tiistai 21. maaliskuuta 2017

Saako Inarissa rakentaa vapaasti – ja ellei, niin miksi ei?

Sanotaan, ettei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka antaa. Kuitenkin, kun antajana on kunta ja sen viranomainen, jonkinlaisena edellytyksenä pitäisi kai olla saajien yhdenvertaisuus.
Mutta vihjailusta itse asiaan:
Ympäristöministeriö on vastannut sille tehtyyn hallintokanteluun (Dnro YM2/555/2015), joka koski Inarin kunnassa tapahtunutta omakotitalon laajennusta. Ministeriöön asia meni sen jälkeen kun Lapin Ely-keskus oli vetäytynyt vastuusta puuttua tapahtumaan.
Ministeriön Ely-keskukselta saaman selvityksen mukaan silloinen ympäristökeskus oli 7.12.2009 hylännyt poikkeuslupahakemuksen, jolla piti rakentaa Ivalon lähellä järven ranta-alueelle sijoittuvalle tontille toinen omakotitalo. Tämän jälkeen Inarin kunnanhallitus oli tehnyt samaa hakijaa ja tonttia koskien 11.1.2010 toimivaltaansa kuuluvan myönteisen poikkeuslupapäätöksen asuinrakennuksen laajentamiseksi. Ely sai päätöksen tiedoksi, mutta ei sen mukana rakennuslupia. Ely-keskuksen myöhemmin saaman selvityksen mukaan tontille muodostui lopulta kaksi erillistä taloa, jonka lisäksi tontti oli vielä lohkottu kahdeksi eri tilaksi.
Ely-keskus katsoi, että sen toimivalta asiaan oli loppunut poikkeuslupavaiheessa. Näin totesi nyt myös ympäristöministeriö.
Ministeriön mukaan kunnan on maankäyttö- ja rakennuslain 20§:n mukaan muun ohella huolehdittava alueiden käytön suunnittelusta sekä rakentamisen ohjauksesta ja valvonnasta alueellaan. Lain mukaan rakennusluvan ratkaisee kunnan rakennusvalvontaviranomainen.
Poikkeamisluvan myöntämisen ajankohtana voimassa olleen maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kunta saattoi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen laajennukselle, mutta ei olisi saanut myöntää poikkeusta uuden rakennuksen rakentamiseen ranta-alueelle.
Ministeriön mukaan Inarin kunnan rakennustarkastaja oli ylittänyt toimivaltansa myöntäessään kunnanhallituksen 11.1.2010 rakennuksen laajentamiseen myöntämän poikkeamispäätöksen perusteella tosiasiallisesti rakennusluvan uuden asuinrakennuksen rakentamiseen tontilla jo aiemmin olleen asuinrakennuksen lisäksi.
Koska kunta saattoi toimivaltansa mukaisesti myöntää rakennuksen laajentamisluvan ja koska rakennuslupapäätökset eivät tule Ely-keskukselle tiedoksi, ministeriö korostaa vastuun kyseisen rakennusluvan laillisuudesta kuuluneen yksin luvan myöntäneelle kunnan viranomaiselle.
Koko poikkeamisprosessi eteni kunnassa vakiokaavalla eli poikkeamispäätös tehtiin kunnanhallituksessa 11.1.2010 (§ 16) kunnanjohtajan esittelystä ja teknisen johtajan valmistelun perusteella. Myönnetty laajennus oli 91 neliötä. Rakennustarkastaja myönsi 28.6.2010 rakennusluvan 102 neliön suuruista asuinrakennuksen laajennusta varten maininnalla ”kahden asunnon talot”. Tämän jälkeen hanke jotenkin muuttui ja sama viranomainen myönsi 12.7.2010 tuolle laajennukselle vielä viiden neliön lisälaajennusluvan.
Rakentamisen aloituskokous ja ratkaiseva rakennuspaikan merkitseminen tehtiin 7.7.2010, suorittajana toinen rakennustarkastuksen sijaistava viranhaltija. Katselmuspöytäkirjojen mukaan sama viranhaltija suoritti vielä rakennuskatselmuksen 22.10.2010 ja laajennusluvan myöntänyt viranhaltija käyttöönottokatselmuksen 19.5.2011. Näiden kaikkien myöntö- ja katselmusvaiheiden ajan virkavapaalla ollut kolmas eli nykyinen rakennustarkastaja kävi toteamassa käyttöönottokatselmuksessa kirjatut pienet puutteet ja määrätyt tarkastukset loppukatselmuksena 17.5.2013.
Todellisuudessa rakentamisella oli siis syntynyt vierekkäin kaksi erillistä omakotitaloa, joilla on omat tontit, liittymät ja talonumerotkin.
Miten ”laajennus” vaikutti muiden samalla rannalla asuvien mahdollisuuksiin lisärakentamisiin, ei liene koeteltu.
Varsin valikoivaksi Inarin kunnan rakennustarkastuksen tiukkuuden tekee tapaus, josta samoihin aikoihin uutisissa (Yle 19.8.2011) kerrottiin kuinka Inarin rakennustarkastaja oli määrännyt Inarijärven Kyynelvuonon perukoilla purettavaksi mielestään väärin sijoitetun lomamökin. Lopulta mökki taisi kuitenkin saada jäädä paikoilleen.

