Sanotaan, ettei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka
antaa. Kuitenkin, kun antajana on kunta ja sen viranomainen, jonkinlaisena
edellytyksenä pitäisi kai olla saajien yhdenvertaisuus.
Mutta vihjailusta itse asiaan:
Ympäristöministeriö on vastannut sille tehtyyn
hallintokanteluun (Dnro YM2/555/2015), joka koski Inarin kunnassa tapahtunutta
omakotitalon laajennusta. Ministeriöön asia meni sen jälkeen kun Lapin
Ely-keskus oli vetäytynyt vastuusta puuttua tapahtumaan.
Ministeriön Ely-keskukselta saaman selvityksen mukaan
silloinen ympäristökeskus oli 7.12.2009 hylännyt poikkeuslupahakemuksen, jolla
piti rakentaa Ivalon lähellä järven ranta-alueelle sijoittuvalle tontille
toinen omakotitalo. Tämän jälkeen Inarin kunnanhallitus oli tehnyt samaa
hakijaa ja tonttia koskien 11.1.2010 toimivaltaansa kuuluvan myönteisen
poikkeuslupapäätöksen asuinrakennuksen laajentamiseksi. Ely sai päätöksen
tiedoksi, mutta ei sen mukana rakennuslupia. Ely-keskuksen myöhemmin saaman
selvityksen mukaan tontille muodostui lopulta kaksi erillistä taloa, jonka
lisäksi tontti oli vielä lohkottu kahdeksi eri tilaksi.
Ely-keskus katsoi, että sen toimivalta asiaan oli loppunut
poikkeuslupavaiheessa. Näin totesi nyt myös ympäristöministeriö.
Ministeriön mukaan kunnan on maankäyttö- ja rakennuslain
20§:n mukaan muun ohella huolehdittava alueiden käytön suunnittelusta sekä
rakentamisen ohjauksesta ja valvonnasta alueellaan. Lain mukaan rakennusluvan
ratkaisee kunnan rakennusvalvontaviranomainen.
Poikkeamisluvan myöntämisen ajankohtana voimassa olleen
maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kunta saattoi erityisestä syystä myöntää
poikkeuksen laajennukselle, mutta ei olisi saanut myöntää poikkeusta uuden
rakennuksen rakentamiseen ranta-alueelle.
Ministeriön mukaan Inarin kunnan rakennustarkastaja oli
ylittänyt toimivaltansa myöntäessään kunnanhallituksen 11.1.2010 rakennuksen
laajentamiseen myöntämän poikkeamispäätöksen perusteella tosiasiallisesti
rakennusluvan uuden asuinrakennuksen rakentamiseen tontilla jo aiemmin olleen
asuinrakennuksen lisäksi.
Koska kunta saattoi toimivaltansa mukaisesti myöntää
rakennuksen laajentamisluvan ja koska rakennuslupapäätökset eivät tule
Ely-keskukselle tiedoksi, ministeriö korostaa vastuun kyseisen rakennusluvan
laillisuudesta kuuluneen yksin luvan myöntäneelle kunnan viranomaiselle.
Koko poikkeamisprosessi eteni kunnassa vakiokaavalla eli
poikkeamispäätös tehtiin kunnanhallituksessa 11.1.2010 (§ 16) kunnanjohtajan
esittelystä ja teknisen johtajan valmistelun perusteella. Myönnetty laajennus
oli 91 neliötä. Rakennustarkastaja myönsi 28.6.2010 rakennusluvan 102 neliön
suuruista asuinrakennuksen laajennusta varten maininnalla ”kahden asunnon
talot”. Tämän jälkeen hanke jotenkin muuttui ja sama viranomainen myönsi
12.7.2010 tuolle laajennukselle vielä viiden neliön lisälaajennusluvan.
Rakentamisen aloituskokous ja ratkaiseva rakennuspaikan
merkitseminen tehtiin 7.7.2010, suorittajana toinen rakennustarkastuksen
sijaistava viranhaltija. Katselmuspöytäkirjojen mukaan sama viranhaltija
suoritti vielä rakennuskatselmuksen 22.10.2010 ja laajennusluvan myöntänyt
viranhaltija käyttöönottokatselmuksen 19.5.2011. Näiden kaikkien myöntö- ja
katselmusvaiheiden ajan virkavapaalla ollut kolmas eli nykyinen rakennustarkastaja
kävi toteamassa käyttöönottokatselmuksessa kirjatut pienet puutteet ja määrätyt
tarkastukset loppukatselmuksena 17.5.2013.
Todellisuudessa rakentamisella oli siis syntynyt vierekkäin
kaksi erillistä omakotitaloa, joilla on omat tontit, liittymät ja talonumerotkin.
Miten ”laajennus” vaikutti muiden samalla rannalla asuvien
mahdollisuuksiin lisärakentamisiin, ei liene koeteltu.
Varsin valikoivaksi Inarin kunnan rakennustarkastuksen
tiukkuuden tekee tapaus, josta samoihin aikoihin uutisissa (Yle 19.8.2011)
kerrottiin kuinka Inarin rakennustarkastaja oli määrännyt Inarijärven
Kyynelvuonon perukoilla purettavaksi mielestään väärin sijoitetun lomamökin.
Lopulta mökki taisi kuitenkin saada jäädä paikoilleen.
