(Paikallislehti Inarilaisessa 21.2.2018 julkaistu kolumni)
Kun jokin aika sitten näkyi netissä uutisia, joiden mukaan
saamelaiskäräjien kolttaheimoon kuuluva puheenjohtaja oli valitellut jollain
YK-foorumilla Suomen kohdelleen huonosti saamelaisia, kuulin kysyttävän
noinkohan todella on. Valittelijan henkilöstä johtuen vastakritiikki painottui
tietenkin viime sotien rajansiirron jälkeen Suomen nykyiselle alueelle
siirtyneisiin – ei siis siirrettyihin – kolttiin.
Kun vielä verrokkeina on muistettu niin ikään entisiltä
kotiseuduiltaan siirtyneiden karjalaisten ja tietenkin sodan runtelemien
rintamamiesten kerta-asuttamiset, moni ihmetteli kuultua ja nähtyä valittelua.
Sotien jälkeisen asuttamisen välivaiheen jälkeen kolttien
lopullinen asuttaminen Inarissa Nellimin, Keväjärven ja Sevettijärven-Näätämön
-alueille tapahtui vuonna 1949. Ensimmäinen laki kolttien asuttamisesta
annettiin vuonna 1955, jonka jälkeen lakia on uudistettu viimeksi vuoden 1995
lailla (253/1995). Kolttalain tavoitteeksi on yhä tuolloin kirjattu ”edistää
kolttaväestön ja -alueen elinolosuhteita ja toimeentulomahdollisuuksia sekä
ylläpitää ja edistää kolttakulttuuria”.
Jo Petsamon aikoina koltat olivat olleet Suomen valtion
huomion ja tukitoimien kohteena, osin useiden alojen tutkijoidenkin vedottua
”Suomen intiaanien” pelastamiseksi vuoden 1920 tehdyn Tarton rauhan rajan
halkaistua jo aiemmin kolttien aluetta. Tuolloin valtion tuella vuonna 1927
rakennettiin muun muassa kolttien vuotuismuuton kannalta tärkeä uusi talvikylä,
Suonikylä, joka sekin siis jäi seuraavan rajanvedon itäpuolelle. Talvikylään
rakennettiin oma koulukin, jossa annettiin suomenkielistä opetusta.
Koska mistään ei tuntunut löytyvän valmista selitystä saati
perustelua sille, miten kolttien asuttamislaista tuli muodostuneeksi yhä
edelleen asuttamiseen ja avustamiseen viittaava erityislaki, kysyin tästä koltta-asioista
vastaavasta maa- ja metsätalousministeriöstä. Tuota perustelua ei sieltäkään
löytynyt, mutta muutoin vastaus oli selkeä ja antaa virallista tietoa lain
nykyisestä soveltamisesta sekä kolttien hyväksi tapahtuvan tulonsiirron
mittakaavasta.
Maa- ja metsätalousministeriön mukaan vuoden 1955 kolttalain
mukaisten tukitoimien lisäksi on niitä sittemmin tapahtunut myös vuonna 1969
säädetyn porotilalain yhteydessä säädetyn kolttien maanjärjestelylain nojalla.
Nuo lait kumottiin vuoden 1984 kolttalailla (611/1984) ja sekin laki on kumottu
siis tuolla vuoden 1995 kolttalailla. Sitäkin on vielä muutettu vuonna 2015
siten, että kolttien harjoittamien elinkeinojen investointituki myönnetään
nykyisin porotalouden ja luontaiselinkeinojen rakennetuista annetun lain
(986/2011) mukaisesti. Kolttalain perusteella myönnetään siten enää
palvelutuki, kolttien asianhoidon kulujen korvaaminen, tuki koltta-alueen
kalavesien kalanistutuksiin sekä tuet kolttien asuinrakennusten rakentamiseen.
Maa- ja metsätalousministeriön selvityksen mukaan kolttalain
soveltamiseen vuonna 2017 käytettiin 240 000 euroa. Tästä summasta kului
90 000 kolttien asiainhoitoon eli kolttien luottamusmiehen ja hänen
sihteerinsä sekä kolttaneuvostojen kuluihin, mukaan lukien luottamusmiesvaali,
toinen 90 000 euroa kolttien palvelutukeen eli käytännössä tukeen
kolttakulttuurisäätiölle sekä 60 000 euroa koltta-alueen kalavesien
hoitoon. Tuon 240 000 euron lisäksi maatilatalouden kehittämisvaroista
myönnettiin noin 125 000 euroa avustuksina kolttalain mukaiseen rakentamiseen.
Kolttien asuttamista ja tukemista koskevien lakien lukeminen
antaa vastaukset niihin käytännön asioihin, joissa lait sekä auttavat että
toisaalta sitovat taloudellisin velvoittein tukien saajia.
Koltta-alueella asuvalla koltalla on tällä alueella
sijaitsevilla valtion maa- ja vesialueilla ilman eri korvausta lain mukaan
oikeus 1) käyttää omaa polttopuutarvetta varten valtion metsissä olevaa
maapuuta ja kuivaa puuta, ei kuitenkaan rakennuspuuksi kelpaavaa puuta; 2) saada
välttämättömiin tarpeisiin metsähallintoviranomaisen osoituksen mukaan
määrätyiltä paikoilta rakennus-, poltto- ja muuta kotitarvepuuta sekä rakennus-
ja muuta kotitarvetta varten soraa ja täytemaata; 3) sijoittaa
metsähallintoviranomaisten luvalla poro-, metsästys- ja kalapirttejä,
kalakellareita ja varastosuojia tarvittaville paikoille; 4) pitää venevalkamia
ja kalastusvälineiden kuivatuspaikkoja ilman erityistä lupaa; 5) laiduntaa
karjaa sekä koota sille heinää, lehdeksiä, järviluhtaa ja -kortetta sekä
metsähallintoviranomaisen luvalla myös jäkälää; 6) kunnostaa
metsähallintoviranomaisten luvalla peltoa, niittyä ja laidunta; 7) sekä harjoittaa
kalastusta valtion vesialueilla.
Lain tarkennuksena todetaan, että esimerkiksi kala- tai
metsästyspirtin sijoittamiseen saatavan luvan ehtona on, että rakennuksen
sijoittaminen on tarpeen koltan ja hänen perheensä omassa taloudessa
käytettäväksi tarkoitettujen elintarvikkeiden saamiseksi. Näinpä voisi katsoa,
että kotitarvekalastusta ja/tai -metsästystä harjoittava kolttakin on mökkiinsä
oikeutettu?
Veikko Väänänen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com