Olin Rovaniemellä toisena kunnan edustajana kuulemassa viime
vaalikaudella eduskunnan hyllylle jääneen metsähallituslain uusimman luonnoksen
esittelyä.
Kuten uutisissa on kerrottu, maatalous- ja ympäristöministeri
Kimmo Tiilikaisen tarjoilema lakiluonnos sai tilaisuuden osallistujilta enemmän
tai vähemmän kovaa vastustusta. Niinpä Tiilikainen näyttää perääntyvän vakaista
alkuaatoksistaan kiireestä ja lähettää lakiluonnoksen vielä lyhyelle varsinaiselle
lausuntokierrokselle. Nytkin kuulemiseen oli kyllä kutsuttu kuntia ja myös
esimerkiksi ”saamelaisyhteisöjä”, jälkimmäisiä kuntiinkin verrattuna suhteessa
hyvin runsaasti ja käytännössä ihan nutukkaantekijöitä myöten. Ja lain edellisessä valmistelussa toteutettiin hyvinkin laaja varsinainen lausuntokierros - jota nyt ei tunnu kukaan haluavan enää muistaa.
Jos on seurannut metsähallituslain viimeaikaista käsittelyä
julkisuudessa, voisi kuvitella kyseessä olevan todellisen saamelaisten
syrjintälain. Onhan valtakunnallisia tiedotusvälineitä myöten muistettu kertoa
kuinka lakiluonnoksesta poistettiin aiemmin siihen sisältyneet ”saamelaisten
oikeudet” tai ”saamelaiskulttuurin suojapykälät”. Noita myös saamelaiskäräjille
veto-oikeudeksi kuvattuja pykäliähän esitti Pentti Lähteenojan työryhmä, johon kuuluin ja johon ehdotukseen
jätin saamelaiskäräjien silloisen puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven
kauhisteleman eriävän mielipiteeni.
Toisin kuin julkisuudessa on tahallisesti tai
ymmärtämättömyyttään selvitetty, uudessa lakiluonnoksessa ovat kyllä kaikki
metsähallituslakiin aiemminkin sisältyneet saamelaisasiat, mutta niitä uusia ja
kovaa kritiikkiä nostattaneita ”ILO-pykäliä” siellä ei siis ole. Eikä niitä
sinne pidä mennä nyt iltalypsynäkään liittämään.
Kovasti noita kyllä Rovaniemelle rientäneet ”saamelaisyhteisöt”
saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina
Sanila-Aikio etunenässä vaativat ja Klemetin
uhatessa jopa uusilla metsäkiistoilla ellei heidän tahtoansa noudateta.
Metsähallituslain uudistamisen keskeinen tarkoitus on
uudistaa liikelaitoksen organisaatio EU-kelpoiseksi ja muutenkin. Kuinka
pakollinen tuo EU-uudistus on, siitä tunnutaan olevan kovastikin eri mieltä ja
jopa Metsähallituksen sisällä.
Tavoitteena tuossa muussa uudistamisessa on kuulemma saada
Metsähallitukselle ”yhteinen ääni”. Näyttää kuitenkin siltä, että käytännön
seuraamus tulisi olemaan täysin päinvastainen ja lisäksi Metsähallituksesta
tulisi jopa nykyistä keskitetymmin johdettu talo. Ehkä se olisi joissain
asioissa ihan hyväkin niin, mutta pienemmissä asioissa joustava
paikallinen päätöksenteko ehkä katoaisi.
Tosin nykyisinkin se on jo edennyt Inarista katsoen kovin
kauas eli Rovaniemelle.
Minua samanaikaisesti tyydyttää ja huolestuttaa se, että
lakiluonnoksen mukaan ympäristöministeriön ohjausvalta Metsähallituksen
luontopuolen asioihin näyttäisi lisääntyvän. Se ei tiedä hyvää siksi,
että ympäristöministeriö näyttää muuttuneen kovin urbaaniksi ja
kokonaisvaltaista luonnon monimuotoisuuden näkemystä vailla olevaksi
virastoksi, joka käytännössä myötäilee joitain luonnon kovia käyttäjiä, mutta
kylläkin näprää pienempien toimijoiden kimpussa. Lähteenojan työryhmän työssä
koin kuinka ympäristöministeriö näytti olevan puolestaan saamelaiskäräjien
ohjauksessa ja viis veisasi ylisen Lapin muiden yhteisöjen näkemyksistä –
tietenkin poronhoito pois lukien.
