Inarin kunnanhallitus erotti äskettäin Inergia Oy:n koko
hallituksen, joka hallitus ehti olla tuossa muodossaan toiminnassa vain lyhyen
ajan. Kovasti on syytä kysytty, mutta kuten jo aiemmin blogissani kirjoitin, jätän sen tarkemmin selittämättä. Tottahan
tavallisesti tällaisissa tapauksissa syynä on omistajan taholla todettu
luottamuspula. Kuntakonsernissa tuon luottamuksen arvioi juuri kunnanhallitus,
jonka viimeaikaisia koko konsernin tarkasteluun kytkeytyviä selkeitä ohjeistuksia
ei Inergiassa otettu vakavasti.
Ei Inergian hallitus tietenkään ihan oma-aloitteisesti
lähtene mitään ohjeistuksia rikkomaan, vaan se toimii yhtiön toimitusjohtajan
esittelyn pohjalta. Toisin sanoen kyse täytyy silloin olla siitä, että
toimitusjohtaja ja hallitus häntä myötäillen katsovat osakeyhtiölakia
tavallansa tulkiten omistajan toimivan yhtiön edun vastaisesti, vailla
tarvittavaa ymmärrystä.
Seuraava kysymys voisi kuulua olisiko oikeampaa erottaa
toimitusjohtaja? Tässä vaiheessa sanon ”virallisesti” vain että hyvä kysymys. Toisaalta
kun tapahtuneen jälkeen on esiin tullut tilaamatta
ja pyytämättä muuan dokumentti sisältäen kiitokset erotetun hallituksen erinomaisuudesta
ja omistajan vahingollisesta toiminnasta, on mielessä väkisinkin käynyt
vastakysymys miksi todellakaan ei?
Mutta jospa seuraavaksi hieman yleisemmin pohdiskelua
kunnasta ja sen yhtiöistä:
Energiayhtiö Inergia Oy:n kantamuotona on ollut Inarin kunnan
sähkölaitos, jonka omaisuuden sähkönjakeluverkkoineen voimalaitoksineen yhtiö
aikanaan peri. Sittemmin Inergia-konsernia on paisutettu yhtiöittämällä
vesilaitos ja onhan konserniin tullut lisärönsynä vielä lämpöyhtiökin. Sittemmin
Inergia myi ulos sähkönmyyntinsä ja pilkkoutui sähkönsiirronkin osalta
erilliseksi Tunturiverkko Oy:ksi sekä asennustöiden osalta Ellappi Oy:ksi.
Inarin kunnan ohella Inergian tytäryhtiöitä omistaa myös Utsjoen kunta.
Mikä sitten oli Inarin kunnallisen sähkölaitoksen toiminnan
tavoite? Siitä en löydä tähän dokumenttia, mutta jos väitän että toimittaa
sähköä inarilaisiin koteihin, yrityksiin ja laitoksiin mahdollisimman
edullisesti, en liene paljonkaan väärässä.
Mutta mikä on Inergia Oy:n yhtiöjärjestyksessä kirjattu
toiminnan tavoite? Tarkasti lainaten se kuuluu: ”Yhtiön toimialana on sähkön, kaukolämmön, veden ja jäteveden siirto,
tuotanto ja kauppa sekä niihin oleellisesti liittyvät verkonrakennus-,
urakointi- ja tietotekniikkapalvelut. Yhtiö voi hallita ja omistaa kiinteistöjä
ja osakkeita ja osallistua omistajana tai rahoittajana alueensa elinkeinojen
kehittämiseen”.
Ei siis sanaakaan mistään yhteiskunnallisesta vastuusta,
joka jo sinällään ohjaisi yhtiön toimintaa sen juurena olevien kunnallisten laitosten
ja yleensä kunnallisten palvelujen periaatteiden suuntaan.
Eipä ihme, että esimerkiksi sähkönsiirtäjänä Inergian
Tunturiverkko Oy komeili jossain valtakunnallisessa kalleusvertailussa melko
kärjessä. Selityksiä syistä kyllä löytyy ja että omistajan vaatimusta
valtakunnallisissa keskiarvoissa tai niiden alapuolella pysymisestä on kyllä
koetettu noudattaa.
Joudun kysymään, onko Inergiasta ja ehkäpä muistakin Inarin
kuntakonsernin yhtiöistä luotu löysällä toiminnan kirjaamisella ja
nelivuotiskausin vaihtuvalla ja kunkin kauden alkupuolet haparoivalla
omistajaohjauksella itsellisiä dynastioita, joissa ainoana toimintaa ohjaavana
periaatteena on osakeyhtiölain kirjaimellinen noudattaminen nimenomaan yhtiön
voitontavoittelussa? Mielestäni näkemys on tullut viime aikoina varsin suorasanaisesti
päättäjien silmille. Jotenkin on alkanut tuntua siltä, että seuraavaksi
yhtiöiden hallituksista potkitaan kokonaan pois sinne valitut luottamushenkilöt
ja tilalle otetaan ”ammattiosaajia”, yhtiöiden omia toimitusjohtajia ja muita
työntekijöitä.
Näin ehkä on jossain tytärkonsernissa jo tehtykin (tietoa
kun ei välttämättä kuntakonsernin johdolle tuoda), joten olisiko aiheellista
saman tien eriyttää yhtiöt kokonaan kuntakonsernista ja myydä ne oikeille
bisnesomistajille? Tuskin kuntalaisten energia- ja muut laskut siitä enempää
kallistuisivat – kuin ne näyttävät nyt kallistuvan joka tapauksessa.
Luin jostain tässä hiljattain Lahden kaupungin
toimialajohtajana olevan ja aiheesta väitelleen Matti Kurosen puheenvuorokirjoituksen, jonka otsikkona oli
”Kuntayhtiöt ajelehtivat ilman omistajaohjausta”. Kurosen mukaan ”Suomen yli
300 kuntaa ovat julkisten tehtäviensä ohella merkittäviä vallankäyttäjiä
yrityksissä. Monesti nämä yritykset ovat sellaisia, jotka kunnat ovat itse
perustaneet yhtiöittämällä toimintojaan ja ajautuneet omistajiksi ennemmin kuin
tehneet strategisia linjauksia”.
Kuronen jatkaa: ”Kuntayhtiöiden kohdalla keskustelu on
pääosin pyörinyt sen ympärillä, pitäisikö hallituksissa olla ammattilaisia
poliitikkojen sijaan. Hallitukseen liittyvät ongelmat ovat kuitenkin vain yksi
ilmenemismuoto omistajuuteen liittyvistä syvemmistä ongelmista”. Ja edelleen: ”Kunnallinen
demokratia ei siis kaikilta osin ole pystynyt omaksumaan toisenlaisen
hallintamuodon, osakeyhtiön, tapoja. Kysymys kuuluu, osaako kuntaomistaja luoda
sellaisen rakenteen, jossa yrityksen, sen johdon ja omistajan päätösvalta sekä
toisaalta vastuu äänestäjille ovat selkeitä? Kuntapolitiikkaa arvioitaessa tämä
taloudelliselta merkitykseltään valtava asia on kuitenkin pimennossa.
Kuntatalouden, ja laajemmin koko julkisen talouden, näkökulmasta asiaan on
syytä kiinnittää huomiota”.
Kurosen mukaan ”Omistajaohjaajana kunnalla on mahdollisuus
pitkäjänteisyyteen sekä mahdollisuus antaa yritykselle kunnan tai kuntalaisten
kannalta tärkeitä erityistehtäviä. Konserniajattelu tuottaa myös hyötyjä,
parhaimmillaan kuntayhtiö pääsee hyödyntämään kunnan muiden yhtiöiden
kumppanuuksia. Kunta ei ole omistajana kuitenkaan läheskään aina määritellyt
tavoitteitaan. Päättäjien tavoitteet voivat olla keskenään ristiriitaisia: joku
painottaa työllisyyden turvaamista, toinen voiton tuottamista omistajalle ja
kolmas yrityksen toimimista tietyn palvelun tuottajana ilman, että yritys voisi
kehittyä omaehtoisesti. Tavoitteiden taustalla voi olla piilotettuja
poliittisia intressejä”.
Tuollaisessa ristituulessa taitava kuntayhtiön
toimitusjohtaja voi tehdä melkein mitä haluaa? Ja jos häntä ei siis ohjata ja
jos yhtiölle ei ole kirjattu selkeitä yhteiskunnallisia velvoitteita.
Kuronen päättää kirjoituksensa siteeraamalla professori Iiro Jussilaa. Hän on käyttänyt termiä
”psykologinen omistajuus” hallinnosta, joka aidosti tuntee yrityksen omakseen.
Tämä kuntaomistajalta tuntuu Kurosen mielestä usein puuttuvan. Hänen mukaansa ”Omistajaksi
ajautumisen ajopuuruuhka on nyt purettava. Jokaisen kunnan on jokaisen yhtiönsä
kohdalta käytävä läpi, miksi kunta on omistajana tai miksi asiakkaana.
Vastauksensa muodostettuaan kunnan on kaikessa toiminnassaan toimittava
johdonmukaisesti, sillä psykologinen omistajuus ei kestä nykyistä
jakomielisyyttä”.
Inarissa ollaan parhaillaan laatimassa uutta
kuntastrategiaa, johon kunnan yhtiöiden ja niihin kohdistettavan
omistajapolitiikan tarkastelu ei kuitenkaan suoraan sisälly. Tuota puolta
aiotaan pohtia erikseen strategiatyön rinnalla kunnanjohtajan vedolla ja omalta
osaltani pidän pohdintaa hyvin tärkeänä ja myös hyvin kiireellisenä.
Mutta onko kuntakonsernin johtaminen sitten niin mutkikasta
tai epämääräistä kuten on saattanut tuntua? Kuntaliitto on päivittänyt melkein
tasan vuosi sitten suosituksensa kunnan toiminnan johtamisesta ja hallinnasta
sekä kuntien omistamien yhtiöiden omistaja- ja konserniohjauksesta. Uusi suositus
pureutuu nimenomaan kuntakonsernin erityispiirteisiin hyvän johtamisen,
hallinnan ja riskien hallinnan näkökulmasta. Suositus kannustaa muun muassa
sisällyttämään merkittävimpien kuntakonserniin kuuluvien yhtiöiden
yhtiöjärjestyksiin määräykset, jotka varmistavat kunnan omistajaohjauksen
toteutumisen tytäryhtiössä. Suosituksen mukaan hyvään johtamiseen kuuluu myös
oman toiminannan arviointi sekä konsernijohdossa että yhtiöiden hallituksissa.
