Kunnanhallitus antoi 5.5. selityksensä korkeimmalle
hallinto-oikeudelle (KHO) Rahajärven ranta-asemakaavasta ja Ukonjärven
osayleiskaavasta tehdyistä valituksista. Niissä valittajina ovat eräät
Ukonjärven ranta-asukkaat, Inarin Luonnonystävät sekä luonnonystävien valitusta
heidän pyynnöstään tukeva saamelaiskäräjät.
Kunnanhallitus esittää yksimielisesti valitusten
hylkäämistä.
Se, että ihmiset ja yhteisöt voivat valittaa esimerkiksi
kaavapäätöksistä on ihan oikein eikä sinällään todellakaan moitittavaa.
Kuitenkin perusteita valituksille soisi löytyvän ja siksi tässä tapauksessa
ihmettelen suuresti saamelaiskäräjien menettelyä. Käytännössähän valituksen on
avustajansa kanssa laatinut enontekiöläinen saamelaiskäräjien puheenjohtaja,
joka voi näin menetellä ja usein menetteleekin käräjien valtaa puheenjohtajalle
keskittävän hallintosäännön ansiosta.
Hieman tässä ohessa ihmettelen myös Inarin Luonnonystävien
menettelyä, sillä saamelaiskäräjien myöhäisherännäisestä valituksesta ja sen
väliosoitteesta voi päätellä juuri luonnonystävien huomanneen vetää
saamelaiskortin mukaan valituksensa tueksi. Ehkä heillä olisivat riittäneet
omatkin eväät?
Erityisesti Rahajärven ranta-asemakaavaan kohdistuva
saamelaiskäräjien valitus on syytä panna merkille siksi, että käräjät tai
käytännössä käräjien johto pyrkii isännöimään nyt jo myös yksityismailla. Tämä
on lyhyehkölle ajalle jo toinen samanlainen tapaus; se edellinen koski
Utsjoella tenolaisen saamelaisyrittäjän mailleen Tenon rantaan laadituttamaa ranta-asemakaavaa
ja silloin käräjien valituksen allekirjoitti sen sevettiläisinarilainen
varapuheenjohtaja. Hän oli huolissaan tenolaisyrittäjän aiheuttamasta haitasta
saamelaiskulttuurille ja erityisesti lähipaliskuntien poronhoidolle.
Rahajärven ranta-asemakaavan on laadituttanut Inarin
yhteismetsä, jonka hoitokunnan eli hallituksen kuudesta jäsenestä viisi on
inarinsaamelaisia. Heitä löytyy tietenkin myös yhteismetsän muina osakkaina.
Rahajärven alue on ikiaikaista inarinsaamelaisten pyyntialuetta, josta vanhasta
kulttuurista alueelta löytyy yhä satoja vuosia vanhoja muistomerkkejä – ajalta
jolloin saamelaiskäräjien puheenjohtajan edustamasta kulttuuri ei ollut tuolle
alueelle saapunut.
Nyt saamelaiskäräjien nimissä annetussa lausunnossa vedotaan
saamelaiskäräjälain 9§:n mukaiseen neuvotteluvelvoitteeseen, joka
neuvotteluvelvoite on kunnan näkemyksen mukaan kaavan valmistelun yhteydessä
toteutunut. Neuvotteluvelvoite koskee sellaisia laajakantoisia ja merkittäviä
toimenpiteitä, jotka voivat välittömästi ja erityisellä tavalla vaikuttaa
saamelaisten asemaan alkuperäiskansana ja jotka koskevat myös
yhdyskuntasuunnittelua. Nyt käräjien johto perustelee valitustaan sillä, ettei
sille ole aiempien neuvottelujen jälkeen toimitettu kunnan vahvistamaa kaavaa,
”jotta se olisi voinut laatia kaavasta valituksen”. Klemetti Näkkäläjärvi
tarkoittaa, ettei hän ehtinyt valittaa Rahajärven kaavasta jo Rovaniemen hallinto-oikeuteen.
Vaikuttaa siis siltä, että jos jotkut inarinsaamelaiset
pyrkivät saamaan itselleen toimeentuloa kaavoittamalla yhteismetsäänsä
tontteja, se aiheuttaa saamelaiskäräjien johdon mielestä uhkaa saamelaisten
asemalle alkuperäiskansana. Ukonjärven kaavavalituksessa käräjät on viitannut
kaavojen haittaan alueen poronhoidolle. Tiettävästi Inarin yhteismetsän mailla
poronhoitoa harjoittava Hammastunturin paliskunta ei ole kaavasta valittanut,
mutta sillä ei näytä olevan näissä kekkereissä oikeutta paikalliseen sopuiluun.
