Esillä oli kaksi lausuntoasiaa, joihin molempiin tein
muutos- ja täydennysehdotuksia, joista olimme keskustelleet aiemmin ryhmässäni
sekä myös muutamien muiden ryhmien edustajien kanssa.
Ensimmäinen lausunto koski sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämislain valmisteluryhmän väliraporttia, josta oli jo väännetty
sosiaali- ja terveyslautakunnassa ja jossa esitykseni tuli päätökseksi äänin 4 –
4 – 1 tyhjä. Päätökseen jättivät eriävän mielipiteensä nuo neljä vastaan
äänestäneet sekä esittelijä, sosiaali- ja terveysjohtaja Mari Palolahti.
Nyt asia tuotiin kunnanhallitukselle siten, että kunnanjohtaja
Reijo Timperi esitti edelleen
Palolahden esityksen hyväksymistä. Kunnanjohtaja oli käsittääkseni ollut
aiemmin myös sosiaali- ja terveyslautakunnan päätösesityksen konsulttina. Hän
ei ollut tällä kerralla itse kunnanhallituksen kokouksessa, vaan esittelijänä
toimi kunnanjohtajan sijainen, hallintojohtaja Pentti Tarvainen.
Palolahden lautakunnassa hävinnyt ehdotus oli tiivistettynä
se, että Inari lähtisi selvityttämään koko saamelaisalueen käsittävän
sote-alueen muodostamista eli siis myös Enontekiön liittämistä siihen. Minun
esitykseni perustui nykyiseen Inarin-Utsjoen ja Sodankylän seutukuntaan ja
nimenomaan sen luontaisen toiminnallisuuden takia. Kyse on siis keskustelujen
ja neuvottelujen lähtötilanteesta, sillä kukaan ei vielä tiedä mihin tässä
valtion määräilemänä vielä päädytään. Eikä kyllä kuntienkaan haluista ole vielä
selkoa; erityisesti kiinnostaa mitä Sodankylä ja Kittilä Pohjois- ja
Keski-Lapin voimakkaina kuntina tekevät.
Ajatukseni on ollut, ettei lähdettäisi heti kannattamaan ja
ajamaan etäisyyksien ja yhteyksien takia huonosti toimivaa yhteistyömallia,
vaan yritettäisiin tarjoilla valtiolle jotain järjellistä ratkaisua.
Palolahti oli kunnanhallituksen kuultavana eilisen kokouksen
alussa. En lähde yksittäisiä puheenvuoroja referoimaan, mutta sain
keskusteluista mielestäni vahvistusta näkemykselleni, jonka mukaan Inarin
päättäjiä vedätetään viittaamalla valtuuston 28.2.13 päättämään (Nyt 4.3.2013
päivättyyn) lausuntoon kuntarakennelakiluonnoksesta. Siinähän valtuusto
taivutettiin kannattamaan ”vain” kuntajakoselvitystä, jossa muodostettaisiin
Inarin, Utsjoen, Sodankylän Vuotson saamelaiskunta ja jossa katsottaisiin myös
mahdollisuus liittää Enontekiö siihen.
Monikaan valtuutettu ei tuolloin ajatellut niin, että Inari todellisuudessa lähtisi hamuamaan itseensä muita naapurikuntia eikä jopa pilkkomaan naapureitaan. Heiltä tuntui jääneen noteeraamatta sekin lausunnon kohta, jossa Inari antaa ymmärtää kannattavansa kuntaliitoksiin velvoittavan lainsäädännön vahvistamista, koska esitetyllä kuntarakennelailla (18§) kyllä voitaisiin päättää Utsjoen, mutta ei Enontekiön ja Vuotson pakkoliittämistä elleivät kunnat tällaisiin liitoksiin vapaaehtoisesti suostuisi.
Monikaan valtuutettu ei tuolloin ajatellut niin, että Inari todellisuudessa lähtisi hamuamaan itseensä muita naapurikuntia eikä jopa pilkkomaan naapureitaan. Heiltä tuntui jääneen noteeraamatta sekin lausunnon kohta, jossa Inari antaa ymmärtää kannattavansa kuntaliitoksiin velvoittavan lainsäädännön vahvistamista, koska esitetyllä kuntarakennelailla (18§) kyllä voitaisiin päättää Utsjoen, mutta ei Enontekiön ja Vuotson pakkoliittämistä elleivät kunnat tällaisiin liitoksiin vapaaehtoisesti suostuisi.
Ja sitten ihmetellään miksi naapurit ”kehtasivat” olla niin
tylyinä Inarin esityksille.
Muistutan, että jätin tuohon 4.3.2013 lausuntoon sen
valtuustokäsittelyssä eriävän mielipiteeni.
No nyt kunnanhallitukselle annettiin ymmärtää, että olimme
tuolloin 28.2.13 sitoutuneet sekä ”saamelaisalueen kuntaan” että sitä kautta ”saamelaisalueen
sote-alueeseen”. Kun tämä ajatus nyt äänestettiin esitykseni pohjalta selvin
numeroin 6 – 3 kumoon, piti Tarvaisen jättää puolestaan eriävä mielipiteensä, päätöstä
vastaan äänestäneiden kunnanhallituksen jäsenten eriävien mielipiteiden
jatkoksi.
