Mitään kiitoksen arvoista suoritusta en voi puheenjohtajan
työstäni kuitata, sillä keskustelu ja lausunnon antaminen sosiaali- ja
terveydenhuollon järjestämislain valmisteluryhmän väliraportista karkaili
käsistäni ja kuumeninkin siinä muutamien kokouspöydän ääressä kuumana käyneiden paahteessa.
Sovussa kuitenkin kokous päätettiin eikä samanlaisia
jälkipelin parkkipaikkakarjujaisia pidetty kuin alkukesästä kunnanhallituksen
lähtiessä kevätkauden viimeisen kokouksensa jälkeen kesätauolle.
Mellakan silloin kuten nytkin aiheutti samainen asioista muita
paremmin perillä oleva henkilö, joka satavarmasti on aina samaa mieltä ainoastaan
kunnanjohtajan kanssa.
Näihin käyttäytymisiin ja keskusteluun siitä kumpi on
tärkeämpää vallankäyttö vai kuntalaisten asioiden ajaminen saatetaan tällä
menolla vielä joutua syvällisemmin paneutumaan – onhan vaalikausi vasta aluillaan.
En lähde tässä enempää henkilöimään sote-käsittelyämme, vaan
kerron sen asiaperusteet ja lopputulemat. Lautakunnan piti siis vastata
kyseisestä väliraportista pyydettyyn kyselyyn, joka samalla oli lausunto.
Lautakunnan kanta menee edelleen kunnanhallitukselle, joka jalostaa siitä omine
näkemyksineen kunnan virallista kantaa.
Kyse on siis välilausunnosta, jonka jälkeen kuntien kantoja
vielä tarkistellaan ainakin pariin kertaan.
Pohjaesitys tulevista sote-aluekuvioista nojasi kunnan
aiempaan kuntarakenneselvityslausuntoon eli että esitettäisiin samaisen
selvitysalueen mukaista ”saamelaisalueen” perustason sote-aluetta, johon siis kuuluisivat
Inari, Utsjoki, Sodankylän Vuotson alue sekä Enontekiö. Tuolla
kuntajakokaavailullahan Inari suututti jo kertaalleen naapureitaan ”unohdettuaan”
keskustella heidän kanssaan.
Kun sote-väliraportissa puhutaan tavoitteena ”tarkoituksenmukaisten”
alueiden aikaansaaminen sekä mahdollisuudesta perustaa myös erityisistä kuten
kielellisistä syistä pienempiä kuin vähintään 20 000 asukkaan perustason
sote-alueita, on Inarissa tarkoituksenmukaisuus – johon luen toki
toiminnallisuuden – haluttu ohittaa ja keskitytty ajatukseen josko
saamelaisuudella eli kieliperustein onnistuttaisiin luomaan
väestöpohjakriteerin alittava kunta ja sote-alue.
Poikkeuskriteereihin kuuluu myös kuntalaisten
perustuslaillisten oikeuksien huomioiminen eli oikeus saada tasapuolisesti
palveluja. Tämä tarkoittaa muun muassa etäisyyksiä eli kuinka kaukana lähi- ja erikoispalvelut
saavat olla.
Nämä perustason sote-alueethan liittyisivät varsinaiseen
maakunnan keskuskaupungin eli Rovaniemen ympärille rakentuvaan sote-alueeseen. Syntyisi
siis nykyistä Lapin keskussairaalakuntayhtymää muistuttava yhteistyökuvio. Kuten
nykyisin sairaalapiiriin, myös sote-alueeseen voisivat kunnat kuulua erillisinä
yksistäänkin, mutta silloin niillä ei ole mitään oikeutta päättää itse
osastakaan palvelujaan. Ainoastaan velvollisuus maksaa sote-alueesta tulevat laskut.
Esitin lautakunnalle, että lähtisimme esittämään Inarin,
Utsjoen ja Sodankylän yhteistä perustason sote-aluetta eli nykyisen
Pohjois-Lapin seutukunnan mukaista yhteistyötä, jota on harjoitettu jo pitkään
ja jota voitaisiin kehittää edelleen sosiaali- ja terveyspalveluissa.
En siis lähtisi pilkkomaan Sodankylää, vaikka luonnollisesti
Vuotson alue voisi tuossa yhteistyössä edelleenkin suuntautua joidenkin palvelujen
osalta Ivaloon. Kuntajakoasia tulisi mielestäni käsitellä edelleenkin erikseen.
Esitykseeni suhtauduttiin lautakunnan kokousta edeltäneissä
käytäväpuheissa lautakunnan jäsenten puolelta myönteisesti ja etenkin
Enontekiön mukaan liittäminen katsottiin käytännön toiminnan kannalta
merkittäväksi ongelmaksi. Kokouskabinetissa tilanne kuitenkin kääntyi
mielestäni paljolti sivuraiteille ja lopulta päädyin sovitteluyritykset
lopettaen viedä asian vaadittuun äänestykseen.
Kantani voitti äänin 4 – 4 ääneni ratkaistessa ja kun yksi
jäsen äänesti tyhjää. Tällä päätöksellä mennään siis kunnanhallitukseen, jota
ennen ja jossa toivon vallankäytön ja puoluerajojen sijasta asiaan paneutumisen
lähtevän kuntalaisten näkökulmasta.
