Siis tuo intiaanikielinen asia vie ja vietynä on asiaa ensimmäisenä
maailmassa edistämään ehättänyt Metsähallitus. Se, että Metsähallitusta viedään
vaikuttaa rajoittaen pohjoisten kuntien asukkaiden elämään – ehkä saamelaisia
poronhoitajia lukuun ottamatta.
Akwé: Kon tuli oikein korostetusti esille muutama päivä
sitten Helsingissä pidetyssä, saamelaisten osallistumismahdollisuuksien
lisäämistä valtionmaiden käytön päätöksenteossa pohtivan työryhmän
ensimmäisessä kokouksessa. Tuon maa- ja metsätalousministeriön työryhmän tulisi
raapaista vajaassa kolmessa kuukaudessa esityksensä uusittavaan metsähallituslakiin
tarvittavista ”saamelaispykälistä”.
Niitä tarvitaan työryhmän puheenjohtajan Pentti Lähteenojan mukaan ehkä ”vain”
puolenkymmentä. Saamelaiskäräjien puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven mukaan saamelaisten (lue saamelaiskäräjien)
asema tarvitsee kohennusta uuden kaivoslain tyyliin ainakin kuntien monopolina
olleessa kaavoituksessa sekä maankäyttö- ja rakennuslain soveltamisessa. Metsähallituslaissa
pääpaino näyttäisi olevan myös ”saamelaisen poronhoidon” edellytysten
vahvistamisessa – sekä maankäytön oikeuksien että valtion budjettirahoituksen
osalta.
Palaan työryhmäkommentteihini toisaalla, mutta tuosta ”akwekonista”,
että tämän saman viikon lopulla se marssi vastaan Inarin kunnanhallituksen
esityslistalla, jossa yhtenä asiana on kunnan lausunnon antaminen
Hammastunturin erämaan uusitusta hoito- ja käyttösuunnitelmasta. Lausuntoa
pyytää suunnitelman vahvistaja eli ympäristöministeriö.
Kunnan teknisen johtajan Arto Leppälän valmistelemassa lausuntopohjassa todetaan, että
hoito- ja käyttösuunnitelman ”Laatimisprosessissa Metsähallitus on testannut
vapaaehtoisia Akwé: Kon-ohjeita ensimmäisenä Suomessa ja koko maailmassa.
Ohjeet on tarkoitettu sellaisten hankkeiden kulttuuri-, ympäristö- ja
sosiaalivaikutusten arvioinnille, joita aiotaan toteuttaa alkuperäiskansa- ja
paikallisyhteisöjen pyhillä paikoilla ja niiden asuttamilla tai käyttämillä
maa- ja vesialueilla tai jotka todennäköisesti vaikuttavat näihin”.
Edelleen lausuntopohjassa todetaan, että ”Metsähallitus on
tulkinnut Akwé: Kon - ohjeita hyvin suppeasti siten, että niiden mukainen
arviointi on suoritettu arvioitavan hankkeen kannalta rajautuen hankealueeseen
eikä hankkeen alkuperäiskansa- ja paikallisyhteisöihin kohdistuvia kulttuuri-,
ympäristö- ja sosiaalivaikutuksia ole selvitetty koko hankkeen vaikutuspiirin,
myös hankealueen ulkopuolelle suuntautuvien vaikutusten osalta, kuten Akwé: Kon
-ohjeet edellyttävät”.
Leppälä jatkaa: ”Akwé: Kon -ohjeet edellyttävät, että
suunnitelmien ja hankkeiden laatimisen tulisi perustua alkuperäiskansojen
tarpeisiin ja näkemyksiin. Metsähallituksen tulkinnan mukaan
paikallisyhteisöjen kulttuuri-, ympäristö- ja sosiaalivaikutuksia ei tarvitse
selvittää. Yhdistyneiden kansakuntien alkuperäiskansojen oikeuksista annetun
julistuksen 46 artiklassa edellytetään, että julistusta on tulkittava
noudattaen oikeudenmukaisuuden, kansanvallan, ihmisoikeuksien kunnioittamisen,
tasa-arvon, yhdenvertaisuuden, hyvän hallinnon ja vilpittömän mielen
periaatetta, joten Akwé :Kon -ohjeitakin on tulkittava edellä mainitun 46
artiklan mukaisesti suhteessa saamelaiskäräjälain määrittelemään alkuperäiskansaan
sekä paikallisyhteisöihin”.