Olin haistavinani, että Metsähallituksen luontopalvelujen
puolella lakiluonnoksessa esitettyä liikelaitostoiminnasta eriytettyä julkisten
hallintotehtävien yksikköä kannatetaan, kun taas esimerkiksi laitoksen tuore
pääjohtaja Jukka Härmälä tällaista
itsenäistä ja käytännössä suurimmaksi osaksi ympäristöministeriön ohjaamaa
yksikköä vastusti. Hänen ja monen muunkin mielestä Metsähallituksen haaveiltu
yksi ääni katoaisi lopullisesti ja pahimmillaan laitos käräjöisi joissain
asioissa sisällään ja ainakin sen antamat lausunnot menisivät luonnon käytössä
ristiin.
Tätähän on kyllä nähty siis nykyisinkin esimerkiksi
osayleiskaavoituksessa, jossa Metsähallituksen liikepuoli haluaa yhtä ja
luontopalvelut toista.
Julkisessa keskustelussa on nostettu esiin joitain
esimerkkejä, joissa Metsähallituksen yhtiöittämis- ja uudelleenorganisointihankkeet
uhkaavat paikallisia oikeuksia ja tietenkin luontoa. Tällainen on ollut Naturaan
kuuluva Inarijärvi, joka ei ole varsinainen luonnonsuojelulain tarkoittama
suojelualue, mutta käytännössä lähelle sitä. Inarijärvi ja muutkin varsinaisiin
luonnonsuojelualueisiin kuuluvat miljoonat hehtaarit kirjattaisiin
Metsähallituksen liiketoiminnan taseeseen. Sen on väitetty johtavan alueilla
tapahtuvaan rahastamiseen ja kenties niiden kauppaamiseen vaikka
ulkomaalaisille tahoille.
En kyllä ihan usko tällaiseen enkä etenkään laajaan kaupan
tekoon. Näin siksi, että lakiluonnoksen perusteluissa todetaan valtiomaiden ja -vesien
pysyvän valtion omistuksessa. Tuo rahastaminen on taas toinen kysymys ja
sitähän Metsähallitus on pyrkinyt tekemään jo nykyisin.
Kuntapäättäjänä joudun katsomaan alueiden taloudellista
hyödyntämistä pitkälti myönteisesti, Inarijärven erämaisuutta kannattavana
kuntalaisena saanen olla hieman huolissani. Tai ainakin minun kuuluisi niin
olla.
Inarin kunnan kannanotoissa Rovaniemellä tuotiin esille muun muassa lakiluonnoksessa Lapin pohjoisimpiin kuntiin ehdotettujen kuntakohtaisten neuvottelukuntien vahvaa asemaa. Kuinka ollakaan, "saamelaisyhteisöjen" taholta tätä tunnuttiin kovastikin vastustettavan. Olen sitä mieltä, että turvaamalla neuvottelukunnissa riittävän tasavertainen ja oikeudenmukainen paikallisten asukkaiden ja elinkeinojen edustus, voidaan Metsähallituksen toimintaan jotain vaikuttaa – ja nimenomaan kaikkien paikallisten ihmisten hyväksi.
Inarin kunnan kannanotoissa Rovaniemellä tuotiin esille muun muassa lakiluonnoksessa Lapin pohjoisimpiin kuntiin ehdotettujen kuntakohtaisten neuvottelukuntien vahvaa asemaa. Kuinka ollakaan, "saamelaisyhteisöjen" taholta tätä tunnuttiin kovastikin vastustettavan. Olen sitä mieltä, että turvaamalla neuvottelukunnissa riittävän tasavertainen ja oikeudenmukainen paikallisten asukkaiden ja elinkeinojen edustus, voidaan Metsähallituksen toimintaan jotain vaikuttaa – ja nimenomaan kaikkien paikallisten ihmisten hyväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com