Lisäksi toiminnan ja talouden seurantajärjestelmien tulee vastata
konsernijohdon tietotarpeisiin. Hyvä konsernijohtaminen edellyttää myös
valmiutta konsernijohdon ja yhtiöiden hallitusten puheenjohtajien säännöllisiin
tapaamisiin.
”Suositus linjaa ja antaa esimerkkejä siitä, miten
kuntakonsernia ja kunnan toimintaa johdetaan hallitusti, kokonaisuutena ja
kuntastrategian tavoitteiden mukaisesti. Samalla se selkeyttää valtuuston ja
muiden toimielinten roolia”, kertoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen. Hänen mukaansa ”Toimintaympäristön
nopea muutos vaatii kunnilta ja kuntakonserneilta ripeää reagointi- ja
uusiutumiskykyä. Se edellyttää johtamisen, toimintatapojen ja rakenteiden
jatkuvaa tarkastelua, toiminnan kokonaistuloksellisuutta sekä riskienhallintaa.
Kiristyvä taloudellinen tilanne luo kuntajohtamiselle vielä erityisen paineen”.
Näyttää siltä, että tyypillisesti kuntayhtiöiden
yhtiöjärjestyksissä ei ole määrätty yhtiön toiminnan tarkoituksesta. Silloin
yhtiön tarkoitukseksi jää osakeyhtiölain mukaan voiton tuottaminen ja yhtiön
johdon tulee edistää tätä tavoitetta. Näin ei todellakaan liene esimerkiksi
Inarissa tietoisesti tarkoitettu, sillä mitenkään pelkästään tuollainen tavoite
ei toimi kuntalaisten eduksi.
Esimerkiksi Inergia-konserni kehräsi viime
toimintavuodeltaan yli kahden miljoonan euron voitot, jotka muun muassa ylimääräisin
poistoin häivytetään lopullisesta viivan alle jäävästä tuloksesta ja ovat
poissa paitsi yhtiön verotettavasta tulosta, myös paljolti kuntalaisten
kukkarosta. Hienosti sinne viivan alle jää sen verran, että Inergia pystyy
maksamaan kuntaomistajalle sen edellyttämän 700 000 euron osingon ja päästään
kehumaan ”lypsävällä lehmällä”.
Ymmärtämättä, että se on lehmä joka lypsää.
Olen sitä mieltä, että Inergian ja muidenkin kuntakonsernin
yhtiöiden yhtiöjärjestyksiin tulee kirjata yhteiskunnalliset, kuntakonsernin
kokonaisuuteen liittyvät vastuut ja että nyt meneillään olevassa
kuntastrategiatyössä – tai siihen liittyen – katsotaan tarkasti myös yhtiöiden
ja niiden tytäryhtiöiden muita rakenteita ja tarvetta. Luulenpa, että ilman muutamaa
yhtiötä ja muutamia toimitusjohtajia mennään tulevaisuuteen. Yksi tarkastelun
kohde on mielestäni kunnan yhtiöiden ottama vastuu naapurikunnan
sähkönsiirrosta, vesihuollosta tai jopa haaveillusta kaukolämmön tuotannosta.
Kuinka paljon inarilaiset asiakkaat osallistuvat tuollaisiin talkoisiin? Siis
mitä se heille maksaa?
Monia kysymyksiä on pöydällä ja lisää pöydän alla.
Jk. Odotan mielenkiinnolla imperiumin vastaiskua.
Porukka ei siis tiedä miksi heidät erotettiin. Tuon kirjoituksen lukeva ulkopuolinen ei tiedä lukemansa perusteella senkään vertaa - olettaisin (Lapin Kansa 29.4.2015)
Jk. Odotan mielenkiinnolla imperiumin vastaiskua.
Porukka ei siis tiedä miksi heidät erotettiin. Tuon kirjoituksen lukeva ulkopuolinen ei tiedä lukemansa perusteella senkään vertaa - olettaisin (Lapin Kansa 29.4.2015)
Edelliseen kirjoitukseeni sijoittui seuraava anonyymin kommentoijan kysymys ja mielipide (jonka siirsin tänne ja hieman kommentoin): "Tapaus Inergia Oy:
VastaaPoistaMillälailla kunnanhallituksen puheenjohtaja katsoo olevansa oikeutettu osallistumaan osakeyhtiön hallituksen kokouksiin ulkopuolisena jäsenenä? Kokouspalkkioiden toivossako? Osakeyhtiölakiin tutustuminen on aina suotavaa ennen toimintaa."
Vastaus: Tämä hieman maallikkomainen ja ilkeäkin kysymys on tullut esiin tuolla eri vaiheissa ja on siis tuttu. Minusta kyse ei todellakaan ole ollut mistään kokouspalkkioista, vaan omistajaa edustavan kunnanhallituksen tarpeessa saada tietoa mitä kuntakonserniin kuuluvassa Inergiassa tapahtuu ja suunnitellaan. On huomattu, ettei tietoa ole kulkenut ja toivottavasti - ja eikä vain toivottavasti - tiedon kulku jatkossa paranee.
Avainhenkilöitä tuossa yhteydenpidossa yhtiön suunnasta ovat hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja. Yhtiöltä voidaan edellyttää myös muutoin säännöllistä raportointia omistajalle. Kuntaliiton lakimiehen näkemys on mm. ollut seuraava ja tuota näkemystä on vielä tarkennettukin: "Kunnan konserniyhtiöiden raportointivelvollisuudesta annetaan määräykset konserniohjeissa. uusi kuntalaki edellyttää, että valtuusto hyväksyy konserniohjeet 1.6.2017 mennessä. Vaikka teidän nykyisissä ohjeissa ei olisikaan määräyksiä raportointivelvollisuudesta, tulee kunnan kokonaan omistaman yhtiön toimittaa ne konsernijohdon pyytäessä. Asiasta on syytä keskustella hallituksen puheenjohtajan kanssa. Kunnanhallituksen jäsenet ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia yhtiön salassa pidettäviksi merkitsemistä tiedoista".
Ja tälllaistakin ulkopuolista lakinäkemystä on kertynyt:
"Kunta omistajana päättää omistajapolitiikasta (osana strategiaa), omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeista. Kunnanhallitus antaa yhtiökokousedustajille ohjeet miten yhtiökokouksissa tulee päättää. Em päätösten valmisteluvaiheessa neuvotellaan ja kuunnellaan yhtiöiden edustajia, jotta päätöksissä voidaan ottaa huomioon kuntakonsernin kokonaisetu.
Omistajan kannalta yhtiön hallituksen valinta on sen tärkein päätös. Tätä valmisteluvastuuta ei kunnanhallitukselta voi ottaa pois. Hallitus toimii emokunnan konsernijohdon = kunnanhallitus luottamuksen varassa ja konsernijohdolla on oikeus milloin hyvänsä pitää yhtiökokous ja erottaa hallitus ja valita uudet jäsenet.
Yhtiön hallitus toimii noudattaen osakeyhtiölakia, mutta omistajan luottamuksen varassa".
Vielä totean, että paras vaihtoehto tiedon kulussa yhtiöistä konsernijohtoon (kunnanhallitukseen) olisi se, että yhtiö aktiivisesti ottaisi kulloinkin selville omistajan näkemykset ennen kuin se lähtee nuijimaan vaikkapa nyt todettuja asioita ja että tuo omistajan näkemys ja vieläpä selkeä ohjeistus toteutuu myös yhtiön päätöksissä. Minusta nyt on tapahtunut tyhmää "pullikointia", johon omistajan puolella on suhtauduttu tähän asti jopa turhankin pitkämielisesti.
Onhan se erikoista, että kunnan omistajana pitäisi olla esimerkiksi takaamassa Inergian lainoja (kuten on äskettäinkin tapahtunut), mutta ajantasaista tietoa yhtiön suunnitelmista ja vaikkapa juuri lainanoton perusteista ei olisi niin tärkeä olla. Toivon todella, että Inergian hallitus ja sen puheenjohtaja ja toimitusjohtajakin toimivat jatkossa niin kuin heiltä on kohtuullista edellyttää.
On ihmeellistä syyttää Inergian hallitusta pullikoinnista, vaikka hallitus ei ole vielä edes kokoontunut. Lisäksi on ihmeellistä, että kunnanhallitus ei ole pöytäkirjoissaan lausunut asioista suinkaan siten, kuin blogisti täällä esittää. Blogisti näyttää ottavan omistajaohjaajan roolin ja vielä tällä tavoin ulkoparlamentaarisesti. Kannattaisi varmaan siellä kunnanhallituksessa saada aikaiseksi sellaisia päätöksiä ja kannanottoja, joita yhtiöt sitten noudattaisivat. Blogistin ohjeet voi jättää omaan arvoonsa. Lisäksi Inergian lainojen takauksen yhteydessä kunnanvaltuusto on saanut tarkan tiedon, mihin lainoja käytetään.
PoistaNäyt tietävän Inergian hallitusten kokoontumiset eli ettei juuri valittu uusi hallitus ole vielä kokoontunut. Kuvastaako inergialaista asennettasi se että kehotat kunnanhallitusta tekemään sellaisia päätöksiä, joita yhtiöt noudattaisivat?
PoistaEdellä olevat eivät muuten ole ohjeiden osalta blogistin ohjeita, vaan alan lakimiehen. Ammattitietoa tarvitaan kuntapäättäjän mielipiteen pohjaksi jotta tehtävillä päätöksillä olisi myös juridista pohjaa.
Tottahan tietoa on saatu mihin lainoja käytetään, mutta hyvä on olla myös riittävä tieto käytön perusteista sekä mahdollisista lainoituksen vaihtoehdoista.
