Jos aloittaisi esityslistan alkupäässä olleesta Inergia
Oy:stä, sen yhtiökokousasioista. Kunnanhallituksen kuuluu kuntakonsernissa
evästää kunnan energiayhtiön vuotuiseen yhtiökokoukseen valitsemansa edustaja käyttämään omistajan ääntä sääntömääräisinä käsittelyyn tulevissa yhtiön tilinpäätöksen
vahvistamista, yhtiön tuloksen käsittelyä sekä hallitukselle ja
toimitusjohtajalle myönnettävää vastuuvapautta koskevissa asioissa.
Yhtiökokousedustajana olevan kunnanjohtajan päätösesitys
koski juuri noita, joiden lisäksi tuli valita edesmenneen Ulla Kemppaisen tilalle yhtiön
hallitukseen uusi jäsen.
Itse Inergian tilinpäätösasioista ei ollut huomautettavaa. Koko
Inergia-konserni on repinyt viime vuonna verojen ja muiden vähennysten jälkeen runsaat
1,7 miljoonan euron voitot ja tulouttaa Inergia Oy:n kautta omistajalle eli
kunnalle 700 000 euron osingot. Lisäksi yhtiö maksaa kunnan
kalatalousrahastolle sen yhtiöön bulletlainana ”sijoitetulle” 1,2 miljoonan
euron pääomalle reilun viiden prosentin koron eli jotain 60 000 euroa.
Noiden lukujen alla on tietenkin ehkä saivartelua kiinnittää
huomiota jonkinlaiseen minusta turhalta ”korsupolkujen koristelulta”
vaikuttavaan pipertämiseen, jota Inergian toimintakertomukseen on kirjattu.
Tällaisia ovat hankkeet monopoliyhtiön
yritysilmeen kehittämiseksi sekä jonkin 1950-luvun voimalaitosrakentamisesta
kertovan valokuvanäyttelyn rakentamisesta Kirakan voimalaitoksen konehalliin.
Kyllähän näihin kaikenlaisiin kivoihin saadaan aina kymppitonneja uppoamaan –
kun niitä kerran on mistä upottaa. Viime vuoteen sisältyi myös erilaista
edustamista ja juhlintaa Venäjän sähkön tuontisiirron 50-vuotisjuhlan
merkeissä.
Tuo itse sähkön tuonti sen sijaan ei tällä hetkellä kovin
juhlimisen arvoista ole – siis määrällisesti.
Kunnanhallituksessa yhtiökokouspykälä pyörähti uuteen
kuosiin kun kunnanhallitus joutui antamaan syntyneessä luottamuspulassa potkut
Inergia Oy:n koko hallitukselle. Kävi ilmi, että kyseinen hallitus oli päätynyt
tekemään kunnanhallituksen aiemman päätöksen vastaisen päätöksen, kävellyt siis
omistajan tahdon ylitse, En rupea asiaa tässä vaiheessa sen kummemmin
tarkentamaan, mutta se liittyi kuntakonsernin yhtiöiden ja yhteisöjen
kokonaistarkasteluun aluillaan olevan kuntastrategiatyön yhteydessä, jota
tarkastelua ja ajoitusta Inergiassa ei ehkä otettu vakavissaan saati maltettu
odottaa. Kyse on siis organisaatiosta, sen hallinnosta sekä perimmäisenä vielä
omistajastrategiasta, joka jälkimmäinen pohdinta käynnistyi aikanaan edellisen
kunnanjohtajan Reijo Timperin aikana.
Kunnanhallituksen yksimielisesti esittämää Inergia Oy:n
uutta hallitusta vetämään asettuu tehtävässä aiemminkin ollut Toini Sanila.
Jos energiayhtiön hallitusta on viety ja se vikissyt, tuli
vähän samanlainen tunne kun sai eteensä laskelmat Törmäsen kyläkoulun
peruskorjauksen hinnasta. Täytyy heti sanoa, että siinä muutamien märkä
päiväuni taisi toteutua – ehkä ihanampana kuin siihen uinahdettaessa oli osattu
odottaakaan.
