(Oheinen kirjoitukseni
julkaistiin paikallislehti Inarilaisessa 14.5.2014. Sen jälkeen
sivistyslautakunta teki päätöksen, jonka mukaan Ivalon viides- ja kuudesluokkalaisia
ei siirretä Ivalon yläkoululle ja esikoulutiloina olleista parakkirivitaloista
pyritään jossain aikataulussa eroon ja että ne tullaan korvaamaan alakoululle
tehtävällä tilainvestoinnilla. Minua tuo epämääräisyys nimenomaan esikoululaisten
sijoittumisessa ei tyydyttänyt ja siksi olen pitänyt asiaa esillä. Viimeksi
kunnanhallituksen kokouksessa 2.6.2014 Ivalon alakoulun tila-asiasta
keskusteltiin ja kunnanjohtaja tulee käyttämään sivistyslautakunnan päätökseen
otto-oikeutta. Koulutila-asia tuodaan valmisteltuna 16.6.2014 pidettävään
kunnanhallituksen kokoukseen. Inarilaisessa olleen kirjoitukseni jatkeena on
nykytilannetta koskeva näkemykseni, jonka toin esille myös kunnanhallituksessa
evästyksenäni ja toivomuksenani tulevalle valmistelulle.)
Ivalossa on käyty viime aikoina keskustelua siitä, olisiko
oikein siirtää alakoulun viides- ja kuudesluokkalaiset yläkoulun tiloihin,
jolloin he joutuisivat kehitysvaihettaan liian ”aikuiseen” ympäristöön;
hyppynaruja ei kehdattaisi enää kaivaa esille välitunneilla.
Koska ivalolaisilla päättäjillä oli aikanaan vahva näkemys
siitä, että Inarin kirkonkylässä tarvitaan vain yksi koulu, jossa lapset
viettävät yhdessä kehitysvuotensa päiväkodista yläasteen loppuun ja jollaisen
”yhdyskoulun” kerrottiin olevan nykyaikaa, voin kai minäkin pohdiskella hieman
Ivalon kouluasiaa. Ja kun jotkut vanhemmat ovat tilanteesta minulle kertoneet
ja kun joudun siihen mahdollisesti paneutumaan myös kunnanhallituksessa.
Syy viitoskuutosten siirtämiseen yläkoululle on alakoulun
tilanahtaus. Se lisääntyy kun esiopetusta ollaan siirtämässä koulualueen
laidalla olevista rivitaloista itse koulurakennukseen. Syynä on
esiopetustilojen kyseenalainen kunto, joka nähdäkseni on ollut päättäjien
tiedossa jo ennen nyt käynnistynyttä keskustelua. Minä muistan, että tilojen
kerrottiin olevan purkukunnossa niiden rakenteissa olevien, sisäilmaan
vaikuttavien vaurioiden takia.
Vaikka lasten ja jopa muutaman aikuisenkin oireiluja on
raportoitu, tuntuvat jotkut olevan sitä mieltä, että esikoululaiset tulisi
edelleen pitää noissa tiloissa. Joku vanhempi, joka vastustaa viitoskuutosten
siirtämistä yläkoululle, kyseli viime Inarilaisessa onko mahdollisesti
suurestikin lasten elämään vaikuttava muutos tehtävä ”vain kiinteistöihin
pohjautuvien tietojen perusteella?”
Sanoisin, että pienten esikoululaisten kannalta tämä on
ehdoton peruste, vai onko joku sitä mieltä, että heidän kohdallaan asiaa on
varaa vähätellä ja että heidät ehkä altistetaan kunnan virkatyönä?
Olen keskustellut erään mielestäni vastuullisen
esikoululaisen vanhemman kanssa. Vaikka hänen lapsensa osaltaan niiskutettu ja
sairasteltu talvi on ohitse, hän ajattelee jo tulevia esikoululaisia ja heidän
vanhempiaan.
Hän pohtii, voisiko esimerkiksi seurakunnalta löytyä Ivalon esikoululaisille sopivia väistötiloja mahdollista lopullista koulutilaratkaisua odotellessa.
Hän pohtii, voisiko esimerkiksi seurakunnalta löytyä Ivalon esikoululaisille sopivia väistötiloja mahdollista lopullista koulutilaratkaisua odotellessa.
Koska hänestäkin viitoskuutosten siirto yläkoululle on huono
vaihtoehto, mutta jos ja kun se toteutuu, voitaisiinko koulun rytmiä siellä
sopeuttaa erityisin järjestelyin.