Vanhan liiton yhtiöihmisestä tuntuu ehkä kammottavalta, että asioita aletaan pohtia avoimesti ja ihan "pöytäkirjojen ulkopuolella". Se vain on niin, että asioista puhutaan ja niitä voidaan arvioida kokousten ja pöytäkirjojen ulkopuolella. Kun kyseessä on lisäksi kuntakonserni ja sen yhteisöt, joiden omistajia ovat kuntalaiset, heillä on oikeus paitsi pohtia, myös tietää jotain heitä varten perustetuista yhteisöistä.
Oma lukunsa ovat selkeästi salaiset asiat, joiden niindenkin salassa pitäminen on tarpeen usein vain jonkin tietyn vaiheen ajan tai kun asia koskee henkilöiden yksityisyyden piiriin kuuluvaa.
Vaikuttaa siltä että Inergian hallitus ja toimitusjohtaja ovat toimineet suoraselkäisesti ja vastuullisesti. Toisin kuin omistajaohjauksen käsiinsä ottanut entinen toimittaja.
VastaaPoistaEdelleen myös toimittaja.
PoistaKaipa nuo vastuunotot naapurikunnan sähköstä ja vedestä ovat olleet Inarin kunnanhallituksen ja valtuuston päätöksiä, joten turha syyllisiä on kunnanhallitusta/valtuustoa kauempaa hakea!
VastaaPoistaPäätösten järkevyyttä saanee silti kysyä?
PoistaLiittyykö tuo inergian närästys kunnanhallituksen pöytäkirjassa mainittuun hallintomalliasiaan?
VastaaPoistaInergiaa pyydettiin jättämään sen sisällä hahmotellun uuden hallintomallin arviointi kuntakonsernissa meneillään olevaan strategiatyöhön, toisin sanoen omistajan kannanottoa varten. Viittaan kirjoituksessani erääseen dokumenttiin, joka ei ole mitään virallista kokousmateriaalia - ainakaan vielä -, mutta jonka perusteella voisin päätetellä että hallintomallia ehdittiin jo panna täytäntöön. Mikä tuo malli on, sitä en tässä voi kertoa kun en ole nähnyt esimerkiksi patentti- ja rekisterihallitukselle tehtyjä ilmoituksia.
PoistaMontako johtajaa inergiassa on ja montako johdettavaa per johtaja? kunnanjohtajalla pienempi palkka vaikka väkeä johdettavana kuin pipoa. Löysät vaan pois!!
VastaaPoistaTunturiverkko menee reilusti esimerkiksi Rovakairan ohi tavallisen omakotiasukkaan siirtohinnassa. Laskisiko hinta Inarissa jos myytäis ja miten työpaikat?
VastaaPoistaMikäli haluaa maksaa korkeampaa veroprosenttia ja korkeampia siirtomaksuja niin silloin kannattaa myydä Tunturiverkko.
PoistaOvat vastassa joka tapauksessa vaikka sote pudottaa kuntaveroprosentin nykyisestä (kokonaisverotus silti nousee). Voisit kuitenkin perustella väittämäsi siirtohinnan osalta. Tiedät ehkä senkin mikä oli viimeisimmän korotusyrityksen suuruus.
PoistaEi kait kukaan hyväntekeväisyyttään sähköyhtiötä ostais. Ja silloin käy Carunat, eli hinta hilataan maksimiin.
PoistaSo what? Vertailun mukaan hinta laskisi..
Poistahttp://www.hs.fi/talous/a1454908862106
Caruna 8,01 Tunturiverkko 6,71 snt/kWh. Ei minusta Carunalla halvempi ole. Nyt näyttäis Tunturiverkko olevan hintatasoltaan keskiluokkaa tällä hetkellä. Kyllä melko utopistiseksi menee jos joku ajattelee että myymällä hinta laskisi.
PoistaKuka tässä kalleimman Carunan hintaan vertaa? Jos katsoo todennäköisiä ostajayhtiöitä, panee todella ajattelemaan.
PoistaJa milläköhän logiikalla se että Inergian (kunnan) omistamat osakkeet Tunturiverkosta myydään Rovakairalle tarkoittaisi sitä että Tunturiverkon siirtohinnat laskisivat Rovakairan tasolle? Kyse olisi vain toisen omistajan vaihtumisesta. Toinen osakas Tunturiverkossa on Utsjoen sähköosuuskunta.
PoistaSanonpa tähän väliin että tuo sähkön siirtohinta on yksi tekijä jos ja kun arvioidaan jotain verkkoyhtiökauppaa. Muita asioita, jotka varmasti tulevat kysymykseen on kaupan kokonaisvaikutus kunnan tilanteeseen, etenkin talouteen, ja sitä kautta kuntalaisten kustannuksiin. Myös esimerkiksi verotukselliset, mahdolliset osaomistuksen mahdollisuudet, työntekijöiden asema jne ovat asioita, jotka on pidettävä tavalla tai toisella selvityksissä mukana. Kunnanjohtaja Reijo Timperin toimeksiannosta ehdittiin tehdä jo yksi konsulttiselvitys erilaisista omistajastrategisista ratkaisuista ja sitä mielestäni voidaan pitää edelleen jonain lähtökohtana jatkotöille, mutta täydentäviä kysymyksiä löytyy ratkaistaviksi vielä varmasti moniakin. Hyvin keskeinen on kysymys siitä, millaisella velkapaketilla soten takia taloludeltaan puolittuva kunta rämpii tulevaisuudessa eteenpäin. Jos sote vie työntekijöiden lisäksi sote-kiinteistöt ja niihin kohdistuneet velat, on pohdinta jo helpompaa. Pelkään kuitenkin, etteivät velat uudelle systeemille kelpaa ja taitaa tehdä tiukkaa myös saada kiinteistöistä jokin paikallisesti tarpeellinen hinta tai vuokra.
PoistaLähikuukausina pitäisi tuosta soten rahoituksesta tulla jotain tietoa, mutta saapa nähdä. Sitten on oma soppansa tuo mainitsemani kiinteistö-/velka-/vuokrakuvio. Pikkuisen menee ehkä inergialaisen ajattelun ylitse, mutta niin tässä joudutaan menemäänkin.
Tuohon väliin ehti näköjään tulla vielä tuo logiikkapuoli, johon osaltani totean kysymällä minkä logiikan mukaan noin ei voisi käydä? Se on siis juuri eräs niitä selvitettäviä asioita. Mihinkään maailman tappiin ei tietenkään mikään kaupan yhteydessä tehty sopimus päde, mutta ainakin se voitaneen sopia ettei jollekin ostajan uudelle omistusverkolle tule jotain erillistä, muuta sen verkkoa korkeampaa hinnoittelua.
PoistaKyse kaupassa on tosiaan yksinkertaisimmillaan vain omistajan vaihtumisesta ja että toinen maksaa ja toinen kuittaa. On tainnut olla jo joskus aiemminkin esillä Timperin taannoinen lausahdus, jonka mukaan sähkönsiirron hinnoittelussa lienee pari vaihtoehtoa; joko sähkölaskut nostaa kunnan omistama tai jonkun muun omistama yhtiö. Niin, ja Utsjoki harkinnee tykönään mitä tekee.
Kyse onkin siitä että vaikka Rovakaira ostaisi Inergian osuuden tunturiverkosta niin ei Tunturiverkko muuttuisi Rovakairaksi, joten millä perusteella hinta laskisi? Osingot vain maksettaisiin Inergian sijaan Rovakairalle. Toki hinnat varmasti nousee tulevaisuudessakin mutta omistajasta riippuu se paljonko ne kasvavat. Ulkopuolinen tietenkin ottaa kaiken tuoton mitä mahdollista on.
PoistaTunturiverkon rooli Rovakairan mahdollisena tytäryhtiönä olisi varmaan yksi vaihtoehto tyyliin Kittilän Alueverkko Oy (jolla on monia omistajia ja kaipa toimintakuviokin moninaisempi). En kuitenkaan pidä ihan selvänä, että siirtohinnat Tunturiverkon alueella olisivat erilaiset kuin muualla Rovakairassa.
PoistaHintojen noususta joka tapauksessa olemme ehkä samaa mieltä. Omistaja voi toki säätää nousua - ja lienen jostain kuullut että niin on hiljattainkin Tunturiverkon kohdalla jouduttu tekemään - , mutta omistajakonsernin kokonaistilanne ratkaisee senkin kuinka pitkälle säätöä pystytään tekemään. Muutoin hintojen sääntelyä koettaa tehdä Energiavirasto, jonka vaikuttavuudesta ei osaa pitemmälle eteenpäin sanoa.
Yhtiöhenkilö ei sallisi luottamushenkilön esittävän ulkoparlamentaarisesti mielipiteitään. Yhtiöittäminen on pahin kuntia ulkoparlamantaarisuuteen vievä asia.
VastaaPoistaJa varsinkin kun ei ole osattu määritellä yhtiöille niiden toiminnan tavoitteita. Kuten Veikko tuolla kirjoittaa.
PoistaPerittäköön verot veroina eikä minään osinkoina tms ja yhtiövoittoja takaisin asiakkaille vaikka laskutushyvityksinä. Eikä mitään bonuksia monopoliyhtiön johtajille!
VastaaPoistaMi ihmeen käsitys se on, että sähkönsiirron, kaukolämmön ja veden hinnassa olisi jotakin piiloveroa. Kunnallisveroa jokainen kuntalainen maksaa tuloistaan tasaverona saman verran. Edellä mainittujen hyödykkeiden käyttäjä maksaa käyttönsä mukaisesti. Käyttäjinä ja maksajina on paljon muitakin kuin Inarin kuntalaisia. Kunnan saama osinko Inergialta on kunnan aikanaan yhtiöön ja yhtiöihin sijoittaman pääoman korkoa. Ei mitään piiloveroa.
VastaaPoistaMielenkiintoista: kuntalaiset maksavat pääomalleen vielä korkoakin. Heiltähän sitä osinkorahaa kerätään ja mihin se raha sitten edelleen menee sitä ei kuntalainen tiedä. Se on piiloveroa jos mikä.