Täytyy päättäjänä todeta olevansa todella heikoilla kun koettaa
hahmottaa asioita erilaisten asiantuntijoiden ja virkavastuullisten
viranhaltijoiden laskelmien ja esitysten perusteella. Kaiken tämän Törmäsen ”keissinkin”
opetuksena joudun toteamaan, etten edelleenkään luota juurikaan kulloinkin
annettuun ”varmaan tietoon”. Enemmän uskon asioiden tarkoitushakuiseen
ohjailuun ja ainakin päättäjien aliarviointiin. Tuon jälkimmäisen on muutama
viranhaltija joissain yhteyksissä aika suoraan kyllä ilmaissutkin ja todennut
luottamushenkilöiden olevan pelkkä riesa kunnallisten asioiden hoidossa.
Demokratia on tympeä muinaisjäänne yhteiskunnan toiminnoissa?
Törmäsen koululla
siis epäiltiin – ei satavarmasti todettu – sisäilmasta johtuvia oireiluja.
Niiden takia ruvettiin koulun kuntoa selvittämään ja päätettiin oitis esittää
koulun lakkauttamista ja sitten oppilaiden siirtämisestä turvaan ja korjausten
ajaksi Ivalon alakoululle. Sitä ennen alakoululta oli haahuiltu 5. – 6. –luokkalaisten
oppilaiden siirtämistä tilapulan takia Ivalon yläkoululle, tiloihin, joissa on
ollut epäiltyjä sisäilmasta johtuvia oireiluja. Ja joita epäilyjä on kirjattu
nyt jälkeenkin.
No, ei siirretty oppilaita yläkoululle kun tilapula Törmäsen
oppilaiden tulosta huolimatta alakoululla yllättäen hellittikin!
Ensimmäinen asiantuntija-arvio Törmäsen koulun
korjauskuluista oli 350 000 euroa. Helppo nakki, ajattelivat päättäjät,
mutta jotkut kunnan viranhaltijat olivat jo silloin varmoja, ettei tuo summa
riitä. Seuraava arvio liikkui jossain 700 000 eurossa ja sen jälkeen
alettiin kilpailla kuka löisi pöytään rankimman arvion. Valtuustokäsittelyssä,
jossa korjauksiin varattiin 800 000 euroa, tietävimmät maalailivat ainakin
kahden miljoonan euron kustannuksia. Mihin lienee näkemys pohjannut, mutta aika
hyvin se osui lopulta yhteen nyt saadun vajaan 2,5 miljoonan euron (alv 0%)
kustannuksen kanssa.
Tuo summa tarkoittaa, että koulun peruskorjauksen neliöhinnaksi
saatiin pyöristäen 3020 euroa neliöltä (alv. 0%)! Kun tuore valtakunnallisen laajapohjaisen
rakennusalan suhdanneryhmän (Raksu) keskiarvohinta julkiselle
uudisrakentamiselle pääkaupunkiseudun ulkopuolella on pyöristäen 2550 euroa
neliöltä, jää siinä päättäjä ihmettelemään kuka häntä oikein taluttaa ja millä
vilpittömyydellä.
On selvää, ettei kenenkään päättäjän kantti kestä lähteä
noin huiman kustannusuhkan alla jatkamaan Törmäsen kouluremonttia. Se todettiin
ainakin kunnanhallituksen kabinetissa – saa nähdä löytyykö valtuustosta joitain
rohkeampia.
Kun tiedän, että Ivalon yläkoululla on raportoitu
sisäilmaongelmista ja niiden lähteitä ollaan parhaillaan muun muassa laboratoriokokein
selvittämässä, joudun Törmäsen kohdalla, harjoitettu äärimmäisen vakava
suhtautuminen huomioiden, laskemaan paljonko Ivalon yläkoulun yhtä perusteellinen
peruskorjaus maksaisi.
Reilun 3000 euron neliöhinnoin laskemalla päästään yli
kymmeneen miljoonaan (10 000 000 €) euroon.
