jokin aika sitten työelämästä eläköidyttyäni, ettei muilla kuin työterveysasiakkailla ole mahdollista saada aikoja MedInarista. Rauhala kertoi, että vierailevista erikoislääkäreistä pyritään levittämään tietoa ja siitä tiedosta tuntuivat olevan kiinnostuneita myös terveyskeskuksen suunnallta. Kehitettävää siis löytyy ja toivon mukaan jossain vaiheessa erikoistuneita, pysyvämpiä lääkäreitä saadaan terveyskeskukseenkin.