VastaaPoistaSiis esimerkiksi veden käyttäjät maksavat korkoa kunnan pohjattomaan kassaan siitä että kunta on sijoittanut pääomaansa vesiyhtiöön? Jollaista yhtiötä kunnan ei ole tarvinnut minkään pakottavan syyn takia ees perustaa ja jolloin vesilaitos voisi korkojen sijasta huomioida taksoissaan ainoastaan tarpeelliset verkostonsa hoidon ja uusimiset. Nyt investointien päälle siis vielä pääoman korkoa ja yhtiön kaikenlaiset mitkä kaikki lienee johtamiset ja hallinnot. Ja eikös nuo yhtiöt vielä maksa sellaisia verojakin joita kunnallisena toimintana ei perittäisi.
VastaaPoistaNää kuviot pitäisi käydä kunnanhallituksessa läpi tosi perusteellisesti. Yhtiöitä on rykästy viime vuosina pystyyn sellaista tahtia ettei varmasti ole aina ehditty miettiä mitä varten. Taskusta toiseen vain korkoja kuitataan ja mitä osinkoja. Paljonko kunnalla on velkaakin asukasta kohden nuo mukaan lukien?
VastaaPoistaLueskelen juuri seuraavassa kunnanhallituksessa käsittelyssä olevaa Inarin kunnan ja kuntakonsernin tilinpäätöstä ja toimintakertomusta vuodelta 2015. Konsernivelassa päästiin juuri komiasti yli 7000 euron kuntalaista kohden. Valtakunnallisesti ihan kärkikaartia ollaan, siinä negatiivisessa tuloslistassa. Kuntakonsernin kyky hoitaa velkojaan on vielä ollut hyvä, mutta lähitulevaisuuden muutokset panevat pohtimaan näitä strategioita. Toki nytkin esimerkiksi vuokra-asuntojen rakentaminen on jumissa kun taloyhtiö on korvia myöten velkaantunut ja joutuu makselemaan kuluvanakin vuonna noin 1,4 miljoonaa euroa erääntyviä vanhoja velkoja. Uutta velkaa on jossain vaiheessa otettava mikäli asuntopulaa aiotaan helpottaa kunnan asuntoyhtiön voimin.
PoistaYhtiöistä vielä sen verran, että Saariselkä Oy:n kohdalla tuossa em. toimintakertomuksessa lukee "Saariselkä Oy:n asema ja tehtävät Inarin kuntakonsernissa ovat selvitettävänä". Se tarkoittaa, tarvitseeko Inarin kuntakonserni yhtiötä, jonka tehtävänä on nykyään vain tonttikauppojen hierominen. Kunnan muut tontit kun myydään ihan virkatöinä. Näitä tällaisia sitä joudutaan jahkaamaan.
Pitihän Jannella ja Reijolla olla firmoja. Montako tonttia sieltä Saariselältä on nyt myyty ja paljonko rahaa siihen puuhaan upotettu? Kuuntelin kunnanjohtajaa kun kertoi että Laatumaa maksellut kehittämisosuuksiaan tonteilla kun eivät taida käydä kaupaksi. Kunnalla paremmin vara pitää rahansa kiinni maissa?
VastaaPoistaViime valtuustossa annettiin taas verorahaa Saariselälle kai siinä toivossa että se joskus saadaan tonteilla takaisin. Ehtii muutama valtuusto vaihtua?
VastaaPoistaOnko meillä vain tuon 7000 euroa per asukas laskun mukaan velkaa vain vaivaiset noin 50 miljoonaa euroa?!! Kannattaisiko joskus alkaa makselemaan ettei jää lastenlastenlapsille jos ne täällä enää asuvatkaan.
VastaaPoistaOn. Tai näyttäisi olevan vuoden 2015 tilinpäätösasiakirjan mukaan lainasumma hieman vajaat 48,2 miljoonaa. Summa on muuten pienempi kuin edellisenä vuonna, jolloin asukaskohtaista velkaa oli parisataa euroa enemmän. Velkoja siis maksellaankin, mutta painetta uusien ottamiseen on kaiken aikaa ja pelkäänpä ettei tuo paine ainakaan hellitä.
PoistaKuntakonsernin tilikauden ylijäämä jää vajaat 3 miljoonaa euroa plussalle ja on reilun miljoona euroa heikompi kuin edellisvuonna. Peruskunta kuittaa osuutenaan reilun 1,2 miljoonan euron ylijäämän, joten jälleen kerran "lipsahti" vähän yläkanttiin siitä mitä viime vuoden talousarviota tehdessämme meille laskettiin ja ennusteltiin. Tulos on edellisvuoteen nähden kuitenkin selkeästi heikompi ja noihin heikkenemisiin on syytä jatkossa edelleen varautua.
Olisi mielenkiitoista tietää, miten konsernivelat jakautuvat yhtiöiden kesken kuntakonsernissa. Kuinka paljon on sellaisia velkoja, joita sähkö-, vesi- ja lämpöyhtiö ovat suunnitelmallisesti ottaneet investointien tekemiseen.
PoistaPuhumattakaan vuokra-asunnoista ja muista yhtiöistä. Montakos yhtiötä kuntakonsernissa on?
PoistaEiköhän tuo kaikki velanotto ole ollut jollain tavoin suunnitelmallista. Osassa suunnitelmaa on edistänyt ajatus kulloistenkin velkojen edullisuudesta paitsi korkojen, myös lyhennysten ajoitusten osalta. Nykytilanteessa, jossa korkotasot ovat mitä ovat, velkojen hoito on ollut hallinnassa, mutta onpahan tässä muutamankin firman kohdalla ollut ja olemassa tilanne, jossa on pitänyt kuunnella hyvinkin tarkkaan pankin näkemyksiä.
PoistaPikasilmäys kunnan velkatakuista yhtiöille näyttäisi isoimmasta päästä niitä olleen vuodenvaihteessa Inergia-konsernille rapeat 7 miljoonaa, InLike Oy:lle vajaat 7 miljoonaa, Saariselän Siulalle 1,2 miljoonaa, Inarin Vuokratlot Oy:lle vajaat 6 miljoonaa. Saariselkä Oy.lle 2 miljoonaa ja sitten joitain pienempiä. Yhteensä takausvastuu oli vuodenvaihteessa vajaat 25 miljoonaa.
Takausten summa ei kerro yhtiöissä kaiken kaikkiaan olevien pitkä- ja lyhyaikaisten velkojen määrää. Inergialla vielä erikoinen 1,2 miljoonan euron bulletvelkansa kunnan kalatalousrahastolle, jonka korko (siis konsernissa ajatellen taskusta toiseen) on hulppeat reilut 5% vuodessa ja tuota velkaahan ei lyhennetä vaan maksetaan joskus 2020-luvulla pois).
Paljonko on velkaa konsernilla suhteessa omaisuuteen? Pelkästään velkojen euromääristä puhuminen ei kerro kaikkea.
VastaaPoistaVelkojen asukaskohtainen euromäärä on kyllä ihan käytetty tapa kuvata kuntien tilannetta. Kaikkeahan se ei kerro eli olet seurannut Eero Laesterän esityksiä ja kyllähän omaisuustase antaa pohjaa kun arvioidaan kunnan kykyä - myös velkaantua.
PoistaOlet ilmeisesti sitä mieltä, että lisää voidaan velkaantua?
Konsernitaseen tunnusluvuista voi tietenkin todeta, että omavaraisuusaste on 44,5% (kallistuu siis kuvaamaan suurta velkarasitetta, peruskunnan omavaraisuusaste 69,6%) ja suhteellinen velkaantuneisuus 84% (mitä pienempi tunnusluku, sitä parempi kyky hoitaa velkoja tulorahoituksella, peruskunnan tunnusluku 35,1%).
Itseasiassa omavaraisuusasteen viitteellisten ohjearvojen mukaan 35-50%:n omavaraisuusaste on hyvä ja yli 50 %:n omavaraisuusaste erinomainen, joten eikait se velkarasite kohtuuton ole? Suhteelliselle velkaantumiselle ei ole ohjearvoa vaan sitä voidaan vertailla vain saman alan toimijoiden kesken. Kuka nyt on puhunut että velkaantuminen olisi positiivinen asia? Sitä vain ei pidä pelätä liikaa koska se kuuluu osana normaalia liiketoimintaa.
VastaaPoistaHyvä tavoitetaso on keskimäärin 70 - 50 %. Konsernitasolla siis ollaan suuren velkarasitteen puolella ja kyllähän siellä velkoja pystytään hoitamaan ellei mitään suurta muutosta niihin liittyen tapahdu.
PoistaMikä on kunnan tulevassa löähiajan tilanteessa kohtuutonta ja mikä ei, voisit ehkä valottaa kun käsittääkseni kukaan ei sitä pysty tällä hetkellä varmaksi sanomaan.
Niin yli 50 %:n omavaraisuusaste on erinomainen ja näin tavoitetaso. Mitä sellaista muutosta mahdollisesti olisi tulossa joka vaarantaa yhtiöiden velkojen hoidon? Ei kai Soten tulo vaikuta siihen vuokraavatko kuntalaiset asuntoja tai käyttävätkö muita kuntayhtiöiden palveluita?
PoistaKonsernissa se ei siis ole noin korkea. Niin, eipä kai sote noihin vaikuta. On kuitenkin muutama muukin muuttuja ja avoimia kysymyksiä, joista luulisin sinunkin olevan ihan hyvin perillä - noita kysymyksiäsi kun vähän arvioin. Periaatteessa monopoliyhtiöillä ei ole varaa ajautua vaikeuksiin niin kauan kuin on asiakkaita joilla riittää maksukykyä. Kunnan yhtiöillä on nyt kuitenkin mielestäni oltava vähän muutakin tarkoitusta ja tehtävää kuin takoa sitä osakeyhtiölain niin kovasti viime aikoina minullekin terotettua tarkoitusta - eli voittoa.