Vastaus otsikon kysymykseen: Inarissa ei saa rakentaa
vapaasti – paitsi jos saa siihen luvan.
Ohoh!!
VastaaPoistaOnkos tää nyt sitten sitä hyväveli toimintaa?
VastaaPoistaEhkä ei niinkään veljeydestä.
PoistaTämä on sitten tapaus johon viittasit aiemmin Inarin kansalaiskanavalla? Taisi siellä jo kolahtaa yhteen näistä jutun päähenkilöistä.
VastaaPoistaNäin on. Tuomo sattui olemaan tuo sijaistaja ja repesi kun sattuu nyt olemaan myös ehdokkaana. Ei auta jos on toiminut julkisessa virassa ja tähtää julkiseksi päättäjäksi. Eihän tämä keissi silti hänen päälleen yksin kaatunut.
PoistaAinesta teknisen lautakunnan phjksi!
Poistano vähintään
PoistaAika metka asia että tuollainen lupa voidaan esitellä ja päättää kunnanhallituksessa mutta sitten alemmat virkamiehet katsotaan yksin syyllisiksi. Luulisi opettavan heitä ettei pidä mennä tekemään laittomuutta vaikka kyseessä olisi kuinka saman talon pomoja. Toisaalta ihan mielenkiintoista kuvitella millaista selkärankaa noilta olisi vaadittu lakia nyt todennäköisesti tuntevina olla ryhtymättä moiseen.
VastaaPoistaOlisko tässä jotain ennakkotapauksen tapaista? Ajattelin laajentaa.
VastaaPoistaEi taitane toimia tavallisen tallaajan tapauksessa
VastaaPoistaSe Aikioniemen tapaus sen kertoi että on sitä tiukkuutta kun on tavallinen
VastaaPoistaTuossa olis vaikka MOTille hyvä aihe. meillä taitaa olla niin peruskauraa ettei paikallisia meedioita kiinnosta.
VastaaPoistaMikon perinnettä mutta hän katsoi kaikkia sormien läpi.
VastaaPoistaInarilaisessa mainittiin kantelusta niin taisipa olla tämä tapaus.
VastaaPoistaOliko tämä homma tässä vai onko odotettavissa jotain seuraamuksia ?
VastaaPoistaNähdäkseni ei mitään seuraamuksia. Totta kai asiaa voitaisiin ihmetellä teknisessä lautakunnassa tai kunnanhallituksessa, mutta käytännössä itse tapahtunut ei sinällään kummenisi. Ratkaisevassa paikassa olleet rakennustarkastuksen viranhaltijat eivät ole enää samoissa tehtävissä. Toinen heistä on pyrkimässä nyt valtuustoon kuten myös prosessin aikan virkavapaalla ollut nykyinen rakennustarkastaja. Hänen osaltaan näkisin, ettei voinut vaikuttaa siihen mihin "ylimääräinen" omakotitalo sijoittui ja rakennettiin.
PoistaEli ovat olleet tietoisia että näin pystyy menettelemään.
PoistaEhkä ei pahemmin ajateltu vaan oltiin vain nöyriä. Ei mielestäni voitu olla tietämättömiä, että kyseessä oli erityinen tapaus. Vähän se mietityttää oliko ainoa tällainen. Toisaalta kun oltiin jopa hyvinkin tarkkoina ja jotain vaadittiin purkamaan valmis rakennus.
PoistaKaveri lupaa puolueensa vaalimainoksessa että rakennamme yhdessä hyvää ja tasa-arvoista kuntaa. Mitä pitäisi tästä ajatella?
VastaaPoistaVeikolle kommenttina seuraavaa:
VastaaPoista- täytyypä käydä kunnanvirastolla katsomassa kuka ja miten rakennuslupa on käsitelty. Tältä istumalta en muista, että olenko minä käsitellyt kyseisen lupahakemuksen, mutta sehän selviää papereista
- rakennusaikaisista katselmuksista löytyy myös pöytäkirjat ja mitä niihin on kirjattu, joten sieltä nekin selviävät.
- jos rakennuslupa perustuu myönnettyyn poikkeamislupaan, niin siitä selviää "rakennusluvan raamit".
Aika monta lupahakemusta olen urani aikana valmistellut ja myös tehnyt niistä päätöksen, joten tämän tapauksen yksityiskohtia en voi suoralta kädeltä muistaa.
Istuvana valtuutettuna Veikko Väänästäkin sitoo viranomaisen oikeudet ja myös velvollisuudet. Valtuutetun ei kannattaisi innostua leikkimään "kansankomissaaria" ja lätkiä julkisia tuomioita FB:n kansalaiskanavan sivuilla.
Mutta kuten sanoin, käyn katsomassa ko. lupapäätöksen ja mitä rakennusaikaisissa katselmuksissa on todettu.
Palataan asiaan sen jälkeen!
Tuomo Kangasniemi
2. huhtikuuta 2017 klo 9.58
Kyseessä on siis ympäristöministeriön kannanottoon perustuva kirjoitus, jonka tausta-aineistoon liittyy myös kunnasta lähetetty rakentamista koskeva katselmuspöytäkirja. Luottamushenkilön rooliin kuuluu myös seurata kunnan hallinnon ja siinä toimivien viranhaltijoiden toimintaa.
Poista