(Paikallislehti Inarilaisessa 4.4.2018 julkaistu kolumni)
Melkoisen
heppoisin eväin on riennetty vastustamaan äskettäin julkistettua ja
jatkoselvittelyyn lähtevää Jäämeren ratahanketta. Ratahan ilman muuta ja ihan
ensiksi tuhoaisi saamelaiskulttuurimme – ja aivan takuulla sen perustana olevan
saamelaisen poronhoidon? Näinhän on tietenkin käynyt esimerkiksi
Pohjois-Ruotsin saamelaisalueella, jota raiteet malmijunineen ovat raiskanneet
jo 1800-luvun lopulta saakka?
Entäpä
sitten luonnonsuojelu? On ehditty jo nähdä Jäämeren radan uhkaavan Inarijärven
erämaisuutta, jonka takia järvestä tulisi perustaa kiireimmin kansallispuisto.
Huvittavaa tässä vetoamisessa on ollut, että radan vastustamiseen, uuden
kansallispuiston kannattamiseen ja ”koskemattomien erämaiden” puolustamiseen
halutaan värvätä mukaan matkailu. Siis se elinkeino, jonka on pelätty tuovan
massaturismia Inarin luontoa ja juuri Inarijärveä pilaamaan? Ehkä ne
lomakaupungit Inarijärven rannoille sopivatkin paremmin kuin järveä näkymättömissä
kiertävä rautatie?
Ja
vielä nähdyt ja kuullut taloudelliset ja poliittiset perustelut? Jäämeren radan
on jo pelätty edistävän Inarin jo loppumassa olevien metsien hakkuita ja
mahdollisten malmivarojen hyödyntämistä. Se olisi katastrofi? Toisaalta on
vähätelty radan merkitystä Suomen huoltovarmuuden turvaamisessa mahdollisessa
kansainvälisessä ja Suomen eteläisen meriyhteyden katkaisevassa kriisissä. Joidenkin
mielestä taloudellisesti ja poliittisesti järkevämpää olisi avata pohjoiseen
sulasatamaan johtava rautatieyhteys Venäjän Kantalahden kautta – siis
Murmanskiin.
Ihan
omaa raidettaan Jäämeren radan vastustamisessa ajavat vanhat pierut eli
aiemmissa liikennevisioissaan pettyneet poliitikot. Kyllä Kuttura-Repojoki
maantie ja edelleen poikittaisyhteys ties minne länteen olisi sittenkin ollut
Kirkkoniemen rataa järkevämpi – ja halvempikin?
Tämän
päivän tilanteessa Jäämeren rata tuntuu kyllä vähemmän järkevältä hankkeelta,
mutta miten mahtaakaan olla tilanne jo nykyisten sukupolvien eliniän aikana –
ja kun se Koillisväylä lainehtii? Miten on käynyt poronhoidon tilanteessa,
jossa ekologia ja eettisyys sekä niihin liittyvä tietoisuus ja tiedon
levittäminen syövät pohjaa yleisesti lihansyönniltä ja lihantuotantoon
liittyvältä luonnon köyhdyttämiseltä? Ehkä tuolloin Inarinkin kosteusvaurioita
potevassa, tänään vielä paperilla olevassa koulukampuksessa lapset ruokailevat popsien
ekologisesti ja eettisesti kestävämmin torakoita – tai mitä sirkkoja ne nyt
ovatkaan? Ilmastomuutoksen uhkat poronhoidossakin lienee muutoin jo
tiedostettu.
Elääkö
Inari tuolloin enää matkailusta? Ainakaan yhtä voimallisesti kuin tämän päivän visiot
antavat olettaa? Ehkä joku on pannut jo merkille kuinka ilmastonsuojelu ja se
yleinen ekologisuus on iskemässä pian lentoliikenteeseenkin. Erilaiset
lentoverot ja mitkä tahansa vielä keksimättömät liikkumista kallistavat maksut
ovat jo lähivuosikymmenenä todellisuutta. Onko kohta kiinalaisillakaan varaa
matkustaa tänne pohjoiseen vai onko somessa löydetty jo jokin mielekkäämpi
kohde tai tapa viettää lomia? Ovatko porot ja revontulet enää kantavia
matkailun vetonauloja?
Mitä
tehdään pohjoisen metsille, jotka kasvavat tuossa nykysukupolvien aikajanan
lopulla samaa tahtia kuin nykyisin etelässä? Koska puusta on jo kehitetty monenlaisia
uusia käyttötapoja ja -materiaaleja ja ehkä sitä jossain sirkkaleivän pohjana
tulevaisuudessa jo syödäänkin, on metsien hyödyntäminen hyvinkin ihmisiä
elättävää tulevaisuutta.
Ja
sitten ne kaivokset! Ovatko Viiankiaava ja muut Lapin myönteiset kaivoskokemukset
tulevaisuudessa lämmittämässä ilmapiiriä kaivosten perustamiselle myös
pohjoisempana? Kaivostoiminnan ympäristövastuiden kehittäminen yhdessä siitä
saatujen työpaikka- ja verotulojen kanssa voi avata Inarinkin kallioperän
perusteellisemmille tutkimuksille ja hyödyntämiselle.
Jäämeren
radan kaltaisten suurhankkeiden kohdalla pitää katsoa – ja toki jossain jo
katsotaan – tulevaisuuden horisonttiin. Toisaalta on kai luonnollista ja
tavallista katsoa maailmaa myös vain siitä oman saunan räppänästä. Samalla kun
pohdimme saisiko ratahankkeen vastustamisella kenties ajettua omaa ajankohtaista
asiaansa nytkäyksen eteenpäin, tai kenties option tuleviin taloudellisiin
korvauksiin, voimme muistaa (vanhempi siihen pystyy) tai muuten tiedostaa
millainen maailma oli 50, 70 tai sata vuotta sitten. Samat ajat tulevaisuuteen
päin ja eletään todella eri maailmassa kuin tänään.
Jos
koettaisin kantaa korteni Jäämeren ratahanketta kyseenalaistavien kekoon,
kiinnittäisin huomiota tuohon kriisiajan huoltovarmuusajatukseen. Ja siihen
miten radan linjaus vaikuttaisi Inarin ja Ivalon asemaan sotilaskartoilla.
Nimittäin mistäpä muualta tuo huoltorata olisi tehokkainta posauttaa poikki
kuin merkittävimpien vesistösiltojen paikoista. Ihan lähitulevaisuutta
ajatellen voisin kuitenkin koettaa pahoittaa mieleni siitä 400 kilovoltin
Norjan voimalinjasta, jolle varataan käytävää tekeillä olevassa uudessa
Pohjois-Lapin maakuntakaavassa - ja joka linja mahdollistaa muun muassa tuulivoimapuistojen
pystyttämisen vaikkapa Utsjoen tai Inarinkin tuntureille.
Mutta
jospa ne tulevaisuuden junalla tulevat ekomatkailijat pitävätkin niistä
tuulivoimaloista enemmän kuin uuvuttavista tunturilakeuksista?
Veikko
Väänänen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com