PoistaEi ole niin korkea ei, mutta yhtiökohtaiset erot ovat varmaan suuria ja keskiarvonakin se on vahvasti hyvä vaikkei ihan erinomaiseksi ylläkkään. Millä yhtiöillä on paras ja millä yhtiöillä heikoin omavaraisuusaste? Jaa en minä kyllä ole mistään erikoisemmasta tietoinen, mietin vain mikä voisi konsernin yhtiöiden velkojen maksun vaarantaa, kun siihen suuntaan vihjailit. Kunnassa on monta yhtiötä joista ei taida monopoliasemassa olla kuin kaksi. Monopoliyhtiöitä taitaa koskea omat erilliset säätelynsä jotka estävät monopoliaseman väärinkäyttöä. Ja muiden yhtiöiden osaltahan mahdollisimman hyvän tuloksenteon luulisi olevan positiivinen asia.
PoistaNiin, yhtiöiden velanmaksun mahdollisuuksista tuossa jo totesin, vaikka kyllähän siihen toki kuntatakaajan rahkeitten kapeneminenkin voi jotain vaikuttaa. Monopoliasemassa tai ainakin käytännössä olemattomilla tai kovin heikosti kilpailluilla markkinoilla toimivista useammistakin kunnan yhtiöistä voidaan puhua - sikäli kun kaikkiin mikään markkina edes istuu. Sama ongelma tulee jos mitataan tulosta ja vähänkään myös yhtiön tarkoituksen eikä vain tilinpäätösten nojalla. Kun vaikkapa kunnan asuntoyhtiö tekee selkeän voitollisen tuloksen ja joutuu varausten jälkeen maksamaan vielä melkoisesti verojakin, mutta ei kykene hoitamaan kiinteistökantansa peruskorjausvelkaa eikä kovin paljon muitakaan remppoja, puhumattakaan että vastaisi osaltaan "kilpaillulla" vuokratalomarkkinalla vallitsevaan kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaan, joutuu pohtimaan onko yhtiön tulos mitenkään kohdillaan. Noin ikään asuntoa kaipaavien kuntalaisten tai kunnan kehittymisen tavoitteen kannalta.
VastaaPoistaSitten on joku sellainenkin yhtiö, jolla ei ole tuloja hoitaa edes velkojaan, mutta jätänpä tähän ettei moitita kuinka osaankaan katsoa asioita negatiivisesti.
Onkohan Inarin kunnan vuokrataloyhtiö velvollinen maksamaan tuloveroa, ei minun mielestäni:
VastaaPoistaTuloverovapaus
Kunnan omistamat aravavuokratalot voivat hyödyntää ns. hankintayhtiön verovapaussäännöksiä.
Asunnonhankintayhtiöllä tarkoitetaan tässä kunnan kokonaan omistamaa yhtiötä,
42 Käsikirja vuokrataloille
joka hankkii ja omistaa asuntoja ja antaa niitä vuokralle. Tuloverolain mukaan yhtiö on vapaa
tulon perusteella suoritettavasta verosta, kun seuraavat edellytykset täyttyvät:
Yhtiön kaikki osakkeet ovat olleet perustamisesta lähtien kunnan omistuksessa.
Yhtiö ei jaa eikä ole jakanut osinkoa.
Yhtiö ei harjoita muuta toimintaa kuin asuinhuoneistojen hankintaa, omistamista
ja vuokraamista.
Yhtiö ei omista muuta kuin asuinhuoneistojen hallintaan oikeuttavien asunto-osakeyhtiöiden
osakkeita, yksinomaan asumiskäyttöön varattuja kiinteistöjä ja muuta
toimintansa kannalta välttämätöntä omaisuutta.
Yhtiö noudattaa kunnan vahvistamia asukasvalintaperusteita.
Verovapaussäännökset on varsinaisesti räätälöity asunnonhankintayhtiötä varten. Varsin
moni aravavuokratalo täyttää edellä luetellut verovapausedellytykset ja välttää näin ollen
tulon perusteella mahdollisesti muuten määrättävän veron. Verovapauden säilyttämiseksi
on oltava tarkkana, ettei yhtiö toimi vastoin edellä lueteltuja edellytyksiä. Jos yhtiö jättää
noudattamatta jonkin verovapauden edellytyksistä, se joutuu koko toiminnastaan verolle
viiden vuoden ajalta.
Verovapausedellytykset täyttävän yhtiön ei tarvitse jättää veroilmoitusta. Veroilmoituksen
jättäminen on kuitenkin suositeltavaa siltä varalta, että jossain vaiheessa todettaisiin,
että yhtiö ei enää täytä verovapauden edellytyksiä ja joutuisi tämän vuoksi verolle. Tällöin
veroja ei voitaisi määrätä taannehtivasti, jos verottaja ei ole puuttunut asiaan yhtiön aikaisemmissa
veroilmoituksissa.
Lisätiedot:
Tuloverolaki (1535/1992)
Varsin mielenkiintoinen näkemys.Ihmettelen ellei tuota olisi vuokrataloyhtiön johdossa saati toiminnan tarkastuksessa huomattu/tiedetty. On kuitenkin sen verran mielenkiintoinen näkemys näin maallikosta, että vien sen toimitusjohtajan tietoon.
PoistaVarsin mielenkiintoinen näkemys.Ihmettelen ellei tuota olisi vuokrataloyhtiön johdossa saati toiminnan tarkastuksessa huomattu/tiedetty. On kuitenkin sen verran mielenkiintoinen näkemys näin maallikosta, että vien sen toimitusjohtajan tietoon.
PoistaEi se ole näkemys, vaan lakiin perustuva tosiasia, jonka olisi olettanut olevan vuokrataloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tiedossa.
PoistaEipä tainnut olla puheenjohtajan tiedossa. Ehkä tiedät kuka on puheenjohtaja - minä olen varapuheenjohtaja. Kerron jos tieto osoittautuu sikäli oikeaksi, että sitä voidaan soveltaa Inarin Vuoktatalot Oy:ssä. En tiedä oletko asemassa, että olisit voinut kertoa se suoraan juuri tilinpäätöstään käsitelleelle yhtiölle, mutta ellet, voisit tarjota apuasi ehkä yleisemminkin kunnan yhtiöiden lakikysymyksiin.
PoistaNojoo, tarkistin asiaa ja selitys tulee juuri tuon lain kirjaimesta. Inarin Vuokratalot Oy omistaa muitakin kuin asuinkiinteistöjä ja toinen tekijä on sen omistus: Yhtiön omistaa Inarin Kiinteistöt Oy, joka toki on kunnan kokonaan omistama eli käytännössä tuon ei uskoisi olevan vaikuttava tekijä.
PoistaEhkäpä aikanaan kun kunnan asuntotointa yhtiöitettiin ajateltiin, ettei verollisuudella tai verovapaudella ollut merkitystä koska tilannetta, jossa veroja täytyisi maksaa ei koskaan tulisi. Nyt vain tultiin tällaiseen tilanteeseen ja näin käy vielä kuluvanakin vuonna, mutta ehkäpä se sitten näihin jääkin.
Joku ehti jo tässä välissä toteamaan, että mitä noista veroista, onhan verojen maksaminen yhteiskunnan kannalta onnellinen asia. No, vaikka näin yhdellä tavalla ajatellen onkin ja vaikka rahaa kiertäisi jopa takaisinkin kuntaan, tuntuu se vähän huonolta kun toisaalta muistaa noiden veroeurojen olevan lopulta vuokralaisilta kerättyjä.
Tällaisia ovat nyt kuntayhtiön kuviot kunnallisten vuokra-asuntojen tuotannossa.
Joko Veikko itse olet ajatellut miten Inergiaa tulisi muuttaa tai pitäisikö se myydä ulos? Yksityisen päättäjän ajattelu ei kai ole mikään salainen asia?
VastaaPoistaNo eipä ole salaista, ei. Tässä asiassa on vielä moniakin liikkuvia osia ja siksi en kannata mitään ”ajanpeluuta”, jota voisi kohta ruveta haistamaan vaalikauden lopun häämöttäessä. Ainahan voivat jotkut nähdä unia, että tulee uudet päättäjät, jotka eivät kyseenalaista kuntakonsernin nykytilaa eivätkä siis näe siinä mitään muutoksen tarpeita.
PoistaOlen kuitenkin varma, että Inarinkin meno muuttuu jatkossa sekä talouden että toiminnan osalta ja siksi tuohon muutokseen pitää hyvissä ajoin varautua. Tuota hyvää aikaa on kyllä jo niukasti.
Eli pidän välttämättömänä. että kunnanjohtaja Reijo Timperin teettämä, Inergian omistajapoliittisia linjauksia ja -mahdollisuuksia koskeva konsulttiselvitys tuodaan pikimmiten uudelleen kunnanhallituksen pöydälle. Selvitys kelvannee vielä varsin hyvin pohjaksi keskustelulle, jossa päätetään jatkoselvityksistä muun muassa Inergian osien ja sähkönsiirron myymisestä. Ei pidä tyytyä vain Inergia-konsernista tuleviin arvioihin olisiko vaikkapa Tunturiverkon myyminen järkevää, vaan täytyy ihan reilusti lähestyä potentiaalisia ostajia ja selvittää niiden kanssa mitä tarjotaan ja millaisin oheissopimuksin. Lienee selvää, ettei kukaan Inergia-konsernin toimitusjohtaja näe tilannetta kuntakonsernin perspektiivistä, eikä kai heiltä voisi sellaista juuri odottaakaan.
Tunturiverkon myymiseen liittyvät tällä hetkellä ehkä suurimmat selvitystarpeet ja samalla suurimmat tulo-odotukset kuntakonsernin tulevan taloudenpidon kannalta. Tunturiverkko on siis pidettävä Inergia-konserniin liittyvän pohdinnan kärjessä.
Sen sijaan minusta on jo varsin selvää, ettei kunnan kannata pitää itsellään jotain Ellappi Oy:tä ja samaan myyntilistaan lisäisin melko suoraan Inergia Oy:n omistaman Venäjän sähkönsiirtolinjan. Kyseinen linja on jäänyt viime vuosina vähälle käytölle ja se vaatisi lähivuosina ja vuosikymmenenä miljoonia maksavan uudistamisen.
