Uudistuvaan metsähallituslakiin erityisiä saamelaispykäliä
pohtinut työryhmä päätyy erimieliseen ehdotukseen. Tulosta voi pitää odotettuna.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen asettama työryhmä
piti 27.2. viimeisen kokouksensa ja työryhmän ehdotus aiotaan luovuttaa maa- ja
metsätalousministeri Jari Koskiselle
19.3.
Olin äärimmäisen hämmästynyt ja yllättynyt siitä keveydestä,
jolla Ylä-Lapin ihmisten ja laajemminkin kansalaisten elämään sekä alueen
kehitykseen monella tavalla vaikuttavan metsähallituslain osion valmistelua lopulta
tehtiin. Työryhmä muun muassa järjesti joukon kuulemisia, joiden
tarpeellisuutta jo ensin joidenkin taholta vastustettiin ja joita ei sitten
mitenkään käsitelty tai vedetty yhteen työn kuluessa. Ja nyt kiireeseen vedoten
työryhmän ehdotuksesta ei aiota järjestää minkäänlaista erillistä
lausuntokierrosta, ei edes suppeaa sellaista, vaan ehdotus aiotaan ympätä suoraan
jo ehkä maaliskuun aikana lausunnoille lähtevän metsähallituslain
kokonaispaketin sisälle.
Metsähallituslakiin ollaan esittämässä saamelaisten
kotiseutualuetta koskien säännöksiä, joilla Metsähallitus velvoitettaisiin
saamelaiskäräjien ja kolttien kyläkokouksen kanssa yhteistyössä selvittämään
valtion maa- ja vesialueiden hoitoa ja käyttöä koskevien suunnitelmiensa
vaikutukset saamelaisten oikeudelle alkuperäiskansana ylläpitää ja kehittää
kieltään ja kulttuuriaan. Yhteistyövelvoite sisältäisi vielä harkinnan
mahdollisten haittojen vähentämistä ja estämistä koskevista toimenpiteistä.
Yhteistyövelvoite koskisi myös suunnitelmia, jotka voivat ulottua muualtakin
saamelaisalueelle.
Nykyisen saamelaiskäräjälain julkiselle viranomaiselle tai
julkisyhteisölle edellyttämä neuvotteluvelvoite muuttuisi siis
yhteistyövelvoitteeksi, joka käytännössä tarkoittaa saamelaiskäräjien ja
kolttien kyläkokouksen tuomista Metsähallituksen sisälle sen suunnitelmien ja
hankkeiden valmisteluun.
Yhteistyövelvoitetta tehostamaan ehdotetaan lakiin vielä
heikentämiskieltopykälää, joka laukeaisi sovellettavaksi mikäli
saamelaiskäräjät tai kolttien kyläkokous kaikesta yhteistyöstä huolimatta
katsoisivat Metsähallituksen suunnitelmien saamelaisalueella tai sille ulottuen
olennaisesti heikentävän saamelaisten mahdollisuuksia käyttää saamelaisille
alkuperäiskansana kuuluvia oikeuksia perinteisten elinkeinojen tai muutoinkin
kulttuurinsa harjoittamiseen.
Heikentämiskieltopykälään liittyisi lisäksi käräjille ja
kyläkokoukselle erityinen oikeus valittaa Metsähallituksen tekemistä
hallintopäätöksistä.
Saamelaiskäräjien puolelta on ilmoitettu, että se tulee
edellyttämään heikentämiskiellon haittamaininnan ”olennaisesti” korvaamista
”vähäistä suuremmassa määrin” maininnalla.
Metsähallituslakiin on haluttu kopioida uuden kaivoslain ja
vesilainkin säädöksiä ja perusteluja, vaikka kaivoslain soveltamisen ongelmat
on jo nähty ja lakia vaadittu osin avattavaksi. Minulle kuitenkin kerrottiin,
että joitain uusia saamelaispykäliä metsähallituslakiin on nyt kuitenkin
pääministeri Jyrki Kataisen
hallitusohjelman ja hallituksen taannoisen iltakoululinjauksen takia saatava.
Kiireen ja paineen takana on siis hallituksen lupaus alkuperäiskansoja koskevan
ILO 169 -yleissopimuksen ratifioinnista vielä lopuillaan olevalla
vaalikaudella.
