Inarin kunnanhallitus allekirjoitti maanantaina 7.4. kunnan
viime vuoden tilinpäätöksen. Se menee vielä valtuuston siunattavaksi; tuo
seuraava valtuuston kokous on mahdollisesti vasta kesäkuun alussa.
Luulisi, että kunnanhallituksen jäsen oli iloinen kun sai
allekirjoittaa 3,1 miljoonaa euroa plussalla olevan tilinpäätöksen, siihen
päälle konserniyhtiöistä tuleva reilun miljoonan voitto, mutta eipä pahemmin
hymyilyttänyt.
Kuten kuntalaiset varmaan muistavat, viime vuonna
pakerrettiin (taas) kunnan menoja leikkaavaa hallitun menokasvun ohjelmaa (HMK)
ja meitä säästötalkoisiin ohjattuja päättäjiä peloteltiin uhkaavilla
talousvaikeuksilla. HMK-talkoilla oli tarkoitus supistaa kunnan menoja vuoteen
2017 mennessä 1,2 miljoonalla eurolla. Säästöohjelma on alkanut vaikuttaa
täysimääräisenä vasta tänä vuonna.
Viime vuodelle toki aluksi ennustettiin vielä 1,3 miljoonan
euron ylijäämäistä tilinpäätöstä, mutta välillä kerrottiin kunnan talouden
olevan vaipumassa mutiin. Päädyttiin virkamiesjohdon ohjeistamana heti vuoden
alkajaisiksi tekemään tuota HMK-ohjelmaa ja innokkaimmat luottamushenkilöt
puhuivat huolissaan tarpeesta korottaa kunnallisveroakin. Eräissä
kahvilapuheissa vasemmistoliiton Matti
Kyllönen arvioi korotustarpeen olevan kenties pari prosenttia eli pitkään
pidetystä 19 prosentista 21 prosenttiin. Viimeisin vasemmiston korotusehdotus
taisi jäädä kuitenkin ”vain” puoleen prosenttiin.
Kun kokoomusryhmämme meni esittämään kiinteistöveroon pientä
alennusta, nousi jo melkoinen hässäkkä. Ryhmämme haukuttiin maan rakoon
vastuuttomuudesta eli kunnan talouden romahduttamisesta. Vaikka tiesimme kertoa
valtioneuvoston korottaneen kiinteistöjen verotusarvoja eli että kuntalaiset
joutuisivat prosentin alennuksesta huolimatta maksamaan edellisvuotta enemmän
veroa, ei paasaaminen tyrehtynyt. Jostain syystä, kun kuluvan vuoden
kiinteistöverolaput jokin aika sitten tulivat ja ihmiset rupesivat muun muassa
sosiaalisessa mediassa päivittelemään kasvaneita verojaan, eivät nämä
propagandistit ole nyt tulleet esiin.
Hieman näin jälkikäteen harmittaa se, ettei kunnan
viranhaltijajohdolta liiennyt haluja oikoa pahimpia hysteerikkoja. Päinvastoin,
jäi sellainen maku, että tuota nahinaa jopa pikkuisen ruokittiin. Nyt kun
kunnan viime vuoden tilinpäätös siis ”lipsahti” miljoonavoitoksi, tuo käytös
harmittaa vieläkin enemmän, koska on käynyt ilmi tuloksen olleen jo melko hyvin
viranhaltijajohdon tiedossa silloin kun nahistelua käytiin.
Kunnan miljoonatulos koostui reilun 1,5 miljoonan euron
ennakoitua suuremmasta verotulokertymästä, lähes 483 000 euron ennakoitua
suuremmasta toimintatuottojen ylityksestä ja peräti lähes 850 000 euron
ennakoitua suuremmasta toimintakulujen alituksesta.
Tuo jälkimmäinen säästösumma on selitettävissä sillä, että
kunnan eri osastoilla ruvettiin HMK-ohjelman ”motivoimana” säästämään enemmän
kuin olisi ollut tarpeenkaan. Motivaatiota paransi vielä jossain vaiheessa
julki tullut arvio siitä, että tämän kuluvan vuoden alusta jouduttaisiin
käynnistämään uusi menosäästöohjelma. Jos olisikin kerrottu, että talous oli
menossa parempaan suuntaan siitä mitä oli jo pelätty, osastot eivät olisi ehkä
niin pinnistäneet ja miljoonasaalis olisi kuivunut pienemmäksi.
Huomautan, että tämä mahdollisilla uusilla säästöillä piiskaaminen
ei ollut luottamushenkilöjohdon ajatus.