Inergia-konsernin osalta myös mielestäni aivan selvä asia on sen tiivistäminen. Minusta ei ole järkeä nykyisenlaisessa Inergian tytäryhtiöiden määrässä – ainakaan hallinnollisesti. Niinpä olisin vähentämässä (Ellapin poistumisen jälkeenkin) muutamat toimitusjohtajat yhdistämällä ensin lämpö- ja vesiyhtiöt yhden toimitusjohtajan näppien alle. Johtaisiko sitten Tunturiverkon mahdollinen myyminen tilanteeseen, jossa Inergia Oy:ssä olisi enää vain yksi toimitusjohtaja, se vielä siis riippuu.
Paitsi toimitusjohtajien osalta, toki muutakin hallinnollista ja toiminnallista tiivistämistä sopii omistajatahon silmin odottaa. Inergia-konsernin perkaaminen on siis kaikkineen melkoinen savotta ja vastaavia, ehkäpä pienempiä leimikoita on vastassa muiden kunnan yhtiöiden osalla.
Jotenkin on hieman hilpeyttäkin tuntenut niissä eteen tulleissä keskusteluissa, joissa on tuntunut kuinka Utsjoen osakkuudet ja naapurikunnan intressit olisivat jotenkin sitomassa tai ainakin kovin jarruttamassa Inergia-ratkaisuja.
Onko Inarin kunnan siis kannettava jotain yhteisvastuuta Utsjoesta? Näinhän toki voidaan kysyä. Mutta kuinka Utsjoki ajattelee tässä tai muissakaan asioissa Inarin etua? Näinkin voidaan kysyä.
Minusta Utsjoki on tai ei ole mukana tulevissa Inergiaan liittyvissä ratkaisuissa. Utsjokihan on osallisena Tunturiverkko Oy.ssä, Ellappi Oy:ssä ja Inarin Lapin Vesi Oy:ssä, joissa Inari kuitenkin pystyy omiin ratkaisuihinsa.
Mutta mistä sitten niitä osinkoja kunnalle jos ei ole inergiaa maksamassa?
VastaaPoistaTämä osinkoasia on tavallaan aika merkillinen ja mielestäni yksi osa Inarin talouskuplaa. Luulen, että mikäli Inergia-konserni säilytettäisiin nykyisenlaisena, siltä tuloutettava osinko pitäisi ja kannattaisi jättää joka tapauksessa historiaan. Näin energiakonserni saisi enemmän pelivaraa ja rahkeita edessä olevien investointiensa omarahoittamiseen ja tietenkin myös paine periä kuntalaisilta (ja muilta asiakkailta sekä kunnaltakin) korkeampia taksoja tuon verran heikkenisi. Tämäkin asia on sellainen joka pitää avata kerran kunnolla ja kaikilta kanteiltaan eikä vain höpötettävä kuin fundamentelistit uskoaan "lypsävästä lehmästä".
VastaaPoistaVerot veroina ja piiloverot mahdollisimman vähiin. Ja jos ehdottomasti vain osinkoja halutaan, kaipa siihen on mahdollisuus vaikka Rovakairan osakkaana.
Väänänen kirjoittaa: #Olen kuitenkin varma, että Inarinkin meno muuttuu jatkossa sekä talouden että toiminnan osalta ja siksi tuohon muutokseen pitää hyvissä ajoin varautua. Tuota hyvää aikaa on kyllä jo niukasti."
VastaaPoistaLaskelmia soten valtiorahoitteisen mallin vaikutuksista kuntatalouteen ei ole vielä julkaistu, mutta reilu vuosi sitten tehtyjen valtionvarainministeriön laskelmien mukaan Inarin kuntaveroprosentti laskisi 0,9 prosenttia. Laskelmassa on otettu huomioon valtionosuusuudistus, joten pelottelulla Inarin taloudellisen aseman radikaalista muutoksesta ei tunnu olevan perusteita.
Toinen kohta Veikon kirjoituksessa on väite Inarin talouskuplasta. Inarin veroprosentti on Lapin alhaisin ja peruspalvelut ovat kunnossa, joten perusteita tällaiseen väitteeseen ei tunnu olevan olemassa. Kirjoituksista huokuu halu päästä eroon Inergiasta ja sen tytäryhtiöistä, jotka toimivat hyvin. Mikähän mahtaa olla syynä.
Tuo on sitä uskontunnutusta, jota on hoettu ja näköjään edelleen hoetaan. Siis kun vedotaan Inarin alhaiseen veroprosenttiin ja ihme ettei alhaiseen peruskunnan velkaan. Todellisuus löytyy kuitenkin konserniin sumutettuna, silloinhan ollaan Suomen velkaisimpien kärjessä. Veroprosentin alhaisuus selittyy sekin samalla kuplalla, jota ihmettelen, jos nyt olet sellainen kuntatalouden tekijä joksi markkinoidut ja näytät toki olevankin.
PoistaJa mitä tulee noihin kuntaveron laskuarvioihin, niihin ei kyllä tässä tilanteessa kannata verrata edes vakavassa harhautusmielessä. Sen verran levällään ovat kaikki tulevaan sotemuutokseen liittyvät rahoitus- ja verotusasiat - sekä vielä koko uudistuskin.
Tokihan kunnan veroprosentin pitääkin muuttua jos suurin osa sen palveluista siirtyy toisaalle, mutta kuntalaisten/kansalaisten verotus ei taatusti kevene - tai sitten heidän palvelunsakin heikkenevät selvästi. Jonka ne kyllä tulevat tekemäänkin, minä puolestani uskon. On faktaa, että koko tulevan muutoksen takana valtiolla on miljardien säästötavoite eli julkisen talouden raju supistaminen. Kun tuota supistamista toteutetaan pitkälti keskittyvän sotehallinnon kautta, ei Inarin äänellä tai äänillä ole siinä perunkirjoituksessa paljon virkaa.
Kuten edellä totesin, liikkuvia osia on vielä paljon, mutta se ei oikeuta sinuakaan tuudittautumaan ajatukseen ettei Inarin kuntakonsernissa pitäisi varautua suureenkin muutokseen.
Ja aivan oma tarinansa ovat sitten nämä "hyvin toimivat" yhtiöt. Riippuu vain siitä kenen tai keiden näkökulmasta asioita tarkastellaan. Kun vihjaat haluuni päästä vain eroon Inergiasta, voin sanoa ettei moinen halu ole ollut ainakaan lähtökohtaisesti minään motiivina. Se, että Timperin käynnistämään selvitykseen on reagoitu noinkin rajusti ja kunnan kokonaisuus ohittaen, on kyllä tuonut ajatteluuni uutta näkökulmaa. Sanoisiko niin, että orkesterissa näyttää olevan porukoita, jotka soittavat aivan eri nuoteista kuin muut. Ehkäpä silloin on parempi vaihtaa bändiä.
Veikko, olet täysin oikeassa tässä blogissasi kirjoittamistasi. Realistinen ja puolueeton.
PoistaR
Eihän sillä näkökulmalla ole merkitystä sen kanssa toimiiko yhtiö hyvin. Ellei näkökulmana ole että sen parempi mitä huonommin menee? Jos yhtiöt pystyvät maksamaan osingot ja samalla pitämään hinnat kohtuullisen alhaisina niin kyllähän pääosa katsoisi että toimivat hyvin. Lisäksi ovat omavaraisuus asteeltaan lähellä erinomaista niin mistä moiset moitteet? Mitä tulee tuohon orkesterivertaukseen niin voisi myös sanoa että kyllähän eri soittimille on eri sovitukset.
VastaaPoistaKonserni vain on orkesterina kokonaisuus eikä kyse ole itse soitannassakaan jameista.
PoistaAnonyymi edellä: "Laskelmia soten valtiorahoitteisen mallin vaikutuksista kuntatalouteen ei ole vielä julkaistu, mutta reilu vuosi sitten tehtyjen valtionvarainministeriön laskelmien mukaan Inarin kuntaveroprosentti laskisi 0,9 prosenttia. Laskelmassa on otettu huomioon valtionosuusuudistus, joten pelottelulla Inarin taloudellisen aseman radikaalista muutoksesta ei tunnu olevan perusteita."
VastaaPoistaMistä se sote mahdetaan rahoittaa jos valtio jakaa kunnille vielä lisää rahaa ja aikoo säästääkin julkisisella puolella? Ei näytä ainakaan optimismin puute Inarin johtoa vaivaavan!
Eipä edellä oleva kirjoittaja taida ymmärtää organisaatioiden mekaniikkaa. Veronmaksajat aina maksaa julkiset palvelut, mutta jos palvelu siirtyy isompaan kokonaisuuteen joka tuottaa palvelut keskimääriin halvemmalla, niin tarvittavat maksut pienenee. Ja koska tarvittavat maksut kerätään veroilla niin silloin verot pienenevät. Laskelmat laskemia ja todellisuus selvenee myöhemmin, mutta ei tuo nyt kovin uhkaavalta vaikuta.
PoistaYmmärrystä voisi olla aina lisää. Luen juuri Kuntalehdestä, että kuntajohtajat ovat pihalla sote-uudistuksen vaikutuksista. Siinä peesissä tässä kai muutkin, mutta hyvä jos jollakin on peli hallinnassa.
PoistaBlogin pitäjä tuntuu kovin olevan huolissaan kunnan taloudesta ja veloista. Silti on valmis yhtään kakomatta lapioimaan miljoona tolkulla rahaa tarpeettomaan aikansa eläneeseen koulurakennukseen. Eikös Veikon pitäisi päinvastoin silmät kiiluen vastustaa törmäsen koulun saneerausta kun se selkeästi muodostuu valtavaksi rahareiäksi? Ja onko edes oppilaita sinne muutenkaan tulossa vaikka miljoonat korjauksiin laitettaisiinkin?
VastaaPoistaNo, eipähän tuo ihan noinkaan ole. Näissä kouluasioissa kiiluu kohta vielä useampikin silmä.
PoistaMiten tuo sitten on? Kyllähän päätösluetteloista nähdään että olet vahvasti ollut ajamassa Törmäsen koulun korjausta. Ja koska hanke on kallis ja turha niin miten perustelet kuntalaisten rahojen haaskuun? Tokihan tuolla saat ääniä kalasteltua mutta kalliiksi veronmaksajille sinun politikointi tulee.
