Ennakkoon osasi arvata seminaarin pyrkivän puhaltamaan
kuntarakenneuudistuksen ja sote-uudistuksen henkeä nuriseviin kuntapäättäjiin.
Hieman seminaarilta odotettiin myös tuoreita uutisia vain päivä pari aiemmin
tapahtuneen hallituksen budjettiriihi-informaation jälkeen.
Kovin vähiksi jäivät Jyrki
Kataisen ja kumppanien Henna
Virkkusen sekä Susanna Huovisen
eväät. Se konkreettinen tulos noilla eväillä oli ainakin minuun nähden, että
olen aiempaa epäuskoisempi tulossa olevien kuntarakenteen ja sosiaali- ja
terveystoimen muutosten autuudesta Pohjois-Lapille - tai edes koko Pohjois- ja
Itä-Suomelle. Eli alueille, joilla on etäisyyksiä, harvaa asutusta ja vähän
edustajia Arkadianmäellä.
Eipä silti, ei intoa kuntarakenne- ja sote-uudistukseen
tuntunut olevan isommalti myöskään niin sanotulla metropolialueella eli siellä
kehäteiden kiekerössä. Mieleeni jäi seminaarin paneelia vetäneen tunnetun eläkeläisen
Raimo Sailaksen lausahdus, kun hän
kysyi paneelia pohjustaessaan kannattaisiko koko nyt pakolla eteenpäin
ponnisteleva prosessi lopettaa ja aloittaa koko homma alusta. Sailaksen mukaan,
mikäli nyt tehdään pahoja virheitä, niitä päästään korjaamaan vasta
parinkymmenen vuoden kuluttua.
Ei toki Sailas sitä mieltä ollut etteikö muutoksia julkisen
hallinnon organisoinnissa ja palvelujen järjestämisessä tarvita. Päinvastoin,
hän muistutti että nykyisen suuruinen 9 – 10 miljardin euron valtiontalouden ”kestävyysvaje”
todettiin jo ennen vuoden 2007 vaaleja, mutta vaalituoksinoissa velat
muuttuivat saataviksi ja päädyttiinkin miljoonien vai oliko se miljardiluokan ”jakovaraan”.
Tuo hulvattoman menon jatkaminen on Sailaksen mukaan osasyy tämän hetken
ahdinkoon.
Seminaarin osallistujat pääsivät kommentoimaan ajan tapaan
non-stoppina alustuksia ja Sailaksen vetämää paneelia verkon kautta seminaarin
viestiseinällä, josta seminaaria juontanut Tomi
Einonen (MTV) poimi kiitettävästi aiheita ministerien ja panelistien
kommentoitaviksi.
Itse heitin Ylä-Lapin
proplematiikkaa koskevan kysymyksen, jota vielä tarkistimme siellä
penkkirivillä kumppanieni Anu Avaskarin
ja Valtteri Huhtamellan kanssa.
Kysymys koski kuntien ja sote-palvelujen yhdistämistä maantieteellisesti
laajalla alueella, nykyisten kuntakeskusten keskinäisten välimatkojen ollessa
reilusti yli sadan kilometrin päässä toisistaan ja etäisyyksien kunnista ollessa
uudistustermeissä mainittuun keskuskaupunkiin - eli meillä Rovaniemeen - 300 ja
jopa 500 kilometriä.
Kysyin, kun esimerkiksi peruspalveluministeri Huovinen
kertoi omassa puheenvuorossaan kuinka sote-uudistuksella halutaan kaventaa maan
väestön terveyseroja ja parantaa sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua ja
saatavuutta, miten tämä mahtaisi meillä pohjoisessa konkreettisesti tapahtua ja
täyttyisivätkö vihdoin perustuslain säädökset kansalaisten tasavertaisuudesta.
Tomi Einonen poimi ammattitoimittajana kysymykseni oitis
ministerien pohdittavaksi, ja heidän kunniakseen on sanottava, että kysymystä
nimenomaan perustuslaillisesta näkökulmasta puitiin jopa kahteen otteeseen.
Hallinto- ja kuntaministeri Virkkunen viittasi aiempiin lupauksiin Ylä-Lapin
kaltaisten erityisalueiden poikkeavasta kohtelusta, mutta kohta jo toisaalla
puhuttiin myös tarpeesta soveltaa rakennemuutoksia koko maan lävitse
laadittujen väestöpohja- ja kantokykyvaatimusten mukaisesti.
Huovinen muun muassa perusteli kokemusperäisesti omaan
”säykkiläisyyteensä” vedoten paikallisten identiteettien säilyvän suurissa
”talouskunnissa” ja suorastaan vahvistuvan kunnanosien huolehtiessa
palvelujensa säilymisestä ja kehittämisestä.
Säykki on nykyisen Jyväskylän syrjäkulmia. Taannoisissa
Inarin kunnan kuntarakenneselvityskannanotoissa niiden toteutuessa vastaavia
Suur-Inarin perukoita olisivat Utsjoki, Vuotso ja Enontekiö.
Todellisuus näyttäisi kuitenkin olevan ilman ministeri
Virkkusen lupailemia erityiskohteluja, ettei Inarilla, Utsjoella tai
Enontekiöllä olisi oikeutta järjestää itsenäisesti sosiaali- ja
terveyspalvelujaan. Sote-uudistuksen linjausten mukaan palvelujen
järjestämisvastuu määräytyisi kunnan asukasluvun mukaan. Alle 20 000 asukkaan
kunta saisi perustason palvelut tuohon väestömäärään yltävältä sote-alueelta ja
vasta vähintään 20 000 – 50 000 asukkaan kunta voisi järjestää itse
perustason sosiaali- ja terveyspalvelunsa sekä olla itse perustason niin
sanottu vastuukunta. Vähintään noin 50 000 asukkaan kunta voisi järjestää
itse laajan perustason sosiaali- ja terveyspalvelut sekä olla sote-alueen
vastuukunta - jos sillä on riittävä kantokyky. Yksittäistapauksissa olisi
kuitenkin mahdollista poiketa asukaslukuperusteista, eräänä esimerkkinä on
mainittu kielelliset oikeudet.
Että helppoa kuin heinänteko!?
Sitten tulevat tietenkin vielä erinäköiset erva-alueet ja
niin edelleen, mutta niistä joskus toiste. Se on jo selvempi periaate, että
tulevien palvelujen – tulivat ne mistä tahansa ja millaisina tahansa –
rahoitusvastuu on kullakin kunnalla.
Siis ainakin maksumiehiksi päästään perustuslaillisesti
tasavertaisina. Juuri tänään kuultiin, että kaavaillussa autoveron
korvaamisessa ajokilometriverolla myös päästäisiin ainakin osassa Lappia
tasavertaisiksi helsinkiläisten kanssa.
Paitsi että kun lappilaiselle autoilijalle kertyy helsinkiläiseen
kollegaansa nähden vähintään tuplasti ajokilometrejä, hän luonnollisesti maksaa
tuplasti myös veroja.
Kyllä perustuslain perään tässä vielä huudellaan niin
sotessa jos ratissakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com