Se, että kunnan reilut 400 työntekijää ryhtyivät
ylisäästäväisiksi, tai suurin osahan heistä pantiin esimiesten toimesta
säästämään, tuntui olleen joistakin hieno asia. Minut kuntalaisten valitsemana
luottamushenkilönä panee kuitenkin miettimään, säästettiinkö palvelujen
asiakkaiden kannalta jopa liikaa. Miten oli sivistystoimi ja miten oli
sosiaali- ja terveyspuoli? Säästö saattoi ja saattaa kouria kovin myös kunnan
henkilöstöä. Minulle on sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana tultu
melko lyhyellä ajalla kertomaan tapauksista, joissa esimies on evännyt lääkärin
työntekijälle kirjoittaman sairausloman. Minusta nämä haiskahtavat ikävästi ja
kertovat sekä äärimmäisyyksiin virittyneestä esimiesasenteesta että työvoiman
vähyydestä. Kun loppuun palanut työntekijä ei saa lääkärin määräämänä levätä,
on kyseessä tuon työntekijän kannalta kestämätön tilanne ja samalla todiste
siitä, että kunnan työpaikoilla eivät kaikki asiat ole kohdallaan. Tilanne voi
tulevaisuudessa vaikuttaa siihenkin, saadaanko loppuun palaneiden tai eläkkeelle
siirtyneiden tilalle uusia työntekijöitä.
Mitä nyt kertyneellä talouden ylijäämällä jatkossa tehdään,
se jää myöhemmin puntaroitavaksi. Olemme jossain piirissä arvailleet millaisia
”elinvoimainvestointeja” taas putkahtaakaan esiin.
On muistettava, että huikean 7,6, prosentin verotulokasvun totuudenmukaisuus vahvistuu vasta syksyllä, jolloin lopulliset verolaskelmat saadaan. Aihetta epäilyyn on, sillä kunnanhallituksessa oli esillä myös tälle vuodelle helmikuulta saatu verotulojen tilitys, jossa oli edellisvuoteen verrattuna peräti 14,8 prosentin kasvu.
On muistettava, että huikean 7,6, prosentin verotulokasvun totuudenmukaisuus vahvistuu vasta syksyllä, jolloin lopulliset verolaskelmat saadaan. Aihetta epäilyyn on, sillä kunnanhallituksessa oli esillä myös tälle vuodelle helmikuulta saatu verotulojen tilitys, jossa oli edellisvuoteen verrattuna peräti 14,8 prosentin kasvu.
Kun Inarissa työttömyys on pysytellyt 17 prosentin pinnassa
eikä kunnan lievä väkimäärän kasvukaan voine selittää moista verotulojen kasvun
käyrää, tuntuu kunnan hallintojohtaja Pentti
Tarvainen epäilevän jotain virhettä valtion suunnassa verotulojen
tilityksissä.
Koeta siinä sitten valtion ja kunnan virkamiesten kyydissä
luottamusmies taapertaa!
Heitin sosiaalisen median puolella ilmaan ehdotuksen pitäisikö kunnan palauttaa kuntalaisille veronmaksajille vaikkapa 500 euroa per verollinen heiltä liikaa perittyä rahaa.
Heitin sosiaalisen median puolella ilmaan ehdotuksen pitäisikö kunnan palauttaa kuntalaisille veronmaksajille vaikkapa 500 euroa per verollinen heiltä liikaa perittyä rahaa.
En odota moiselle esitykselle innokasta kannatusta kunnan
viranhaltijajohdolta enkä juuri valtuustoltakaan.
Kuulemma kun tänä vuonnakin kunnan taloutta uhkaa jälleen se
alamäki.
Säästösyistä pienempikin viranhaltija voi säästää jopa lakisääteisissä palveluissa. Niin tehdään Inarin kunnassa.
VastaaPoistaInarin kunnassa laki on vain kirjaimia ja viranhaltijat (eivät kaikki) sanovat omaavansa harkintavallan, eli heillä on "tulkintavastuu" siitä, minkä osan he voivat laista sivuuttaa ja mitä ottaa todesta. Kuulostanee komealta. Sisätöihin päässyt on nappi paikallaan ja hallintojohto kiittää alaisiaan komeista säästöistä. Mutta ovatko kaikki tyytyväisiä?
Kunta kuitenkin on kuntalaistensa palvelija ja viranhaltijat kunnan - eli palvelijan - palvelijoita. Laki on kaikkien niiden yläpuolella, mutta Inarin kunnassa on otettu käytäntöön outo lain harkinta- ja tulkintavalta, jossa ei asiantuntijoita tai edes lakia kunnioiteta.
Siksikö niin, koska alaiset haluavat miellyttää hallintojohtoa ja päästä osallistumaan samoihin pippaloihin. Näin ainakin mielessäni mietiskelen.
Kyllä tuohon pikkuesimiesten nilkittämiseen pitäisi kiinnittää huomiota kuten toivottavasti teetkin. Toisaalta jos ongelmista ei uskalleta kertoa ei voida moittiakaan asioiden huonosta tilasta. Hienoa jos luottamusmiehille uskalletaan asioista puhua ja vielä hienompaa jos luottamusmiehillä on sydäntä puuttua ongelmiin!
VastaaPoista