PoistaNiin, olen ollut koulun korjaamisen kannalla niillä tiedoilla, jotka koulusta ovat. Sieltähän ei ole löydetty sisätiloista mitään oireita aiheuttaneita syitä, vaikka toki niitä toisenlaisin tutkimuksin voisi löytyäkin. Eli että koulua ehdotettiin lakkautettavaksi mutu-tuntumalta eli ilman että olisi voitu osoittaa mikä tekee siitä korjauskelvottoman. Kun koulun remontti paisutettiin valtaviin summiin ja neliöhintoihin, olen tässä vaiheessa edellyttämässä selvitystä siitä mitä alun perin (toisen insinööritoimiston tekemän selvityksen mukaan) varatulla summalla olisi saatu aikaan eli kuinka pitkäksi aikaa sillä remontilla olisi turvattu koulun toiminta.
PoistaJos yhtä kevein perustein meillä ruvettaisiin sulkemaan kouluja, Ivalon yläkoulu olisi pitänyt sulkea jo aikoja sitten ja joidenkin tapausten perusteella lukiokin - lisäksi Inarin ns. "monitoimitalo" siinä koulun kyljessä ja myös Ivalon alakoululla on ongelmia. Jotain selkoa ja linjaa tässä täytyy koettaa hakea, ettei asioita päätettäisi vain vaikkapa jonkun viranhaltijan sympatitoiden tai antipatioiden perusteella. Se se vasta voi maksaakin eikä varsinkaan palvele ihmisten elämää - joka pitäisi olla kunnan päätehtävä.
Kustannusarvion nousuhan perusteltiin sillä ettei voi ottaa riskejä kun ongelman syitä ei ole voitu todentaa. Eli meinaatteko laittaa sen yli 900 000 € rahaa kiinni remonttiin jonka tuloksista ei voida antaa takuita? Aika ontuvaa verrata Inarin yhteiskoulua ja esim. Ivalon lukiota Törmäsen kouluun. Inarin koululla ja lukiolla ei ole realistisia vaihtoehtoja ja niissä on sentään oppilaita. Törmäsen koulu voidaan ja on jo korvattu Ivalon koululla joten siihen ei rahoja kannata upottaa. Onneksi kunnanhallitus ei voi ilman valtuuston päätöstä käynnistää korjausta kun rahat oli varattu viimevuodelle. Eiköhän valtuusto tällä kertaa jo torppaa tuon virhearvion. Eräs viisas mies on sanonut johtamisesta: " Hyvältä johtajalta vaaditaan kaksi ominaisuutta: 1. Hän saa palkattua alaisekseen mahdollisimman hyvän työntekijän. 2. Hän pystyy olemaan sekaantumatta tämän työntekijän tekemään työhön." Ehkä kannattaisi vähän enemmän uskoa virkamiehiä koska en usko että he ovat epäpäteviä.
VastaaPoistaViranhaltijoita on moneksi. Minulla on siitä melkoisen pitkä kokemus mitä moninaisempien tapausten nojalta. Myös noita johtajia on moneksi ja heillä tuntuu joskus olevan - etenkin julkisella puolella jossa se on haastavinta - hahmottaa keillä ovat itse asiassa töissä. Pahimpia tapauksia voi löytyä ns. välijohdosta, johon monesti yltää vielä kaikenlaisia itsekeskeisiä tallaajia ja onpa kiusaajiakin tullut joskus "työn alle".
PoistaKyllähän tuo johtajakoulutuksen viisaus sinällään pitää paikkansa mikäli tuohon lisätään kohta 3: "Mikäli johtaja huomaa edeltäjänsä tai itse erehtyneensä alaisen palkkaamisessa tämän osoittautuessa tehtävässään huonoksi, hänellä pitää - ollakseen hyvä johtaja - olla kanttia puuttua tilanteeseen."
Puuttumattomuus nimittäin nakertaa johtajan itsensä asemaa ja vaikuttaa luonnollisesti kyseisen työyhteisön ilmapiiriin ja uskottavuuteen.
Törmäsen koulua ei olla enää välttämättä remontoimassa, mutta syitä ja perusteita vedätykseen sen remontin hinnassa on aiheellista selvittää tulevia suunnitteluja ja niiden teettämistä silmällä pitäen. Sen verran uskottavuusvajetta on päässyt muodostumaan.
Tuskin sinun työsi alle kovin monta esittämääsi tapausta, johtajaa, väliportaan johtajaa tai kiusaajaa on tullut. Olisihan se näkynyt kirjoituksissasi lehtimiesaikoina. Ehkä sinä olet asian näin nähnyt, mutta näyttöä ei ole ollut. Näyttöä ei myöskään ole siitä, että Törmäsen koulun remontin hinnassa olisi vedätetty. Ei pitäisi puhua, jos ei ole näyttöä.
PoistaHuonostipa olet seurannut. Toisaalta eivät kaikki taustatapahtumat aina julkistukaan.
PoistaJa mitä siihen vedätykseen tulee, siitä minulla on täysi oikeus olla mieltä. Toisilla ei ole kanttia keskustella edes nimellään
Olipa 27.4.2016 Inarilaisessa Huhtamellalta erittäin hyvä kirjoitus koskien tuota omistajaohjauksen epäjohdonmukaisuutta. Miten on mahdollista että jos emoyhtiöstä potkitaan pois luottamuspulan takia niin luottamus palautuu kun menee tytäryhtiöön? Kuulostaa kohta jo Kittilän touhuilta.
VastaaPoistaEnpä vielä ole kirjoitusta nähnyt mutta vastaan kun olen lähdössä liikenteeseen. Hallitus erotettiin kokonaisuudessaan, mutta joillakin sen jäsenillä oli nähdäkseni parempi tieto omistajan ohjeista kuin toisilla. Olisiko tällainen toinen ollut se henkilö, joka on tullut valituksi viittaamaasi tytäryhtiöön. Täytyy se kirjoitus lukea kun ehdin.
PoistaMiten joillakin jäsenillä on ollut parempi tieto omistajan ohjeista jos Inergia Oy:n hallitus teki päätöksen yksimielisesti? Ei vaikuta hirveän johdonmukaiselta toiminnalta. Vai menikö luottamus vain pariksi kuukaudeksi? Kuitenkin kunnanjohtaja ja osa kunnanhallituksestakin oli Inergian hallituksen vaihtoa vastaan.
PoistaKunnanhallituksessa istuvilla Inergian hallituksen jäsenillä on varmasti ollut oikea tieto. Se on taas oma tarinansa ellei tieto ole välittynyt muille. Kuinka muuten tiedät tai olet tietävinäsi mitä mieltä kunnanjohtaja on ollut asiasta? Kertonet senkin katsoiko hän Inergian hallituksen toimineen vastoin omistajan ohjeita?
PoistaKyllähän lehtijutussa mainittiin että kunnanhallituksen 3 jäsentä ja esittelijä (kunnanjohtaja) oli eri mieltä. Tuohon sinun viimeiseen kysymykseen voi olla hankala vastata kun sitä ei ole mainittu artikkelissa. Mites se oli sen luottamuspulan kanssa kun ei tuo tavan tallaajalle ainakaan aukea että samoja valitaan jotka luottamuspulan takia erotettiin?
PoistaNiinpä, koska kunnanjohtaja ei kirjauttanut pöytäkirjaan eriävää mielipidettään, hänen on täytynyt itse kertoa lehdelle olleensa eri mieltä. Siihen on jokaisella ei-julkisessa kunnanhallituksen kokouksessa mukana olevalla oikeus omalta osaltaan. Ihmettelen vaan mikäli kunnanjohtaja ei ole perustellut mitenkään kertomaansa. Toisin sanoen, mitä mieltä hän esimerkiksi oli kyseisen hallituksen menettelystä suhteessa omistajan ohjeisiin. Ehkä lehti jätti tuon huomioimatta, sillä pidän ihan selvänä, että kantansa pitää perustella ja pysyä siinä sanoissa, jotka on oikeasti esittänyt.
PoistaLuottamuspulasta vielä sen verran, että Valtteri kirjoituksellaan osaltaan todistaa miten se hänen ja muidenkin kunnnanhallituksessa istuvien osalta muodostui. Jostain syystä hän kovasti valikoi perustelujaan, jotka lienevät samoja, joilla Inergin toimitusjohtaja sai porukan tekemään esittämänsä päätökset (vaikka hänelläkin oli tiedossa omistajan näkemykset ja joka asia on vielä puimatta). Kunnanhallituksen puolella asia on selvitetty mm. Kuntaliiton lakimiesten kanssa ja tältä osin ei siinä mitään jossiteltavaa ole Valtterilla, kunnanjohtajalla tai kenellä muullakaan. Inergian uusi hallitus on aloittanut toimintansa ja tehnyt myös päätöksiään yksimielisesti.
Et sinä silti vastannut kysymykseen. Miten voi olla että ensin on luottamuspula ja sitten yht'äkkiä ei olekaan? Lakimiehiltä kuntaliitostakin saa eri mielipiteitä riippuen keneltä kysyy. Hallituksella kuitenkin on vastuu ajaa yhtiön ja omistajan etua eikä tätä vastuuta voi siirtää hallitukselta muille.
PoistaNiin, hallitus ei hallituksena vaivautunut noudattamaan omistajan linjauksia. Päävastuu siitä, että menetellään kuten on päätetty on tietenkin puheenjohtajalla. Jokaisella hallituksen jäsenellä on myös velvollisuus olla perillä mistä päätetään, ja tässä tapauksessa etenkin kunnanhallitukseen kuuluvilla, mutta sitten on myös heitä, jotka ovat yksin tuon oman paneutumisensa ja helposti noiden periaatteessa paremmin tietävien informaation varassa. Siltä osin ei voi täysiä pisteitä antaa, mutta selkeä tahallisuus jää kuitenkin täyttymättä.
PoistaOlisin tietenkin voinut pyrkiä valituttamaan vaikka itseni kyseiselle hallituspaikalle, mutta nyt tehtiin näin. Uskon, että uusien hallitusten jäsenet pitävät jatkossa itsensä kartalla omistajaohjaukseen päin.
