Puoli vuotta on kulunut työrupeamaa kunnallisena
luottamushenkilönä ja päättäjänä. Täytyy sanoa, että melkoisen merkillisiinkin
kuvioihin tässä ajassa on ehtinyt törmätä ja vähän perehtyä.
Olenkin sanonut, että toimittajana kuntien menoa
seuratessani pidin sitä ajoittain erikoisena, mutta nyt sisältä katsoen ja
kokien se vasta erikoista on.
Kunnallisessa päätöksenteossa ja sen valmistelussa olen ehtinyt nähdä
naurettavaa hienohipiäisyyttä, äärimmäistä uskoa itseensä ja toisaalta viranhaltijoihin,
alentuvaa suhtautumista toisiin saman kabinettipöydän ympärillä istuviin,
henkilökemioiden törmäyksiä, joojoo-miehiä ja -naisia sekä vähän kaikessa
hanttiin panijoita – ainakin epäilijöitä.
Mutta onhan toki noiden inhimillisten piirteiden ja edesottamusten
ohessa nähty myös hienoa paneutumista ja puurtamista. Kuka enemmän tai vähemmän kuntalaisten etua
muistaen, kuka ehkä myös omia intressejään siinä sivussa hoidellen.
Omassa työssäni olen mielestäni onnistunut himmentämään sitä
vastustajieni ja pelkääjieni minulle jo vaalien alla tarjoilemaa leimaa
valtuuston pahana poikana ja suoranaisena räkyttäjänä. Olen
kunnanhallitustyössä ollut omasta mielestäni varsin maltillinen ja jopa unohtunut
usein tarkkailemaan kollegoitten tepinää ja mitä he oikein sanovat. Ehkä tuo
toisten tarkkailu on perua toimittajan työstä, mutta tokihan minulla myös suu
on avautunut silloin kun tuntuu jotain sanottavaa olevan.
Sanomisteni arvoa ja laatua en rohkene alkaa mainostamaan.
Kansalaiskeskusteluunkin olen koettanut välillä osallistua.
Siitä huolimatta, että siellä – lähinnä Facebookissa – riittää noita todellisia
räkyttäjiä ja tyhjänpuhujia joinain hetkinä mieltä ärsyttämään. Noita heikkoja
hetkiäni ovat tietenkin olleet pitkien kokousputkien illat ja kun on havainnut
miten perustelematonta ja jalat irti maasta leijuvaa monien marisijoiden jutut
ovat. Joku poliitikkona myös seuraaville
kausille tähtäävä onkin sanonut, ettei noiden kansalaisten kanssa kannata
ruveta tinkaamaan. Minulla ei moista notkistelun ja nuoleskelun tarvetta ole
koskaan ollut eikä tällaisena ikäihmisenä ja siten yhden vaalikauden tähtenä
nytkään ole.
Kunhan koetan poimia kuntalaisilta sen asiallisen palautteen
ja toimia parhaani mukaan heidän hyväkseen.
Mutta hallitusta menokasvusta:
Kunnanhallitus istui eilispäivänä eli 18.6. tekemässä
yhteenvetoa viikkoja ja itse asiassa koko kevätkauden jatkuneesta ”hallitun
menokasvun ohjelmasta”. Tänä iltana se esitellään koko valtuustolle ja
heinäkuun alussa kunnanhallitus sitten tekee viimeisiä silauksia sekä
valmistelee esityksenä valtuustolle.
Ohjelmaa ei ole tehty vain sen ohjausryhmänä toimineen
kunnanhallituksen pöydän ympärillä, sillä itse asiassa suurin työ on tehty eri
hallintokunnissa ja niiden lukuisissa työryhmissä. Itse osallistuin muutaman
tuollaisen työryhmän työhön sosiaali- ja terveystoimessa, sote-lautakunnan
puheenjohtajana.
Muutamat luottamushenkilöt kokivat säästöjä etsivän
ohjelmatyön olleen samalla virkamiesjohdon uusille luottamushenkilöille
järjestämä alokasrumba. Aika nöyräksi siinä monet tuntuivat oppivankin, mutta
minusta kuuri antoi myös myönteisellä tavalla tietoa kunnan ja sen eri
osastojen tilanteesta ja toiminnasta. Luulen myös, että virkamiesjohto ja ehkä kunnan yhtiöiden johtajatkin oppivat jotain uusista päättäjistä. Eli ainakin
sen, ettei meitä viedä ihan kuin litran mittaa milloin mihinkin – niin oikea
kuin vetäjien osoittama suunta heidän omasta mielestään ja perustelemanaan saattoikin olla.
Viime maanantain 17.6. kunnanhallituksen kokous oli
esimerkki siitä, mihin liian innokkaalla vedätyksellä voidaan päätyä. Nuo
esimerkkitapaukset olivat esitys Test World Oy:lle rakennettavan toisen testihallin
hankkeen käynnistämisestä ja kuin taivaalta ”hallitun menokasvun ohjelman”
investointiosaan tipahtanut kunnalle rakennettava hoivakoti, sekin aluksi 2
miljoonan ja lopuksi 1,5 miljoonan hankkeena.
Test Worldin Indoor-hankeen toinen vaihe olisi pitänyt käynnistää
vastoin aiempia päätöksiä ennen kuin on saatu Ely-keskuksen – tai nyt työ- ja
elinkeinoministeriön - käsittelyssä oleva avustuspäätös. Hoivakoti
torjuttiin kunnanhallituksen äänestyksessä siksi, että sen rakentaminen ja
rahoittaminen tuli pöydälle kuntasuunnitelman ja talousarvion
investointiohjelman ulkopuolelta. Tosin jotkut luottamushenkilöt olivat valmiit
uskomaan sen joissain ohjelmissa jo ainakin rivien väleissä väikkyneen.
En missään nimessä mene sanomaan etteikö hoivakotia piankin
tarvittaisi, mutta sen hankinnassa on edettävä suunnitellen. Tuohon
suunnitteluun on kytkettävä myös Ivaloon ja Inariin rakennettavat ja jo
investointiohjelmissa olleet ikäihmisten palveluasunnot.
Kuvaavaa on, että kun ”hallitun menokasvun ohjelmalla”
tavoiteltiin 1,5 miljoona euron säästöjä peruspalveluista lähimmän kolmen vuoden
aikana, kuluva vuosi mukaan lukien, kuljeteltiin säästökuurin rinnalla samaan
aikaan miljoonien ”elinvoima-” ja muita hankkeita, joihin itse asiassa näillä
säästöillä haluttiin rahkeita – ainakin hoitaa syntyvät uudet miljoonavelat.
Viimeisin kunnanhallituksen kokous oli muutenkin melko
värikäs ja niinpä näköjään Lapin Kansakin löysi uutisen juuri kiireen johdosta
pidetystä ”virkamiesjäähystä”. Kuten kunnanhallituksen puheenjohtaja Jari Huotari uutisessa kertoo, kyseessä
oli vain kokoustauko, jonka aikana hallitus halusi keskustella vasta
kokouksessa eteensä jaetuista asioista.
Niin, ja eipä ole ollut viime aikoina kunnanhallituksen
kokousta ilman Saariselän Siulaa. Siitä myöhemmin.
Kiitos Veikko. Taas hyvästä- ja täynnä asiaa olevasta kirjoituksesta.
VastaaPoistaOlenkin usein ihmetellyt että miksi kunta on unohtanut tois'arvoiseksi tärkeimmän tehtävänsä, huolehtia kuntalaisten ja kunnassa toimivien perus-
palveluista.
Tässä näyttäisi taas menevän säästöt bisneksiin eikä ilmeisesti riitäkkään.
R