Vastaus otsikon kysymykseen: Inarissa ei saa rakentaa vapaasti – paitsi jos saa siihen luvan.

21 kommenttia:

  1. Onkos tää nyt sitten sitä hyväveli toimintaa?

    VastaaPoista
  2. Tämä on sitten tapaus johon viittasit aiemmin Inarin kansalaiskanavalla? Taisi siellä jo kolahtaa yhteen näistä jutun päähenkilöistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on. Tuomo sattui olemaan tuo sijaistaja ja repesi kun sattuu nyt olemaan myös ehdokkaana. Ei auta jos on toiminut julkisessa virassa ja tähtää julkiseksi päättäjäksi. Eihän tämä keissi silti hänen päälleen yksin kaatunut.

      Poista
    2. Ainesta teknisen lautakunnan phjksi!

      Poista
  3. Aika metka asia että tuollainen lupa voidaan esitellä ja päättää kunnanhallituksessa mutta sitten alemmat virkamiehet katsotaan yksin syyllisiksi. Luulisi opettavan heitä ettei pidä mennä tekemään laittomuutta vaikka kyseessä olisi kuinka saman talon pomoja. Toisaalta ihan mielenkiintoista kuvitella millaista selkärankaa noilta olisi vaadittu lakia nyt todennäköisesti tuntevina olla ryhtymättä moiseen.

    VastaaPoista
  4. Olisko tässä jotain ennakkotapauksen tapaista? Ajattelin laajentaa.

    VastaaPoista
  5. Ei taitane toimia tavallisen tallaajan tapauksessa

    VastaaPoista
  6. Se Aikioniemen tapaus sen kertoi että on sitä tiukkuutta kun on tavallinen

    VastaaPoista
  7. Tuossa olis vaikka MOTille hyvä aihe. meillä taitaa olla niin peruskauraa ettei paikallisia meedioita kiinnosta.

    VastaaPoista
  8. Mikon perinnettä mutta hän katsoi kaikkia sormien läpi.

    VastaaPoista
  9. Inarilaisessa mainittiin kantelusta niin taisipa olla tämä tapaus.

    VastaaPoista
  10. Oliko tämä homma tässä vai onko odotettavissa jotain seuraamuksia ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nähdäkseni ei mitään seuraamuksia. Totta kai asiaa voitaisiin ihmetellä teknisessä lautakunnassa tai kunnanhallituksessa, mutta käytännössä itse tapahtunut ei sinällään kummenisi. Ratkaisevassa paikassa olleet rakennustarkastuksen viranhaltijat eivät ole enää samoissa tehtävissä. Toinen heistä on pyrkimässä nyt valtuustoon kuten myös prosessin aikan virkavapaalla ollut nykyinen rakennustarkastaja. Hänen osaltaan näkisin, ettei voinut vaikuttaa siihen mihin "ylimääräinen" omakotitalo sijoittui ja rakennettiin.

      Poista
    2. Eli ovat olleet tietoisia että näin pystyy menettelemään.

      Poista
    3. Ehkä ei pahemmin ajateltu vaan oltiin vain nöyriä. Ei mielestäni voitu olla tietämättömiä, että kyseessä oli erityinen tapaus. Vähän se mietityttää oliko ainoa tällainen. Toisaalta kun oltiin jopa hyvinkin tarkkoina ja jotain vaadittiin purkamaan valmis rakennus.

      Poista
  11. Kaveri lupaa puolueensa vaalimainoksessa että rakennamme yhdessä hyvää ja tasa-arvoista kuntaa. Mitä pitäisi tästä ajatella?

    VastaaPoista
  12. Veikolle kommenttina seuraavaa:

    - täytyypä käydä kunnanvirastolla katsomassa kuka ja miten rakennuslupa on käsitelty. Tältä istumalta en muista, että olenko minä käsitellyt kyseisen lupahakemuksen, mutta sehän selviää papereista
    - rakennusaikaisista katselmuksista löytyy myös pöytäkirjat ja mitä niihin on kirjattu, joten sieltä nekin selviävät.
    - jos rakennuslupa perustuu myönnettyyn poikkeamislupaan, niin siitä selviää "rakennusluvan raamit".
    Aika monta lupahakemusta olen urani aikana valmistellut ja myös tehnyt niistä päätöksen, joten tämän tapauksen yksityiskohtia en voi suoralta kädeltä muistaa.

    Istuvana valtuutettuna Veikko Väänästäkin sitoo viranomaisen oikeudet ja myös velvollisuudet. Valtuutetun ei kannattaisi innostua leikkimään "kansankomissaaria" ja lätkiä julkisia tuomioita FB:n kansalaiskanavan sivuilla.

    Mutta kuten sanoin, käyn katsomassa ko. lupapäätöksen ja mitä rakennusaikaisissa katselmuksissa on todettu.

    Palataan asiaan sen jälkeen!

    Tuomo Kangasniemi
    2. huhtikuuta 2017 klo 9.58

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä on siis ympäristöministeriön kannanottoon perustuva kirjoitus, jonka tausta-aineistoon liittyy myös kunnasta lähetetty rakentamista koskeva katselmuspöytäkirja. Luottamushenkilön rooliin kuuluu myös seurata kunnan hallinnon ja siinä toimivien viranhaltijoiden toimintaa.

      Poista

Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com