Ja mitä näihin lakimiehiin tulee, kyllä heillä on nimenomaan kuntakonserneja koskien varmasti pätevää tietoa ja sitä löytyy kyllä yleisemminkin - tosin näyttää olevan omat raamattunsa näillä "yhtiömiehilläkin".
Yhden yhtiön tai sen konserninkaan ehdoin ei kuntakonsernia voida lähteä pyörittämään - oli omistajataho hänet palkanneen työntekijän mielestä kuinka pöljä tahansa.
Eli asiantuntijahallituksella tämä olisi voitu välttää jos kerran kyse oli tietämättömyydestä? Eikö muutos tällöin ollut tarpeellinen? Inarin ehkä kannattaisi ottaa esim. Rovaniemestä mallia jossa ollaan tässä asiassa paljon edellä. Tietämättömyys muuten ei ole vapauttava peruste hallituksen jäsenelle. Mitä hallituksissa tekee henkilöt jotka eivät ole perillä asioista? Taitaa moinen olla kuntaliitonkin ohjeistuksen vastaista.
VastaaPoistaRovaniemellä taidettiinkin yhdistellä muutamia konserniyhtiöitä. Olen samalla kannalla. Nämä asiat, myös tarvittavat hallitukset, oli nimenomaan ohjeistettu käsiteltäväksi kuntastrategiatyöhön ja siinä osana olevaan konserniyhtiöiden tarkasteluun liittyen.
VastaaPoistaJa Inergian osalta Jokinen tiesi heti taloon tullessaan mikä on edessä eikä häntä tässä mielessä ole yllättetty mitenkään housut kintuissa.
Eli mikäli nyt strategiatyössä päädytään jo nyt käyttöön otettuun malliin niin sitten hallitukset taas laitetaan vaihtoon? Kuulostaa melko sekavalta. Eikö tällöin olisi kannattanut tehdä muutos vasta kun strategiatyö on tehty? Rovaniemellä yhdistettiin käsittääkseni sähkö, lämpö ja vesi, joista vesi oli aikaisemmin liikelaitos.
VastaaPoistaNyt taitaa mennä höpinäksi? Se Jokisen muutoshan tehtiin kesken strategiatyön ja asia palautui vain nyt ennalleen eli tehdyn ohjeen mukaiseksi. Turhaan jauhat, sori vaan!
PoistaKun luki sen Valtterin ja kenen lieneekään kaikkien ns. kirjoituksen Inarilaisesta ja nyt Lapin Kansasta on tuo sinun kanssa inttävä parempi kynämies. Oisko peräti yhtiömiehiä?
VastaaPoistaNo eipä ole Valtterin käsialaa. Mutta eipä tuolla ole merkitystä kun kuka tahansa voi anonyymina kommentoida. Toki muutama henkilö tuolla toisessa blogissani käyttää nimeäänkin, mutta miten vain. Pääasia että saa sanoa mitä on tunnolla, ellei ole halua tai kanttia keskustella asioista silmätysten.
PoistaHupasaa joka tapauksessa jos on....
PoistaNo eipä jää lehtikirjoituksen jälkeen epäselväksi miksi porukka erotettiin. Vai eivät ole enää luottamushenkilöitä kun menevät yhtiöön? Miksi sitten haluavatkaan valtuustoon? Ja nääkeehän sen laskuista miten ovat kuntalaisten asialla! J
VastaaPoistaVeikon kiima myydä Inergia on kyllä silmiinpistävän kova. 200 äänen kunnallispolitiikon vastuulla hän selittää että hinnat ei siitä nousis vaikka Rovakairalle myytäis. Uskoo ken tahtoo. Inergia lypsää kuntalaisilta piiloveroa on lempilause ja samaan aikaan haluaisi myydä tämän verotusoikeuden Rovaniemen kaupungille, Sodankylän kunnalle ja Kittilän kunnalle. Ja salettihan on se että niillä kyllä sellainen kiinnostaa. Pääasia että Inarin kunta ei enää kuntalaisilta rahaa sais. Mutta tämä myymisvimmahan perustuukin ihan vaan ideologiaan, mitä valtakunnan politiikka edellä, sitä kunnallispolitiikot perässä. Järjellähän tuota asiaa ei voi selittää eikä ole selitetty.
VastaaPoistaMikä mahtanee olla sinun, arvoisa anonyymi, poliittinen tai yleensä yhteiskunnallinen vastuusi ja kompetenssisi arvioida muiden järjettömyyttä? Jos se jää tuon vastuupuolen osalta vaikkapa jonkun monopoliyhtiön edun katsomiseen, ei siinä sinällään kovin paljoa sitä vastuupuolta saati edes yritysosaamista tarvita.
PoistaIhan noin "salettia" ei tuo edellä mainitsemasi kuvio ole, jonka varmasti tiedätkin. En ole sanonut etteivätkö hinnat nouse - joka tapauksessa ja olivat jo sähkönsiirron osalta nousemassa, mutta taidettiin sillä kerralla pysäyttää - , on vain kyse siitä kuka tai kenen omistama yhtiö ne hinnat nostaa.
Enkä minä ole ehdottomasti minkään koko Inergian myynnin kannalla, ainakaan tämän hetken näkemysten valossa.
Väänänen kirjoittaa:"En ole sanonut etteivätkö hinnat nouse - joka tapauksessa ja olivat jo sähkönsiirron osalta nousemassa, mutta taidettiin sillä kerralla pysäyttää - , on vain kyse siitä kuka tai kenen omistama yhtiö ne hinnat nostaa." Tällä kertaa hinnankorotukset saatiin estetyksi, koska Inari omistaa yhtiön. Ei olisi saatu, jos yhtiön omistaisi joku muu. Sehän on nähty ja kuultu Carunankin tapauksessa. Ei siis ole yhtään sama, kuka hinnat nostaa ja kenen yhtiö on. Inarilaisten etu on säilyttää monopoliyhtiöt kunnan omistuksessa.
VastaaPoistaOlisiko tullut "carunat" ilman luottamusmieshallitusta?
PoistaTämä omistajakuvio ei nyt ole ihan pelkkä myydäänkö vai eikö myydä. Kuten on todettu, Inergia on osa kuntakonsernia ja sitä ja sen tai sen osien omistusta katsotaan vähän isommassa kokonaisuudessa.
Et muuten ihmetellyt mikä oli tuo hinnankorotuskuvio, siis tiedät sen.
Onko Inlike tarkastelun alla ? Omistaako se muuat kuin seiniä ?
PoistaOn. Kaikki yhtiöt ovat. Jos vähänkään osaan ennakoida ei yhtiöiden määrä ole tulevaisuudessa sama kuin nyt ja niiden nykyisiä toimintoja on yhdistelty muihin. Lisäksi yhtiöjärjestyksiä tulee katsoa kuntakonsernin tehtävien näkökulmasta.
PoistaHelpoin tie olisi tietenkin pitää kaikki ennallaan ja katsoa miten käy. Monopoliyhtiöthän voivat säätää helposti "markkinoitaan" ja kunnalla on vielä luottoa olla takuumiehenä. Olen kuullut joidenkin päättäjien ihan vakavissaan puhuvan reilusta velanoton ja veroprosentin kasvattamisesta keinona turvata palveluja. Helppoa kuin heinänteko!
Tosiasia on joka tapauksessa se, että kunta tarvitsee lähivuosina lujasti rahaa jo pelkästään kiinteistöjensä uusimiseen. En nimittäin usko, että esimerkiksi uusi sote-hallinto ottaa huolehtiakseen Inarissa tarvittavien kiinteistöjen uudistamis- ja peruskorjausinvestoinnit, vaan vuokraa niitä jollain valtakunnallisilla yleishinnoilla ja vuokranantaja eli kunta hoitakoon paikat kuntoon miten kykenee. Tietenkin kiinteistöjen ostokin maakunnille voisi olla teoriassa mahdollista, mutta saadaanko kauppaan mukaan niihin kytkeytyvät velat, sitä sopinee arpoa. Ja tynkäkunnalle jäävät luonnollisesti muut sen nykyisistä palveluista ja kiinteistöistä; uutta koulukeskustakin Ivaloon joudutaan suunnittelemaan entisten ongelmaisten tilojen korvaajaksi.
Investointivaltaisissa toimissa tarvitaan välillä suuriakin investointeja ja silloinhan otetaan lainaa. Niinä vuosina kun ei ole suuria investointeja, niin lainoja maksetaan pois. Mitkä ovat niitä kannattamattomia yrityksiä, jotka pitäisi myydä? Kannattaviahan ei kannatta myydä, ellei haluta sitten niitä veroja korottaa mihin viittasit edellisessä.
PoistaTässä taitaa vaan pysyä tuo jonkinlainen käsittämisen muuri. Tottahan kunnan monopoliyritykset saadaan aina kannattamaan. Kyse on vain siitä kenelle ne kannattavat ja kuka ottaa takkiinsa. Milloinkahan ne vuodet Inarille koittaisivat kun - lisääkin otettuja velkoja - makseltaisiin kaikessa rauhassa pois? Nykyinen konsernivelkakin kun on maan kärkitasoa ja uutta velanottotarvetta on vaikka millä mitalla? Veroja joudutaan varmasti korottamaan, mutta toivottavasti ei tuollaisen toivotaan, toivotaan että joskus -ajattelun takia.
PoistaJoitain yhtiöitä ei tarvitse myydä, ne voidaan lopettaa. Jos puheet pitävät, niistä sitten kuullaan. Yksin en rupea niitä tässä lopettelemaan, kun on vain ne rapeat 200 ääntä tukena.
Kyllä olet oikeassa ettei nuo sinun kiertelyt ja kaartelut minulle aukea. "Toivotaan" ajattelu voi olla parempi kuin tuo sinun paniikin lietsominen jolle ei kyllä toistaiseksi ole mitään perustetta. Kai nyt entisellä toimittajalla pitäisi olla jotakin kättä pidempääkin mihin viitata kun tuollaisia uhkakuvia maalailee? Missään ei ole myöskään uutisoitu että Inarin kunta oli taloudellisen perikadon partaalla vaikka moista olet toitottanut jo vuosi tolkulla.
Poista