tiistai 13. toukokuuta 2014

Saamelaiskäräjät ja Rahajärven ranta-asemakaava

Kunnanhallitus antoi 5.5. selityksensä korkeimmalle hallinto-oikeudelle (KHO) Rahajärven ranta-asemakaavasta ja Ukonjärven osayleiskaavasta tehdyistä valituksista. Niissä valittajina ovat eräät Ukonjärven ranta-asukkaat, Inarin Luonnonystävät sekä luonnonystävien valitusta heidän pyynnöstään tukeva saamelaiskäräjät.
Kunnanhallitus esittää yksimielisesti valitusten hylkäämistä.
Se, että ihmiset ja yhteisöt voivat valittaa esimerkiksi kaavapäätöksistä on ihan oikein eikä sinällään todellakaan moitittavaa. Kuitenkin perusteita valituksille soisi löytyvän ja siksi tässä tapauksessa ihmettelen suuresti saamelaiskäräjien menettelyä. Käytännössähän valituksen on avustajansa kanssa laatinut enontekiöläinen saamelaiskäräjien puheenjohtaja, joka voi näin menetellä ja usein menetteleekin käräjien valtaa puheenjohtajalle keskittävän hallintosäännön ansiosta.
Hieman tässä ohessa ihmettelen myös Inarin Luonnonystävien menettelyä, sillä saamelaiskäräjien myöhäisherännäisestä valituksesta ja sen väliosoitteesta voi päätellä juuri luonnonystävien huomanneen vetää saamelaiskortin mukaan valituksensa tueksi. Ehkä heillä olisivat riittäneet omatkin eväät?
Erityisesti Rahajärven ranta-asemakaavaan kohdistuva saamelaiskäräjien valitus on syytä panna merkille siksi, että käräjät tai käytännössä käräjien johto pyrkii isännöimään nyt jo myös yksityismailla. Tämä on lyhyehkölle ajalle jo toinen samanlainen tapaus; se edellinen koski Utsjoella tenolaisen saamelaisyrittäjän mailleen Tenon rantaan laadituttamaa ranta-asemakaavaa ja silloin käräjien valituksen allekirjoitti sen sevettiläisinarilainen varapuheenjohtaja. Hän oli huolissaan tenolaisyrittäjän aiheuttamasta haitasta saamelaiskulttuurille ja erityisesti lähipaliskuntien poronhoidolle.
Rahajärven ranta-asemakaavan on laadituttanut Inarin yhteismetsä, jonka hoitokunnan eli hallituksen kuudesta jäsenestä viisi on inarinsaamelaisia. Heitä löytyy tietenkin myös yhteismetsän muina osakkaina. Rahajärven alue on ikiaikaista inarinsaamelaisten pyyntialuetta, josta vanhasta kulttuurista alueelta löytyy yhä satoja vuosia vanhoja muistomerkkejä – ajalta jolloin saamelaiskäräjien puheenjohtajan edustamasta kulttuuri ei ollut tuolle alueelle saapunut.
Nyt saamelaiskäräjien nimissä annetussa lausunnossa vedotaan saamelaiskäräjälain 9§:n mukaiseen neuvotteluvelvoitteeseen, joka neuvotteluvelvoite on kunnan näkemyksen mukaan kaavan valmistelun yhteydessä toteutunut. Neuvotteluvelvoite koskee sellaisia laajakantoisia ja merkittäviä toimenpiteitä, jotka voivat välittömästi ja erityisellä tavalla vaikuttaa saamelaisten asemaan alkuperäiskansana ja jotka koskevat myös yhdyskuntasuunnittelua. Nyt käräjien johto perustelee valitustaan sillä, ettei sille ole aiempien neuvottelujen jälkeen toimitettu kunnan vahvistamaa kaavaa, ”jotta se olisi voinut laatia kaavasta valituksen”. Klemetti Näkkäläjärvi tarkoittaa, ettei hän ehtinyt valittaa Rahajärven kaavasta jo Rovaniemen hallinto-oikeuteen.
Vaikuttaa siis siltä, että jos jotkut inarinsaamelaiset pyrkivät saamaan itselleen toimeentuloa kaavoittamalla yhteismetsäänsä tontteja, se aiheuttaa saamelaiskäräjien johdon mielestä uhkaa saamelaisten asemalle alkuperäiskansana. Ukonjärven kaavavalituksessa käräjät on viitannut kaavojen haittaan alueen poronhoidolle. Tiettävästi Inarin yhteismetsän mailla poronhoitoa harjoittava Hammastunturin paliskunta ei ole kaavasta valittanut, mutta sillä ei näytä olevan näissä kekkereissä oikeutta paikalliseen sopuiluun.
Tämä on vain esimakua sille mikäli tarkistettavana oleva saamelaiskäräjälaki ja parhaillaan lausuntokierroksella oleva metsähallituslain uudistus hyväksytään saamelaiskäräjien johdon vaatimalla tavalla. Silloin suostumus hyvin moniin asioihin valtionmailla ja -vesillä sekä yksityisillä mailla ja -vesillä harkitaan Enontekiön Vuontisjärvellä.

