sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Lääkärihelikopteritoiminta kallistuu

Olen yrittänyt keräillä erilaisista tiedon palasista jonkinlaista kuvaa siitä, mihin meille täällä pohjoisessa tärkeässä lääkärihelikopteriasiassa ollaan menossa.
Eipä ole vielä muuta varmuutta, kuin että toiminta on kallistunut ja yhä näköjään kallistumassa siitä ajasta, kun sitä hoidettiin kannatusyhdistysten varassa.  Kaiken lisäksi näyttää siltä, että Rovaniemen lentokentälle asemoitu FinnHEMSin ”virallinen” lääkärihelikopteri, joka muuten on samanlainen laite kuin Sodankylässä edelleen toimiva Heliflite Oy:n ”Aslak”, ei pysty ilman välitankkauksia edes operoimaan Inarin alueella kuin Saariselän tasalle, aikaviiveitten kasvusta nyt puhumattakaan.
Kuinkahan monta kertaa Rovaniemen lääkärihelikopterin mukaan on yleensäkään lääkäri Lapin keskussairaalasta saatu? Siis ainakaan, kun puhutaan varsinaisista ensihoidon keikoista täällä pohjoisessa. Tuolla ensihoitolääkärien mukaan saannillahan kopterin sijoittamista Sodankylän sijasta Rovaniemelle kovasti perusteltiin.
Sosiaalipoliittinen ministerityöryhmä päätti vuonna 2009 siirtää lääkärihelikopteritoiminnan hallinnoinnin tukiyhdistyksiltä valtakunnalliselle hallinnointiyksikölle. Yliopistolliset sairaanhoitopiirit perustivat tätä tarkoitusta varten HEMS Hallinnointi Oy:n, joka aloitti toimintansa vuoden 2011 alusta. Vuoden mittaisen siirtymäajan jälkeen toiminta alkoi varsinaisesti vuoden 2012 alusta, jonka jälkeen tukiyhdistykset eivät ole enää vastanneet lääkärihelikopteritoiminnasta.
Valtiovarainvaliokunta mietinnössään 26/2011 piti hyvänä, että lääkärihelikopteritoiminta siirretään viranomaistoiminnaksi ja sen rahoitus vakaalle pohjalle valtion talousarviosta rahoitettavaksi.  Julkista terveydenhuoltoa ja siihen liittyvää lakisääteistä viranomaistoimintaa ei voitu valiokunnan mielestä rahoittaa Raha-automaattiyhdistys RAY:n varoilla eikä myöskään kansalaiskeräysvaroin.
Lääkärihelikopteritoimintaan on varattu valtion budjettiin 3-vuotinen siirtomääräraha, joka viime vuodelle oli 22,46 miljoonaa euroa, mutta jota jouduttiin korottamaan tälle vuodelle 23,74 miljoonaan euroon, 1,28 miljoonalla eurolla. Määrärahalla toimii kuusi FinnHEMSin helikopteria, joista pohjoisin siis Rovaniemellä.
Valtiovarainvaliokunta piti edellä mainitussa mietinnössään tärkeänä sitäkin, että lääkärihelikopteritoiminta jatkuisi tulevaisuudessa kustannustehokkaana. Nyt varattu määräraha on moninkertainen aiempaan käytäntöön verrattuna, eikä sen paremmuudesta kansalaisten näkökulmasta katsoen voida olla vakuuttuneita. Ei ainakaan Inarissa tai yleensä Pohjois-Lapissa.
Nyt päätetyn määrärahankorotuksen perusteluissa todetaan, että lääkärihelikopterien rahoitus uudistetaan siirtymäajan jälkeen kohdentamalla se kunnille osana niiden valtionosuuksia.  Myös toiminnasta vastaavalle hallintoyksikölle eli FinnHEMS Oy:lle varataan oma korvauksensa, mikä ja mihin se sitten lieneekään.
Jatkossa kunnat siis saanevat suoraan laskut lääkärihelikopterien toiminnasta ja ylläpidosta. Ja kun valtion rahoittaman toiminnan hintalappu alkaa olla tiedossa, voidaan Lapissakin odottaa melkoista valtionapupottia laskujen maksamiseksi.
Niin, tietenkin sillä edellytyksellä, että saatu valtionosuus vastaa laskutettavia kuluja. Tuossa samaisessa sosiaali- ja terveysministeriön budjettiperustelussa todetaan, että ministeriössä ollaan toteuttamassa yhteensä vajaan 170 miljoonan euron menosäästöjä, joista tosin lapsilisien indeksijäädytys muodostaa merkittävimmän osan.
Ken elää ja pysyy terveenä, näkee miten tämäkin palvelu vielä kehittyy.
Liitän mukaan FinnHEMSin verkkosivuilta olevan kartan, josta käy ilmi millä toimintasäteillä nykyiset lääkärihelikopterit toimivat – eli siis voivat toimia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com