”Voisiko ajatella, että välitunnit jaksotettaisiin siten,
että pienemmät ja yläkouluikäiset viettäisivät sen eri aikaan?” hän pohtii. Ei
liene mahdotonta toteuttaa ja esimerkiksi Inarissa tätä pienten ja suurten
välituntielämää on ohjattu myös pihajärjestelyin.
Vanhempi kysyy myös niiden rohkeiden perään, jotka
uskaltavat tehdä lopullisen ratkaisun nykyisten esikoulutilojen purkamisesta.
Ja jos ei muuta ratkaisua voida tehdä, niiden tilalle rakennettaisiin toimiva
ja terve rakennus.
Olen vanhemman kanssa samaa mieltä siitä, että kaikenlainen
soutaminen ja huopaaminen saattaa tulla maksamaan kunnalle enemmän kuin
tekemällä kerralla kestävät ratkaisut.
”Nyt on kyse pienten lasten terveydestä, heillä on vielä
elämä edessä, joten tehdään me aikuiset siitä nauttimisen arvoinen eikä pilata
sitä heti alkuunsa altistamalla heitä sellaiselle myrkylle, joka vainoaa lopun
elämää”, sanoo esikoulusta ekaluokkalaiseksi siirtyvän lapsen vanhempi.
Kabineteissa olen kuullut, että eri puolilta kunnan
kiinteistöistä ilmaantuviin sisäilmaongelmiin pitää suhtautua vakavasti.
Minusta tuo puhe on oikeaa ja siinä ei saa keidenkään kohdalla lipsua.
Jatkokirjoitus Ivalon koulutila-asiaan
Olin ja olen edelleen hämmästynyt siitä vähättelystä, jota
Ivalon alakoulun parakkirivitalojen sisäilmaongelmista on erilaisissa
kommenteissa kantautunut. On kerrottu varmana tietona kuinka parakkien ilma on
raikasta ja kuinka ”vain” yksi lapsi on siellä oireillut. Erityisesti olen
ihmetellyt muutamia opettajien sanomiksi kerrottuja kommentteja ja pohtinut
niiden taustalla olevia mahdollisia syitä.
Heti on todettava, etten itse ole kuullut kenenkään
opettajan tuota vähättelyä harrastavan, joten tältä osin jätän heidän
repostelunsa vain mainintaan noista kertomuksista.
On myös vedottu kunnan terveysvalvonnan kannanottoihin,
joiden mukaan tilat ovat kunnossa. En vain ole saanut nähtäväkseni missään
vaiheessa ainuttakaan kirjallista raporttia
tai virkavastuullista vakuutusta siitä, mitä on todettu ja miten on todettu.
Näin kävi aikanaan myös Inarissa, jossa kyllä vakuutettiin asioiden olevan
kunnossa, mutta jossa ulkopuolinen mittaaja totesi tilan käyttökelvottomaksi ja
se purettiin. Olen siis äärimmäisen epäuskoinen kaikille suullisille
vakuutteluille, ja etenkin sellaisille, jotka perustuvat lähestulkoon vain ja
ainoastaan ilman haisteluun – ei rakenteisiin menevään tutkimukseen.
Ivalon alakoulun parakkirivitalot tuntevalta rakennusalan
ammattilaiselta olen sen sijaan saanut kuulla, että talot ovat purkukypsiä eikä
niitä saada kuntoon millään toimenpiteellä. Kyseessä ovat muhaseinäiset
parakkitalot, joiden rakenteet ovat kastuneet eräätkin kerrat eikä talojen
turvallisuutta saada tästä syystä enää kuntoon. Eikä varsinkaan sillä, että
niihin on asennettu tai niihin asennettaisiin rakenteista hiukkasia sisäilmaan
kiskova koneellinen ilmastointi.
Pidän täysin vastuuttomina näkemyksiä, joiden mukaan esikoululaiset
voisivat oleskella ”toistaiseksi” noissa tiloissa.