Uudet lakeihin neuvotteluvelvoitteen tilalle esitetyt yhteistyövelvoite ja veto-oikeuden antava kulttuurin heikentämiskielto laittavat köyhät nöyriksi.

6 kommenttia:

  1. Jos paliskunta ei ole valittanut kaavapäätöksestä, saamelaiskäräjillä ei ole puhevaltaa poronhoidon suhteen, ei edes saamelaisen kulttuurin kannalta. Jos paliskunta ei katso, että kaava häiritse poronhoitoa, ei sen puolesta voi kukaan mukaan väittää toisin. ei edes KHO. Kysymys on elinkeinon yksityisautonomiasta, josta säädetään poronhoitolaissa.

    Saamelaiskäräjät on kieltä ja kulttuuria koskeva yleisiä asioita, puitteita, hoitava elin. Saamelaiskäräjillä ei ole puhevaltaa puhua yksityisten poronhoitajien elinkeinon yli. Hammastunturin paliskunta on saamelaisenemmistöinen paliskunta, joten asia on kaikin puolin kunnossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa perehtyä tekeillä oleviin lakeihin. Sieltä näkee millaista puhevaltaa käräjäjohto haluaa.

      Poista
  2. Saamelaiskäräjät johdonmukaisesti laajentaa valtaansa osallistumalla pontevasti kaikkeen maan- ja luonnonkäyttöön ja perustelee tämän sillä, että kaikki vaikuttaa kieleen ja kulttuuriin.

    Tämän johdonmukainen toistelu muuttaa hiljalleen hallintotodellisuutta Saamelaiskäräjien luoman illuusion mukaiseksi ja näin sen valta lisääntyy.

    Yksittäisissä asioissa syntyy aina kuluja, pahaa mieltä ja viivytystä, kun valituskelvottomienkin valitukset pitää hallinto-oikeudessa ratkaista. Tämä viivästysten ja lisäkulujen synnyttäminen on sekin vallankäytön elementti.

    Kaivoslakiin liittyvään sarjatehtailuun liittyen eduskunta näpäyttää Saamelaiskäräjiä viranomaisille annettavalla laajemmalla täytäntöönpano-oikeudella valitustilanteissa. Se on oikein, sillä valitusoikeus on arvokas oikeus ja sen järjestelmällinen, vastuuton väärinkäyttö on iljettävää.

    VastaaPoista
  3. YK:n ihmisoikeuskomitean päätös 10.4.2014 koskien Nellimin Paadarien porojen pakkoteurastuspäätöstä edellytti, että mm. saamelaiskäräjien väite esim. kaavahankkeen vaikutuksesta kieleen ja kulttuuriin vaatii nyt konkreettista näyttöä väitteen tekijältä. Tämä jäi osoittamatta Nellimin tapauksessa.

    Yllä olevat seikat on syytä toimittaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle kunnan toimesta.

    VastaaPoista
  4. Asiasta toiseen: Mitä tästä sanot http://www.jsn.fi/paatokset/5390-al-13/?year=2014

    VastaaPoista
  5. Joo, näin tuon jo aiemmin jostain. Kyseessä on siis journalistista toimitustapaa koskeva huomautus eli ei se itse jutun sisältöä sinällään muuta miksikään - ei todista etteikö haastatellun henkilön kertoma pitäisi paikkaansa. Se, miksi kantelijan eli nimeltä mainitsemattoman erään kirkkoherran kommentti mentiin editoimaan, ei käy ilmi. Saattoi olla sellainen tarina, että toimituksessa oli pakko sitä ehkä vähän tiivistää tms.
    Aikanaan Lapin Kansaan eräs nimeltä mainitsematon kunnanjohtaja kirjoitti juttuihini kommenttejaan, jotka olivat neljä kertaa pitempiä kuin se varsinainen juttu. Annettiin mennä semmoisenaan julkaisuun toteamuksella, että eipä niitä kukaan jaksa lukea.
    Sen voisin vielä sanoa, että jostain syystä joillekin ihmisille kertyy vuosien varrella melkoinen määrä erilaisia käräjöinti- ja kanteluasiakirjoja omaa oikeassa olemistaan ja kunniaansa todistamaan.

    VastaaPoista

Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com