Eli että miten tuleva sote-aluejako ja sen mahdollistamat
palvelut saataisiin toimimaan parhaiten kuntien ja niiden kuntalaisten kannalta
ja millaisella strategialla tavoitteeseen kannattaa monivaiheisessa prosessissa
pyrkiä.
Kuntajakokysymyksessä olemme kuulleet kunnanhallituksessa
toivomuksen, jonka mukaan selvitysasiassa pyrittäisiin lähestymään
naapurikuntia nimenomaan luottamushenkilöiden tasolla.
Tuo kuvannee jollain tavoin nykyistä pohjoisten kuntien
kanssakäymistä johtavien viranhaltijoiden kesken.
Jk. Lautakunnassa voittaneeseen esitykseeni oli jäänyt
kunnan aiempia esityksiä koskeva virhe, jonka esitin korjattavaksi. Tähänkään
ei ollut enää syntyneessä äänestyskiihkossa halua, joten korjaanpa kohdan
sitten kunnanhallituksessa.
Tuttu mellakoija! niin itseä niin itseä.
VastaaPoistaNoin kai se kannattaa lähteä neuvottelemaan eikä tarjota heti palveluiden kannalta ongelmallisinta vaihtoehtoa. Hyvä että on aikomus neuvotella eikä vouhkata.
VastaaPoistaMiten kunnanjohtaja aina onnistuu löytämään näitä itselleen sataprosenttisen uskollisia tukimiehiä - naisia. Ja niitä löytyy olipa puoluekanta mikä hyvänsä. Tulee mieleen takavuosien valtuutetun, Sisko Akujärven lentävä lause "Terveyspalveluthan ovat lakisääteisiä - ei niistä tarvitse olla huolissaan.!"
VastaaPoistaPitäiskös teidän vähän tutkia millaisia sidoksia on synnytetty? Uskollisuus monesti palkitaan.
VastaaPoistaNo joo, joissain kahvipöytäkahinoissa, joissa olen ollut sivusta seuraajana, noista sidoksista on heitelty ja silloin lähinnä yhtiöpuolen palkitsemisista, mutta enpä ole niitä sen kummemmin sekaantunut penkomaan.
PoistaMuualta on vuosien varrelta joskus tullut esiin tapauksia, joissa luottamushenkilö-yrittäjä joko hyötyy tai negatiivisessa tapauksessa kokee haittaa riippuen siitä onko hyvissä tai huonoissa väleissä keskeisten viranhaltijoiden kanssa.
Itse olen pienyrittäjänä saanut joskus ihan selviä uhkauksia toimintani haittaamisesta, mutta katsoin päätyölläni toimittajana olleen tuolloin osuutensa asiassa, varmasti myös uhkaajan senhetkisellä tilalla.
Siellä kunnan monopoliyhtiöissä taitaisi olla enemmänkin pengottavaa?
VastaaPoistaOttamatta enemmän kantaa, voi tietenkin todeta, ettei toiminta yhtiöissä ole yhtä julkista kuin kunnassa, jossa mm. palkat ovat julkisia. Jos ajatellaan asioita ikävimmällä tavalla, voi yhtiön hallituksessa oleva luottamushenkilö palkita yhtiön työntekijöitä esimerkiksi palkalla ja bonuksilla ja nämä vastavuoroisesti luottamushenkilöä hänen intresseissään.
PoistaNäyttöjen saaminen on oma ongelmansa ja vaatii kerrostettua seurantaa. Eli asioita voidaan usein ainoastaan vertailla vain verokalentereista ja mahdollisista keskinäisistä taloudellisista kontakteista.
Kunnat ja kuntakonsernit todettiin jossain korruptiouutisoinneissa tyypillisiksi suomalaisen piilokorruption ja hyvävelitoiminnan pesäkkeiksi.
Luulen että tiedät noista sidoksista, joista on puhuttukin.
VastaaPoistaTuo edellä mainittu naisvaltuutettu oli tyypillinen esimerkki siitä millaista porukkaa sinne valtuustoon hakeutuu ja jotka ovat virkamiehille mieleen.
VastaaPoistaValtuutettuja ja viranhaltijoita on onneksi useammanlaisia. Joissain yhteyksissä olen kuullut kuinka on olemassa "vanhan liiton virkamiehiä", jotka pitävät rajaa omiensa ja luottamushenkilöiden välillä ja sitten on niitä toisia viranhaltijoita, jotka mokomat keskustelevat luottamushenkilöiden kanssa muutoinkin kuin kokouspöydän ääressä.
PoistaNo, tapansa kullakin edistää yhteisten asioiden hoitoa ja niissä mainostettua avioimuutta.
Uutiset Sodankylässä pidetyiltä kuntapäiviltä taitavat antaa ymmärtää, että Inari on jäämässä tätä menoaan paitsioon näissä kuntaliitosasioissa jos se jatkaa samaan tahtiin. Sodankylä menee Rovaniemen kanssa yhteistyöhön, Enontekiö ei tule mukaan ja Utsjoki koettaa selviytyä saamelaisuudellaan ja ruotsalaisilla.
VastaaPoista