Kesä meni ja jo ennen kesätaukoa saimme kunnanhallituksessa kuulla
kunnanjohtajan harkitsevan paikkansa jättämistä. Asia tuli esille tilanteessa,
jossa kunnanjohtajasopimuksen tarkastelun sovittu ajankohta alkoi olla käsillä –
tai jossa sen oli jo pitänyt olla pöydällä. Sovittiin, että kunnanjohtaja Jyrki Hyttinen miettii tilannettaan
kesälomansa aikana ja asiaan palataan elokuussa kesätauon päätyttyä.
Kun Hyttinen valittiin virkaansa, valinnan eräänä perusteena
oli hänen lupauksensa luopua johtamansa yrityksen toimitusjohtajuudesta. Hän
sitä varmasti yrittikin, mutta asiat eivät sujuneetkaan kuten piti. Ratkaisu
oli näin ollen Hyttisen itsensä käsissä ja nythän se tiedetään.
Tottahan koetimme onkia jotain muutakin syytä lähtöön. Kaipa
meissä päättäjissäkin oli jotain syytä siihen - tai ainakin osassa meistä? Ei
saatu myönteistä vastausta tuohon suuntaan ja niin on sitten uskominen. Jatkuvasti
minultakin on silti kyselty mikä mahtoi olla se todellinen syy kunnanjohtajan lyhyeen viihtymiseen.
Vähän hankalaan saumaan sattuu nyt uuden kunnanjohtajan
hakeminen ja hänen ”sisäänajonsa” kunnan kärkipaikalla. On luonnollista,
etteivät Hyttisen paukut ole enää parhaimmillaan hänen valmistautuessa
jättämään tuolinsa lokakuun lopussa. Kyse on kuitenkin kunnan tulevan vuoden
kannalta tärkeästä ajankohdasta eli budjetin ja lähiajan taloussuunnitelman valmistelusta.
Hallintojohtaja Pentti Tarvaisen työtaakka
tulee olemaan – jälleen kerran – kova.
Oman haasteellisuuskertoimensa kunnalliseen päätöksentekoon
alkaa tarjoilla myös päättymässä oleva, ylimääräisen puolen vuoden jatkon
saanut vaalikausi. Normaalissa tilanteessahan oltaisiin jo vaalipuhein suuriäänisesti
kuntalaisten asialla, mutta nyt vaalit pidetään vasta keväällä ja niinpä tällä
hetkellä on nähtävissä ainoastaan loivaa kunnallispolitiikan lämpökäyrän
nousua.
Ehkä tuohon loivuuteen vaikuttaa hieman sekin, etteivät
etenkään uudet päättäjiksi mielivät taida vielä hahmottaa mihin kunta on tulevalla
vaalikaudella matkalla. Ja nykyiset päättäjät taas tuota suuntaa aavistelevat
ja eivät siksi hekään ole julistamassa omia lupauksiaan.
Kysymys on siis sotesta
eli että kunnan toiminnoista ja samalla taloudesta lohkaistaan karkeasti reilu
puolikas pois, maakunnan päättäjien hoteisiin. Siinäpä sitten mietit
inarilainen kunnallispoliitikko mille alkaisit.
Taisipa olla juuri Jyrki Hyttinen, joka jossain vapaamuotoisemmassa
yhteydessä lohkaisi kunnanvaltuuston ja -hallituksen olevan jatkossa jossain
kyläyhdistysten kerhossa – ja että yhtiöiden, etenkin Inergian,
hallituspaikoilla olisi jatkossa vieläkin suurempi kysyntä kuin nykyisin.
Ja kun siellä Inergiassa on vielä ne niin hyvät tarjoilutkin!
Tokihan uusillekin päättäjille jää muutakin puuhaa kuin
nahistella Inergian valkoviineistä ja lohileivistä – tai mukaan pääsystä
lohensoutuun. Esimerkiksi valmistuvan uuden kuntastrategian käytäntöön
soveltaminen on ihan tolkun työtä niin uudelle kunnanjohtajalle kuin uusille
päättäjillekin. Ja ehkä myös konsernirakenteessa jää meiltä vanhoilta viilaamista,
sen uudistaminen kun on osoittautunut yllättävän tahmeaksi muun muassa johtuen
näkemyseroista siitä miten kuntalaisten asiat tulisivat parhaiten hoidetuiksi –
ja vieläpä kuntamaailmaan kuuluvilla avoimuuden ja läpinäkyvyyden tavoilla.
Ja Siulankin taidamme joutua jättämään uusille päättäjille
perinnöksi. Pääsevät makselemaan yhtiön lainoja ja toivottavasti näissä
maksumiehissä on edelleen joitain heitäkin, jotka olivat aikanaan noita Siulan
takuita siunaamassa.
Tätä konserni- ja yhtiöasiaa on tarkoituksemme jauhaa
lähiviikkojen aikana eli vielä Jyrki Hyttisen johdolla, mutta ilmeisesti ilman
hänen aikanaan tapahtuvia päätöksiä. Jonkinlainen yhtiöiden kuuleminen tapahtuu
jo 19.9. kunnanhallituksen päättämän yhtiöiltakoulun merkeissä. Itse näen yhtiökentässä
tuntuvaakin tiivistämisen varaa, mutta toisaalla olen muun muassa lähtevän
kunnanjohtajan puheista ollut kuulevinani, ettei mihinkään reippaampiin muutoksiin
ole haluja eikä oikein kykyjäkään.
Ehkä joku yhtiö kartalta katoaa ja jossain toisessa yhtiössä
toimitusjohtaja pääsee istumaan isomman velkasalkun päälle.
Jossain vaiheessa kunta tulee tarvitsemaan lisää pätäkkää
rakentaakseen kouluja, päiväkoteja, vuokra- ja vanhusasuntoja sekä korjatakseen
vaikkapa maakunnalle vuokraamiaan sotekiinteistöjä. Viimeistään silloin on hyvä,
että investointeihin on mahdollisuus irrottaa konserniin sidottuja pääomia myymällä
vaikkapa muutaman yhtiön.
Toinen tapa on tietenkin ottaa paljon uutta velkaa ja
korottaa kuntalaisten veroja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com