Kun tuohon lasketaan yhteen Ivalon alakoulun ilmeisesti
jälleen esiin nouseva tilapula, koululla muhivat mahdolliset terveysuhkat sekä
rakennuksen pelkän iän lähentämät korjaustarpeet, löytyisikö siitä toinen
kympin setti? Lisäksi jos kirjaisi tuohon laskuun Inarin kirkonkylän koulun
yhteydessä olevien päiväkotien ja terveystalotilojen oireilut, sitten
Saariselän päiväkodin tila- ja muut ongelmat sekä vielä tietenkin aina
potentiaalisen kulukohteen, jäähallin ja urheilutalon, on ihan mielenkiintoista
odotella millaisia päätösehdotuksia virkavastuullisilta alkaa meille pässeille
sadella.
Niin, ja en toki unohtanut Männikön vanhainkodin
peruskorjausta, Ala-Männikön ikäihmisten osin tulvan kokeneiden asuntojen
uusimista ja kuulemma kunnassa on paha pula vuokra-asunnoistakin. Sosiaali- ja
terveystoimen uudistus (sote) vaikuttaa jatkossa siihen mitkä kiinteistöt
jäävät kunnan omaan käyttöön ja mitkä siirtyvät joko omistajavaihdoksen ja tai
vuokrauksella tuleville sote-itsehallintoalueille. Tuokin asia joudutaan
ottamaan huomioon kunnanhallituksen nyt päättämässä, pikaisesti käyntiin
polkaistavassa tilaohjelman laadinnassa.
Ja mitä noihin koulujen miljoonaremontteihin tulee, olen
kyllä yhä vahvemmin sitä mieltä, että Ivaloon kannattaa rakentaa ihan uusi
koulukampus ala- ja yläkouluineen. Nyt nähdyillä hinnoilla uudisrakentaminen
kun näyttää reilusti halvemmalta kuin vanhojen korjaaminen.
Ainakin viimeisimpiin asiantuntija-arvioihin kuin
kettinkivartiseen lapioon nojaten.
Vielä pari sanaa satamista:
Kunnanhallitus päätti taustapohdintojen perusteella vuokrata
Metsähallitukselle ylivoimaiseksi ylläpidettäväksi muodostuneen Nanguniemen
sataman nimellisellä vuokralla ja ostamalla sataman rakenteet 1500 eurolla.
Päätöksen lähtökohtana on turvata sataman puolesta kovin
huolissaan olleiden veneilijöiden ja Lapin Kansan uistelujoukkueen mahdollisuus
päästä järvelle vaikka joulukuussa. Näin siihen asti kunnes Veskoniemen sataman
laajennus on saatu tehtyä. Kiirehdin kokouksessa Veskoniemen kaupan viimeistelyä ja se
luvattiin myös tehdä. Veskoniemen laajennukseen liittyy sataman vesialueen
laajennuksesta sopiminen ympäristölupineen. Näidenkään kanssa ei kannata
viivytellä laajennuksen käyntiin saamiseksi.
Nanguniemen kohdalla täytyy ihmetellä, miksei Metsähallitus
voisi vuokrata tai myydä aluetta yksityiselle toimijalle. Sellainen voisi saada
kuntaa tehokkaammin sataman jopa kannattamaan. Kunnan määrärahat satamien
ylläpitoon ovat todella vähäiset eivätkä nykyiset venepaikkamaksut kata menoja
nekään kuin osittain. Mitä enemmän on satamia, sitä suhteellisesti heikommaksi
käyvät mahdollisuudet niiden ylläpitoon.
Ellei sitten satamien käyttöä hinnoitella sekä
venepaikkojen, muun käytön ja palvelujen
sekä investointien osalta vastaamaan todellisia kustannuksia.
Sen päivän haluaisin nähdä ja sen porun kuulla.
Ehkä itsellänikin virne naamalta katoaisi.
Ehkä itsellänikin virne naamalta katoaisi.
Tuo Törmänen on kyllä skandaali!
VastaaPoistaNanguniemeen vain sellaiset maksut että kannattaa kunnan pitää vuokralla. Ei mitään köyhäinapua sinne!
VastaaPoistaKuka Törmäsen kustannusarvion teki?
