Päättyipä juuri Inarin ja Utsjoen kunnanvaltuustojen
yhteisseminaari, jossa keskusteltiin tehdystä kuntarakenneselvityksestä.
Valtiovarainministeriön selvitysmies Eero
Laesterä totesi vuodenpäivät kestäneen selvityksen loppusanoissaan, ettei
ole kuullut nyt pidettyjen kuntalais-ja valtuustokuulemisten aikana yhtäkään
puheenvuoroa kuntien yhdistämisen puolesta. Vastaavaa ihmettä ei ole sattunut
muissa vastaavissa Laesterän tekemissä kuntaselvityksissä.
Koska Inarilla ja Utsjoella menee nykyisin niinkin hyvin,
ettei kumpikaan ole nk. kriisikunta, voivat valtuustot päättää ihan vapaasti
olla liittämättä kuntia. Ja se päätös tullaan varmasti myös tekemään, kunhan
Laesterän - toivottavasti kuntien kantoja tukeva esitys - ministeriölle valmistuu
ja ministeriö sen osaltaan arvioi. Todennäköistä on, että selvitysmiehen
ehdotus saadaan jo helmikuun alkupäivinä.
Loppumetreillä kuntien keräämästä selvitysmateriaalista koostettiin
tutkielma, joka sai nimen ”Uusi kunta”. Tuossa reilun 60 sivun pumaskassa
tarkasteltiin nelikenttäanalyysein ja muutoin erilaisia vahvuuksia,
heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia, joita viranhaltijain ja
luottamushenkilöiden muodostamissa työryhmissä selvitysmiehen johdattamana
löydettiin eri vertailuissa kuntien itsenäisyyden, lisääntyvän yhteistyön ja
yhteenliittymisen kesken.
Uuden kunnan vaihtoehdossa löydettiin kustannusten
alentamisella ja tuloharmonisoimisella (eli mm. verotuksen tasaamisella)
mahdollinen 1,2 miljoonan säästöhyöty. Se kuitenkin edellyttäisi noin 5 – 10 vuoden
ajalle rankkoja päätöksiä palvelujen keskittämiseksi ja sitä vielä kaventaisi
kuntien palkkojen yhdenmukaistamisesta kertyvä noin 200 000 euron
lisäkustannus; Utsjoella kunnan työntekijät saavat parempia palkkoja kuin
Inarissa, jolloin yhdenmukaistaminen tarkoittaisi inarilaisten palkkojen
korottamista.
Säästölaskelmia esitellyt kunnanjohtaja Reijo Timperi huomautti Inarin pystyneen kuluvan vaalikauden alussa laaditulla hallitun menokasvun ohjelmallaan (MHK) yksin kuromaan, palveluihin juurikaan kajoamatta, vastaavan 1,2 miljoonan säästön. Hän jopa väläytti, että tuleva vuoden 2014 tilinpäätös tulee "yllättämään" vielä tavoitellusta paremmaksi.
Säästölaskelmia esitellyt kunnanjohtaja Reijo Timperi huomautti Inarin pystyneen kuluvan vaalikauden alussa laaditulla hallitun menokasvun ohjelmallaan (MHK) yksin kuromaan, palveluihin juurikaan kajoamatta, vastaavan 1,2 miljoonan säästön. Hän jopa väläytti, että tuleva vuoden 2014 tilinpäätös tulee "yllättämään" vielä tavoitellusta paremmaksi.
Laesterän mukaan tuo selvityksessä saatu miljoonankaan säästö ei kuntien yhdistyessä
todennäköisesti toteutuisi, koska keskittämistä ei voitaisi kuitenkaan
toteuttaa pitkien etäisyyksien suuressa kunnassa kovin tehokkaasti. Käytännössä
se joka tapauksessa tarkoittaisi palvelujen keskittymistä suuntana Ivalo.
Myös uuden kunnan poliittinen järjestelmä olisi hyvin
keskittynyt, mikäli vaaleja käytäisiin normaalilla kapitaatiopohjalla – kuten käytäisiin.
Utsjoella on nykyisin 1279 asukasta ja Inarissa 6794. Eli että utsjokelaisten
osuus uuden kunnan väestöstä olisi 15,8 prosenttia ja inarilaisten 84,2
prosenttia. Voidaan siis arvioida montako utsjokelaista onnistuisi pääsemään 35-
tai 27-jäseniseen valtuustoon. Jälkimmäinen on kooltaan Inarin nykyinen
valtuusto, kuten alle 8000:n asukkaan kunnissa on. Timperi arvioi, että 9-jäsenisiin luottamuselimiin, siis suurimpiin
lautakuntiin, mahtuisi yksi utsjokinen jäsen.
Inarin ja Utsjoen selvityksessä oli Laesterän mukaan paljon
sellaisia erityispiirteitä, joita muualla maassa ei ole vastaan tullut eikä
voikaan tulla. Saamelaisasiat ovat oma lukunsa, mutta jo yhdyskuntarakenne on eteläläisten
näkökannalta käsittämätön.
Jos vaikka suurimpien taajamien välimatkoista napsaistaisiin
pois 50 kilometriä, jäisi niille silti etäisyyttä toisiinsa satoja kilometrejä,
selvitysmies totesi. Hänen mielestään kuntarakenneselvitysten eräänä
edellytyksenä oleva ehyt yhdyskuntarakenne ei Inarin ja Utsjoen tapauksessa
millään toteutuisi kunnat yhdistämällä.
Inarin Sajoksessa pidetty seminaari oli historiallinen,
sillä vastaavaa valtuustojen yhteiskokousta ei ole ennen naapurusten kanssa
pidetty. Seminaarissa nostettiin esille yhteistyön tähänastinen merkitys ja
tarve yhteistyön kehittämiseen. Tuo tiivistyvän yhteistyö tie lieneekin se tulos,
joka tästä kuntarakenneselvityksestä parhaimmillaan kirjataan.
Henkilökohtaisesti oli hyvä mieli seuratessani kunnanjohtaja
Timperin ja muiden alustajien puheita siitä, kuinka epärealistista olisi 23 000
neliökilometrin laajuisen, hyvin harvaanasutun ja samalla toimivan kunnan
aikaansaaminen.
Hieman kainosti jouduin seminaarin väliajalla muistuttamaan
kuinka alun perin Inarissa touhuttiin jopa koko Ylä-Lapin käsittävän suuren ”saamelaiskunnan”
perustamista. Pidin sitä toiminnallisesti täysin järjettömänä ajatuksena ja sainkin
näkemykselleni kunnan päättäjien enemmistön kannatuksen.
Sekin oli osaltani myös selvä asia, etten tulisi
kannattamaan Inarin ja Utsjoen kuntaliitosta. Sen verran olen näiden kuntien
erilaisuutta oppinut kymmeniä vuosia niitä toimittajana seuranneena ymmärtämään.
Hyvä siis näin, että jatkamme kuntina erossa, mutta hyvässä
sovussa yhteistyötä yrittäen. Vieressäni seminaarissa istunut Utsjoen
kunnanhallituksen puheenjohtaja Veikko
Porsanger veisteli kuntiemme aiemman yhteistyön opettaneen, että sopimuksia
varten pitäisi löytää palamattomat paperit.
No jo vaikka niin, mutta tottahan tässä sataprosenttista
huumoria viljeltiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com