Metsähallituslakiin ollaan vielä esittämässä
saamelaisalueelle kuntakohtaisia neuvottelukuntia, joiden tehtävänä olisi
käsitellä valtion maa- ja vesialueiden sekä niihin kuuluvien luonnonvarojen
kestävää käyttöä ja hoitoa. Neuvottelukuntien kokoonpanosta ei kuitenkaan
päästy sopuun, joten tarkempi säätäminen niistä ohjattaisiin valtioneuvoston
asetukseen.
Saamelaiskäräjien puolelta vastustettiin kaiken aikaa
neuvottelukuntia, joissa olisi kuntien ja muun paikallisen väestön sekä elinkeinojen
edustajia. Myös sitä esitystäni
vastustettiin, että Inarin osalta neuvottelukuntaan tulisi saamelaiskäräjien ja
kolttien kyläkokouksen edustajan lisäksi kolmanneksi inarinsaamelaisten
edustaja. Saamelaiskäräjien edustajien ohella ympäristöministeriön edustaja
piti neuvottelukuntia turhina ja edellytti, ettei niiden toimenkuvaa uloteta
erämaa- ja luonnonsuojelualueille.
Tulen osaltani jättämään työryhmän työstä ja sen tuloksista
eriävän mielipiteeni. Minusta työ kokonaisuudessaan ei ole täyttänyt hyvän
lainvalmistelun vaatimusta, ei teknisesti eikä edes siltä osin, ettei työryhmää
asetettaessa saati sen työn aikana ole voitu osoittaa mitään konkreettista
sellaista yhdenvertaisuuden vajetta, joka edellyttäisi saamelaisten aseman, ja
käytännössä vain saamelaiskäräjien aseman, vahvistamista valtionmaiden ja
-vesien käyttöä koskevissa asioissa.
ILO 169-sopimuskaan ei edellytä alkuperäiskansalle
ylivertaista, ainoastaan yhdenvertaista asemaa, ja kaipa Suomen perustuslakikin
on tarkoitettu suojaamaan myös muita kansalaisia, joukossa myös saamelaisten
enemmistönä olevat ne saamelaiset, jotka eivät ammattinsa ja elinkeinonsa
osalta nauti saamelaiskäräjien ajaman kulttuurin suojan tarvetta tai joita ei
edes haluta hyväksyä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.
Taustafaktaa:
Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelman mukaan
saamelaisten oikeuksia alkuperäiskansana kehitetään muun muassa maankäyttöön
liittyvää lainsäädäntöä selkiyttämällä.
Hallitus käsitteli saamelaisasioita iltakoulussaan 12.12.2012
ja linjasi muun muassa maa- ja metsätalousministeriön asettamaan työryhmän
valmistelemaan ehdotus saamelaisten osallistumisoikeuksien lisäämiseksi valtion
maa- ja vesialueiden käyttöä koskevassa päätöksentekomenettelyssä.
Työryhmä asetettiin 16.7.2013, mutta saamelaiskäräjien johto
ei ollut sen ehdotettuun kokoonpanoon tyytyväinen ja ilmoitti jäävänsä ulos.
Sittemmin saamelaiskäräjiä lepyteltiin ilmoittamalla, että työryhmään ensin
pyydetyn kolmen käräjien edustajan sekä yhden kolttien kyläkokouksen edustajan
lisäksi siihen kutsutaan viides saamelainen asiantuntijajäseneksi. Näin koko
edustus nousi viiteen ja kaikki viisi henkilöä ovat nykyisen saamelaiskäräjien
hallituksen jäseniä.
Tällä lisäyksellä työryhmän työ saatiin alkamaan 1.10.2013
ja sen piti päättyä jo saman vuoden joulukuussa. Jatkoaikaa haettiin ja sitä
saatiin helmikuun loppuun.
Niin sanotun ”muun väestön” edustajia työryhmään huolittiin
vain yksi henkilö. Valinta tehtiin neljän saamelaisalueen kunnan ehdotuksista
ja sen suoritti Lapin liiton hallitus. Veikko Väänäsen varahenkilöksi
työryhmään nimettiin Sari Keskitalo Enontekiöltä.
Ministeriöistä maa- ja metsätalousministeriöllä työryhmässä
on ollut puheenjohtaja Pentti Lähteenojan lisäksi kaksi muuta jäsentä sekä
sihteeri. Lisäksi työryhmään ovat kuuluneet oikeusministeriön,
ympäristöministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön edustajat.
Saamelaiskäräjien asiantuntijajäsenen lisäksi työryhmässä on ollut
lakiasiantuntija Metsähallituksesta.
Lakihanketta koskeva aineisto löytyy linkistä:
http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus.asp?h_iID=19154&tVNo=1&sTyp=Selaus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com