Eipä ole vielä muuta varmuutta, kuin
että toiminta on kallistunut ja yhä näköjään kallistumassa siitä ajasta, kun
sitä hoidettiin kannatusyhdistysten varassa.
Kaiken lisäksi näyttää siltä, että Rovaniemen lentokentälle asemoitu
FinnHEMSin ”virallinen” lääkärihelikopteri, joka muuten on samanlainen laite
kuin Sodankylässä edelleen toimiva Heliflite
Oy:n ”Aslak”, ei pysty ilman välitankkauksia edes operoimaan Inarin alueella
kuin Saariselän tasalle, aikaviiveitten kasvusta nyt puhumattakaan.
Kuinkahan monta kertaa
Rovaniemen lääkärihelikopterin mukaan on yleensäkään lääkäri Lapin
keskussairaalasta saatu? Siis ainakaan, kun puhutaan varsinaisista ensihoidon
keikoista täällä pohjoisessa. Tuolla ensihoitolääkärien mukaan saannillahan
kopterin sijoittamista Sodankylän sijasta Rovaniemelle kovasti perusteltiin.
Sosiaalipoliittinen ministerityöryhmä päätti vuonna 2009
siirtää lääkärihelikopteritoiminnan hallinnoinnin tukiyhdistyksiltä
valtakunnalliselle hallinnointiyksikölle. Yliopistolliset sairaanhoitopiirit
perustivat tätä tarkoitusta varten HEMS Hallinnointi Oy:n, joka aloitti
toimintansa vuoden 2011 alusta. Vuoden mittaisen siirtymäajan jälkeen toiminta
alkoi varsinaisesti vuoden 2012 alusta, jonka jälkeen tukiyhdistykset eivät ole
enää vastanneet lääkärihelikopteritoiminnasta.
Valtiovarainvaliokunta mietinnössään 26/2011 piti hyvänä,
että lääkärihelikopteritoiminta siirretään viranomaistoiminnaksi ja sen
rahoitus vakaalle pohjalle valtion talousarviosta rahoitettavaksi. Julkista terveydenhuoltoa ja siihen liittyvää
lakisääteistä viranomaistoimintaa ei voitu valiokunnan mielestä rahoittaa Raha-automaattiyhdistys
RAY:n varoilla eikä myöskään kansalaiskeräysvaroin.
Lääkärihelikopteritoimintaan on varattu valtion budjettiin 3-vuotinen
siirtomääräraha, joka viime vuodelle oli 22,46 miljoonaa euroa, mutta jota jouduttiin
korottamaan tälle vuodelle 23,74 miljoonaan euroon, 1,28 miljoonalla eurolla.
Määrärahalla toimii kuusi FinnHEMSin helikopteria, joista pohjoisin siis
Rovaniemellä.
Valtiovarainvaliokunta piti edellä mainitussa mietinnössään
tärkeänä sitäkin, että lääkärihelikopteritoiminta jatkuisi tulevaisuudessa
kustannustehokkaana. Nyt varattu määräraha on moninkertainen aiempaan käytäntöön
verrattuna, eikä sen paremmuudesta kansalaisten näkökulmasta katsoen voida olla
vakuuttuneita. Ei ainakaan Inarissa tai yleensä Pohjois-Lapissa.
Nyt päätetyn määrärahankorotuksen perusteluissa todetaan, että
lääkärihelikopterien rahoitus uudistetaan siirtymäajan jälkeen kohdentamalla se
kunnille osana niiden valtionosuuksia.
Myös toiminnasta vastaavalle hallintoyksikölle eli FinnHEMS Oy:lle
varataan oma korvauksensa, mikä ja mihin se sitten lieneekään.
Jatkossa kunnat siis saanevat suoraan laskut lääkärihelikopterien
toiminnasta ja ylläpidosta. Ja kun valtion rahoittaman toiminnan hintalappu
alkaa olla tiedossa, voidaan Lapissakin odottaa melkoista valtionapupottia
laskujen maksamiseksi.
Niin, tietenkin sillä edellytyksellä, että saatu
valtionosuus vastaa laskutettavia kuluja. Tuossa samaisessa sosiaali- ja
terveysministeriön budjettiperustelussa todetaan, että ministeriössä ollaan
toteuttamassa yhteensä vajaan 170 miljoonan euron menosäästöjä, joista tosin
lapsilisien indeksijäädytys muodostaa merkittävimmän osan.
Ken elää ja pysyy terveenä, näkee miten tämäkin palvelu
vielä kehittyy.
Liitän mukaan FinnHEMSin verkkosivuilta olevan kartan, josta
käy ilmi millä toimintasäteillä nykyiset lääkärihelikopterit toimivat – eli siis
voivat toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com