Esitykseni kunnanhallitusvalmistelulle on siis se, että
esikoululaisille ja koulun iltapäiväkerholaisille on löydettävä tai hankittava
muut tilat. Noita tiloja pitää etsiä ensimmäisenä alakoulun päärakennuksesta
käymällä läpi sen tilojen nykyinen käyttö sekä tiloihin sijoitetut
opetusryhmät. Tämä tarkoittaa myös sitä, että lähtökohtaisesti pyritään
pitämään alakoulun kaikki nykyiset luokat talossa. Yksi vaihtoehto tilapulan
osoittautuessa ylipääsemättömäksi on hankkia koululle väliaikaisesti auttava
kevyempi lisätila, jollaisia nykyään on ollut käytössä muuallakin kouluilla,
joilla tehdään perus- tai homekorjauksia.
En siis ensimmäisenä ratkaisuna kannata viides- ja
kuudesluokkalaisten siirtoa yläkoululle. Siirrolle löytyy kuitenkin myös
perusteita, mikäli jätetään pois viime aikojen keskustelua leimannut
tunnekuohunta tai opettajien työhönsä liittyvä ongelmointi. Aikanaan meitä
Inarin kirkonkyläläisiä opetettiin olemaan tunteilematta silloin kun koulujamme
yhdisteltiin – vastoin kyläläisten, vanhempien ja opettajienkin tahtoa.
En tuolla tarkoita mitenkään kuittailla, vaan korkeintaan
muistutella miten asioita on joskus katsottu ja miten niitä on opetettu
katsomaan. Itse näen, että tunteiden tulisi saada olla mukana asioista
päätettäessä, kunhan niissä heijastuu samalla yleisempi näkemys, ei pelkkä oma
etu tai itsekkyys.
Ivalon alakoulun tilatarpeesta puhuttaessa on esille
nostettu myös raha. On kerrottu, että koulun laajentaminen maksaa 2 miljoonaa
euroa, vähintään.
En tiedä mitä tuolla 2 miljoonalla sitten aiottaisiin eli
tehtäisiinkö alakoulusta niin suuri, että sinne voitaisiin sijoittaa myös
hupeneva yläkoulun oppilasjoukko?
Kun aletaan puhua rahasta, on luonnollista, että herää
kysymys miksi alakoulun viitoskuutosia ei voitaisi ensi vaiheessa siirtää yläkoululla
vapaana oleviin tiloihin?
Tuo on kysymys, jolta kunnanhallituksessa ei voida välttyä.
Kunnanhallituksessa joudutaan ihan pakosta katsomaan asioita
laajempana kokonaisuutena ja tuossa kokonaisuudessa on tarjolla aivan
lähiaikoihin peräti 5 miljoonan euron rahoitus- ja investointitoiveet. Sen
lisäksi kuntakonsernille on lankeamassa 15 miljoonan investointirasitus
Tunturiverkko Oy:n sähkönjakelun varmistamisesta; sitä edellyttävät
valtakunnalliset sähkönjakelun varmuutta koskevat vaatimukset.
Kunta tekee viime vuodelta massiivisen 3,1 miljoonan euron
ylijäämäisen tuloksen ja yhtiöiden puolelta tulee voittoja reilu miljoona lisää.
Eikö siksi olisi helppo asia kaapaista noita tarvittavia investointimiljoonia
sieltä kirstun pohjalta?
Mikä ettei, mikäli nuo voitot siellä selvänä rahana
makaisivat.
Todellisuudessa, mikäli kunta päättäisi rakentaa Ivalon
alakoulun 2 miljoonan laajennuksen ja vaikka vielä toteuttaisi Inarin
Kiinteistöt Oy:n esittämän 2 miljoonan euron osakepääomankorotuksen – jolla maksettaisiin
pois sisaryhtiö Inarin Vuokratalot Oy:n lainoja – nuo kaksi asiaa merkitsisivät
käytännössä 4 miljoonan euron velanottoa.
Kunnanhallituksessa joudutaan siis kysymään tehdäänkö lisää
velkaa jättämällä nykyisiä tiloja käyttämättä ja rakentamalla niiden rinnalle
uusia, tai että otetaanko 2 miljoonaa velkaa, että voidaan lyhentää toisaalla 2
miljoonaa vanhoja lainoja?
Ei ole herkkua saada eteensä tällaisia pähkinöitä!
Etenkään, kun ei haluaisi, että tekemiämme velkoja maksavat vielä
nuo huolehtimamme viitoskuutoset tai eskaritkin.
Eipä käy kateeksi! Tuostakaan ette selviä ettei haukkuja joiltain tulisi kun ne parhaat osaajat on aina siellä baariparlamentissa.
VastaaPoistakuuntelin tänään valtuuston kokousta ja tulihan siellä kiitostakin
VastaaPoista