Tämä on vain esimakua sille mikäli tarkistettavana oleva
saamelaiskäräjälaki ja parhaillaan lausuntokierroksella oleva metsähallituslain
uudistus hyväksytään saamelaiskäräjien johdon vaatimalla tavalla. Silloin
suostumus hyvin moniin asioihin valtionmailla ja -vesillä sekä yksityisillä
mailla ja -vesillä harkitaan Enontekiön Vuontisjärvellä.
Uudet lakeihin neuvotteluvelvoitteen tilalle esitetyt yhteistyövelvoite
ja veto-oikeuden antava kulttuurin heikentämiskielto laittavat köyhät nöyriksi.
Jos paliskunta ei ole valittanut kaavapäätöksestä, saamelaiskäräjillä ei ole puhevaltaa poronhoidon suhteen, ei edes saamelaisen kulttuurin kannalta. Jos paliskunta ei katso, että kaava häiritse poronhoitoa, ei sen puolesta voi kukaan mukaan väittää toisin. ei edes KHO. Kysymys on elinkeinon yksityisautonomiasta, josta säädetään poronhoitolaissa.
VastaaPoistaSaamelaiskäräjät on kieltä ja kulttuuria koskeva yleisiä asioita, puitteita, hoitava elin. Saamelaiskäräjillä ei ole puhevaltaa puhua yksityisten poronhoitajien elinkeinon yli. Hammastunturin paliskunta on saamelaisenemmistöinen paliskunta, joten asia on kaikin puolin kunnossa.
Kannattaa perehtyä tekeillä oleviin lakeihin. Sieltä näkee millaista puhevaltaa käräjäjohto haluaa.
PoistaSaamelaiskäräjät johdonmukaisesti laajentaa valtaansa osallistumalla pontevasti kaikkeen maan- ja luonnonkäyttöön ja perustelee tämän sillä, että kaikki vaikuttaa kieleen ja kulttuuriin.
VastaaPoistaTämän johdonmukainen toistelu muuttaa hiljalleen hallintotodellisuutta Saamelaiskäräjien luoman illuusion mukaiseksi ja näin sen valta lisääntyy.
Yksittäisissä asioissa syntyy aina kuluja, pahaa mieltä ja viivytystä, kun valituskelvottomienkin valitukset pitää hallinto-oikeudessa ratkaista. Tämä viivästysten ja lisäkulujen synnyttäminen on sekin vallankäytön elementti.
Kaivoslakiin liittyvään sarjatehtailuun liittyen eduskunta näpäyttää Saamelaiskäräjiä viranomaisille annettavalla laajemmalla täytäntöönpano-oikeudella valitustilanteissa. Se on oikein, sillä valitusoikeus on arvokas oikeus ja sen järjestelmällinen, vastuuton väärinkäyttö on iljettävää.
YK:n ihmisoikeuskomitean päätös 10.4.2014 koskien Nellimin Paadarien porojen pakkoteurastuspäätöstä edellytti, että mm. saamelaiskäräjien väite esim. kaavahankkeen vaikutuksesta kieleen ja kulttuuriin vaatii nyt konkreettista näyttöä väitteen tekijältä. Tämä jäi osoittamatta Nellimin tapauksessa.
VastaaPoistaYllä olevat seikat on syytä toimittaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle kunnan toimesta.
Asiasta toiseen: Mitä tästä sanot http://www.jsn.fi/paatokset/5390-al-13/?year=2014
VastaaPoistaJoo, näin tuon jo aiemmin jostain. Kyseessä on siis journalistista toimitustapaa koskeva huomautus eli ei se itse jutun sisältöä sinällään muuta miksikään - ei todista etteikö haastatellun henkilön kertoma pitäisi paikkaansa. Se, miksi kantelijan eli nimeltä mainitsemattoman erään kirkkoherran kommentti mentiin editoimaan, ei käy ilmi. Saattoi olla sellainen tarina, että toimituksessa oli pakko sitä ehkä vähän tiivistää tms.
VastaaPoistaAikanaan Lapin Kansaan eräs nimeltä mainitsematon kunnanjohtaja kirjoitti juttuihini kommenttejaan, jotka olivat neljä kertaa pitempiä kuin se varsinainen juttu. Annettiin mennä semmoisenaan julkaisuun toteamuksella, että eipä niitä kukaan jaksa lukea.
Sen voisin vielä sanoa, että jostain syystä joillekin ihmisille kertyy vuosien varrella melkoinen määrä erilaisia käräjöinti- ja kanteluasiakirjoja omaa oikeassa olemistaan ja kunniaansa todistamaan.