Tarvaiselta eriävä mielipide osoittaa joko omaa
demokraattista päätöksentekoa arvostelevaa näkemystä virkamiehenä tai sitten
lojaalisuutta esimiestään kunnanjohtajaa kohtaan. Toki työrauha
kunnanvirastolla on varmasti tavoiteltava asia.
Viranhaltijoiden eriävät mielipiteet antavat kuitenkin
ymmärtää, ettei lautakunnan tai kunnanhallituksen linjauksilla ole arvoa sitten
kun seuraavaksi saamme eteemme valmistelun Inarin kuntajakolausunnosta.
Tulkitsen asian niin, että Inarissa jotkut viranhaltijat haluavat sekä
valmistella asiat että päättää niistä. Asia vaan ei ole näin, vaan
viranhaltijat ovat edelleenkin kuntalaisten palkkaamia kunnan työntekijöitä ja
päätöksiä tekevät kuntalaisten valitsemat ja kuntalaisia edustavat
luottamushenkilöt. Ymmärrän ja kannatan toki viranhaltijoiden oikeutta ja
sananvapautta olla milloin mitäkin mieltä kuntalaisina, mutta kuinka moni
heistä on oikeasti mukana siinä yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa, jossa
luottamushenkilöt ovat päivittäin ja josta vuorovaikutuksesta ja arjen
ymmärtämisestä löytyy se poliittinen linja ja näkemys, jonka tulee ohjata
lopullista päätöksentekoa.
On valitettavaa, jos kunnallista päätöksentekoa pyritään
ohjaamaan jonkun kivilinnan sisältä ja vieläpä hierarkisesti sen suurimmasta
työhuoneesta käsin.
Niin, se toinen lausuntoasia koski Hammastunturin erämaan
hoito- ja käyttösuunnitelmaa ja sivuaa viimeisimpiä Metsähallitusta koskevia
blogiaiheitani. Tekninen johtaja Arto
Leppälä oli tehnyt kunnan lausunnolle hyvän pohjan, jota halusimme
kuitenkin täydentää. Tämäkin asia meni äänestykseen, koska Tarvainen ei
tässäkään voinut virkamiehenä hyväksyä hänestä ehkä liian suorasanaisia lisäyksiä
– vaikka kunta oli aiemmin suunnitelman valmistelussa minusta aika
suorasanaisesti lausuillut. Ehdotukseni hyväksyttiin äänin 7 – 2 ja tällä
kerralla siihen ei liittynyt viranhaltijoiden eriäviä kantoja.
Kunnanhallituksen jäsenistä Matti Kyllönen ja Toini
Sanila olivat Hammastunturin erämaa-alueen suunnitelmaan esittämiäni ja
enemmistön hyväksymiä lisäyksiä vastaan. Kunhan päätökset ovat luettavissa
kunnan verkkosivuilta, kannattaa katsoa millaisia asioita nämä joka asiassa
kunnanjohdon vankkumattomina tukitolppina olevat luottamushenkilöt tulivat
tällä kerralla vastustaneeksi.
http://poytakirjat.inari.fi/kokous/20131537-7-13847.PDF
http://poytakirjat.inari.fi/kokous/20131537-7-14095.PDF
http://poytakirjat.inari.fi/kokous/20131537-7-13847.PDF
http://poytakirjat.inari.fi/kokous/20131537-7-14095.PDF
Ikävä tulee aikoja jolloin vasemmiston mies kunnanhallituksessa oli Veikko aatami. Terävä kuin mikä eikä mikään joo-mies kuten nämä nykyiset lussukat. Ja mitä toimiin tulee, niin miksi ajaa satoja kilometrejä sevetistä ivaloon kokoustamaan ja päivärahoja kuittaamaan? Eikö asiaa voisi hoitaa jollakin valtakirjalla, jonka mukaan yksi ääni menisi aina kunnanjohtajan esitykselle.
VastaaPoistaOn sitä kyllä aikoihin eletty, että vasemmistoliiton ryhmä kulkee jatkuvasti kunnanjohtajan talutusnuorassa. Eikö historia ole heille opettanut, ettei valtaapitävien nuoleskelusta seuraa pitemmän päälle mitään hyvää. Ja mitä Toiniin tulee, niin hänhän oli aikoinaan valtuuston toiseksi suurimman ryhmän, sitoutumattomien kunnanvaltuutettu. Hänellä oli omia ajatuksia ja linjauksia, mutta näin se aika on hänetkin tasinut.
VastaaPoistaVielä ko saatas seuraavaksi kunnanjohtajaksi joku Näkkälä!
VastaaPoistaNo siltä näyttää! Katso vaikka
Poistahttp://oikeusministerio.fi/fi/index/valmisteilla/lakihankkeet/kielellisetjakulttuurisetoikeudet/saamelaistenoikeudetalkuperaiskansanaosallistuasaamelaistenkotiseutualueellaerityisestimaankayttoakoskevaanpaatoksentekoon.html
Hei. Luin kunnan sivuilta sen 7.10. kunnanhallituksen kokouksen pöytäkirjan ja katsoin äänestystuloksen Hammastunturin asiasta. Ihmettelen syvästi etenkin Sanilan toimintaa muka jonain matkailuyrittäjänä. En kyllä hänen firmaansa tämän jälkeen kurkista! Se Kyllönen on oma lukunsa koko kyllönen. tv inarilainen yrittäjä.
VastaaPoista