VastaaPoistaKunnan tilapalvelu, joka käytti asiantuntijana Insinööritoimisto H. Kylmänen Ky:yä (Heikki Kylmänen). Lisäksi sitä ennen joku arkkitehti piirteli koulun tilasuunnitelman.
PoistaEnnen kunnan insinöörit ovat tehneet kaikessa sutta ja sekundaa ja nyt pyrkinevät korjaamaan katotkin kuparilla?
VastaaPoistaOnkohan kunnassa mietitty miten Veskoniemen sataman laajennustyöt rahoitetaan? Naapuripitäjä kunnosti tekojärvien satamat, väylät jne hankerahoituksella (EAKR). Nyt kannattaisi olla käsi ojossa hamuamassa EU-rahoitusta, vaikka se vähän töitä vaatiikin.
VastaaPoistaHyvin varteenotettava ajatus. Kunnan teknisen osaston budjetti on todella kuivakka ja siinä ei ole itse asiassa erillistä satamaosiota, vaan samasta määrärahasta pitäisi löytyä rahat myös esimerkiksi kaavateiden rakentamiseen ja ylläpitoon.
PoistaTaitaa olla tuon hankerahoittajan nykyinen nimilyhenne EMKR, en ulkoa muista millainen nimihirviö se oli kokonaan kirjoitettuna.
EMKR on Euroopan meri- ja kalatalousrahasto, ja se rahoittaa vain kalasatamia. EAKR on Euroopan aluekehitysrahasto, sieltä saa rahoitusta vaikkapa alueen kehittämiseen virkistyskäyttöön tarkoitettuja veneilysatamia parantamalla. Jaa'a, tekisipä mieleni todeta että tällä tasolla on kunnassa tietämys hankerahoituksesta.
PoistaNiin, nuo Sodankylän tekojärvien satamat taidettiin kunnostaa nimenomaan ammattikalastuksen perustein. Samaa perustetta on käytetty Inarissakin mm. kalahallien ja jäähileasemien hankintojen rahoituksessa. Se miten veneilysatamat sopivat hankeohjelmiin ei minulla ole ollut tietoa, mutta sitähän voi näköjään hankkia sekä kysyä.
PoistaTäydennänpä vielä kun sain suorana palautteena tuota edellä pohtimaani täydentävää tietoa. Toisin sanoen, lähden esittämään kunnassa satamien kehittämishankkeen käynnistämistä ja juuri EAKR-mahdollisuuksien selvittämisen kautta. Kiitän hienosta vinkistä!
PoistaKunnasta eläkkeelle jääneet talonmiehet kuuluvat naureskelevan nykytouhulle. Kunnan kiinteistöt ummehtuvat, kostuvat ja homehtuvat, kun ei ole kuulemma ketään joka niistä vastaa ja huolehtii. Kukaan ei tiedä mitään, eikä nykytyöntekijä tee mitään, eikä saakaan tehdä, jos ei saa esimieheltä käskyjä. Esimerkistä käy Ivalon urheilutalo. Vanha vuotava tasakatto on nyt täynnä lunta. Mahtaako ehtiä romahtaa ennen kuin lumet sulaa? Ja entä Ivalon ala-asteen teknisen työn kosteusvahinko? Olisiko sitäkään edes tullut, jos olisi vielä vanhan ajan talkkareita huolehtimassa röörit ajallaan auki.
VastaaPoistaTämäkin hyvä huomio eli mikä on kunnan kiinteistöjä hoitavan Inarin Kiinteistöt Oy:n resurssien suhde tarvittaviin töihin nähden? Toki kiinteistöjen hoidon tehostamisesta on puhuttukin, mutta mikä on tämänhetkinen todellisuus, se kuva on jäänyt hämäräksi.
PoistaTapaus Inergia Oy:
VastaaPoistaMillälailla kunnanhallituksen puheenjohtaja katsoo olevansa oikeutettu osallistumaan osakeyhtiön hallituksen kokouksiin ulkopuolisena jäsenenä? Kokouspalkkioiden toivossako? Osakeyhtiölakiin tutustuminen on aina suotavaa ennen toimintaa.
Vastaan tähän kommenttiin tuolla uudemman kirjoitukseni alla.
Poista