Kuten Akwé: Kon -käsitteeseen aiemmin perehtymätön lukija
voi havaita, on olemassa jokin kansainvälisen biodiversiteettijulistukseen
liittyvä alkuperäiskansoihin viittaava vapaaehtoinen suositus, jota on lähdetty
Suomessa ensimmäisenä maailmassa soveltamaan ja käytännössä ensimmäisenä tuon
kunnian on saanut Hammastunturin erämaa. Oleellista vielä on se, että
Metsähallituksen luontopalvelujohtaja Rauno
Väisänen lupaa valtion tulevan luonnonvarayhtiön käyttävän mielellään
menetelmää myös tulevaisuudessa. Näin hän toteaa Hammastunturin
erämaasuunnitelman Akwé: Kon -loppuraportissa.
Ja mitäköhän moinen ohjeistus sitten käytännössä erämaa-alueelle
näyttäisi tuovan?
Yhdessä saamelaiskäräjälaissa jo määrätyn
neuvotteluvelvoitteen, erämaalain saamelaiskulttuuri- ja poronhoitopykälän sekä
Metsähallituksen omaksuman yksipuolisen soveltamiskäytännön kanssa erämaan
käyttäminen muuhun kuin ”saamelaiseen poronhoitoon” yhä vain kapenee.
Hoito- ja käyttösuunnitelmassa erämaa on jaettu kahteen
osaan: syrjäosaan ja luontomatkailualueeseen. Jälkimmäinen eli hieman käytöltään
väljemmin rajoitettu alue käsittää Ivalojoen ja sen eteläpuoliset alueet
Saariselän lähistöllä. Se tarkoittanee, ettei Inarin kirkonkylän matkailu tule
tulevaisuudessa tarvitsemaan tukialueita Hammastunturin erämaan suunnassa?
Hoito- ja käyttösuunnitelma kieltää koiravaljakkotoiminnan
sekä kaivoslain 9§:n mukaisen malminetsinnän ennen kuin
valtausoikeus/malminetsintälupa on ratkaistu kaivoslain mukaisessa
lupamenettelyssä. Leppälä toteaa lausuntopohjassaan aivan oikein, ”ettei kieltojen
aiheuttamia sosiaalisia vaikutuksia esimerkiksi Inarin alkuperäiskansa- ja
paikallisyhteisöjen työllisyyteen ole selvitetty Akwé: Kon -ohjeiden mukaisesti”.
Leppälä viittaa hyvin paikallisyhteisöihin, joita minusta on
muitakin kuin Inariin 1850-luvusta lähtien muuttanut alkuperäiskansan ryhmä.
Tämän ryhmän ja sen kulttuuriin kuuluvan suurporonhoidon edustus näyttäisi
muodostaneen Hammastunturin pilottihankkeessa sen ”perinteisen tiedon” työryhmän,
jonka ääni on hyvin kuulunut suunnitelman laadinnassa.
Jk. Tässä vielä taustaa: http://www.forest.fi/smyforest/forest.nsf/tiedotteetlookup/9CA3F9864F6D1CCEC22579590026B7ED
Jk. Tässä vielä taustaa: http://www.forest.fi/smyforest/forest.nsf/tiedotteetlookup/9CA3F9864F6D1CCEC22579590026B7ED
Kuntakin vain hyssytellyt. Kohta kai Klemetti kaavoittaakin?
VastaaPoistaJa kuntahan haluaa liittyä Näkkälään, olen ymmärtänyt?
VastaaPoistaJoutaa lakkauttaa koko kunta kun käräjät määrää kohta muutenkin miten täällä saa kaavoittaa ja rakentaa ja mitä kieltä puhua. Kyllä varmaan myös verotusoikeus pitää sille järjestää kun tuntuu olevan aina rahat vähissä ellei lopussa. Eikös se Pekka joskus puhunut tietullista jos tullaan saamenmaalle, taisi vetää kyllä kotiin päin kun se heidän rajapyykki on siinä Vuotson kylän alapäässä. Ei lopu vaatimukset!
VastaaPoistaMettähallituksesta joutaisi lakkauttaa muutama nutturapäävirka. ei ole enää oikeaa tekemistä kun saivat metsätalouden alas niin puuhastelevat vaikka poromiesten kanssa.
VastaaPoistaHammastunturin työryhmässä utsjokelainen Akwekon tietäjä ja Ely-keskuksen virkanainen olivat ihan muutenkin liitossa eli kyllähän siellä lausunnot menivät synkrooniin. Ei se ihme että on pelkkää poronhoitoa koko suunnitelma kun kunnan edustajakin oli poromies.
VastaaPoistaNäin aiheesta Ylen Saamenradio:
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/vaananen_kritisoi_akwe_kon_-kasitetta/6870416
Ja näin Montrealista:
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/saamelaiskarajat_sai_tunnustusta_artikla_8jn_toimeenpanosta/6877045
Oisko tässä jollain jo hätä?
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/nakkalajarvi_kolonialismin_haamut_kummittelevat_kasitekiistassa/6894607