Rovaniemen reissun jälkeen joutuu väkisinkin kysymään,
mitä realismia esimerkiksi Inarissa puhutun erikoissairaanhoidon menokasvun
hillitsemishaaveissa ja -vaatimuksissa on? Siis tilanteessa, jossa
kunnanhallitus tai sosiaalilautakunta ei voi minään budjettipäätöksenä linjata keitä
hoidetaan ja keitä ei.
Sen olen toki jossain jo ehtinyt muutaman päättäjän pohdintana kuulla, pitäisikö ”jonkun ylemmän tahon” saada päättää keitä kulloinkin lennätetään helikopterilla hoitoon.
Sen olen toki jossain jo ehtinyt muutaman päättäjän pohdintana kuulla, pitäisikö ”jonkun ylemmän tahon” saada päättää keitä kulloinkin lennätetään helikopterilla hoitoon.
Ei kun lautakunta koolle sitä pohtimaan, jäävit kulloinkin oven ulkopuolella?
Inarissa on esitelty hurjia prosenttilukuja, jotka kertovat
sosiaali- ja terveyslautakunnan hallinnonalan menojen kasvaneen viime vuonna
edellisvuoteen verrattuna 8,7 prosenttia, runsaalla 1,4 miljoonalla eurolla, ja
erikoissairaanhoidon menojen peräti 18 prosenttia, vajaalla 1,3 miljoonalla.
Tomakimmat päättäjät ovat käsitelleet tilannetta toruvin äänenpainoin ja jotkut
ihan suoraan Lapin keskussairaalakuntayhtymän toimintaa holtittomaksi manaten.
Näin siitä huolimatta, että tiedetään Inarin kunnan
sosiaalitoimen menojen asettuvan kokonaisuutena Lapin ja jopa koko maan
keskiarvoissa niiden alapuolelle ja että terveydenhuollossakin ollaan erityisolosuhteistamme
huolimatta Lapin keskiarvon tuntumassa, vaikkakin hieman sen kalliimmalla
puolella. Ja myös vaikka tiedetään, että erikoissairaanhoidossa menokasvut heilahtelevat
jopa muutaman kalliin hoitotyön seurauksena. Se toinen kuluja säästävä ja
rajoittava vaihtoehto olisi siis jättää hoidot antamatta.
Yksi jälkijättöiseen heristelyyn johtanut asia on
kustannusten alibudjetointi. Jo nyt on melkoisella varmuudella tiedossa,
etteivät Inarin sosiaali- ja terveystoimeen tälle vuodelle budjetoidut rahat
riitä, vaan ne ylitetään ainakin juuri erikoissairaanhoidossa ja varmasti myös
muualla sosiaali- ja terveyshuollon hallinnonalalla.
Että kiitoksia vain edelliset päättäjät! Ja moittikaa sitten
meitä, jotka emme ehkä löydä niitä meiltä nyt vaadittuja uusia säästöjä
peruspalveluista.
Koska sosiaali- ja terveystoimi ja sivistystoimi ovat kunnan
suurimpia hallintokuntia, niihin kohdistuvat peruspalveluissa myös suurimmat
kustannussäästöpaineet. Oma lukunsa ovat kuntakonsernin yhtiöt, joissa eletään
jopa kokousmeininkien kohdalla eri maailmassa. Tai on ainakin eletty.
Sosiaali- ja terveystoimen käyttöbudjetti on ollut reilut 18
miljoonaa euroa ja sen päälle erikoissairaanhoidon runsaat 8 miljoonaa euroa,
sivistystoimen budjetti on ollut reilut 10 miljoonaa. Kun päivähoito siirtyi
vuoden alusta sosiaalitoimen puolelta sivistystoimen puolelle, on sen
muutosvaikutus vajaat kolme miljoonaa euroa toiselta vähentäen, toiselle
lisäten. Niin, ja eipä se määräraha tule riittämään siellä päivähoidossakaan.
Mutta palatakseni kirjoitukseni alun kysymykseen siitä
realismista.
Lapin sairaanhoitopiirin yhtymävaltuusto sai kuulla, että
kustannusten nousua on edelleen tulossa. Paitsi että siihen johtavat normaalit
palkka- ja muut ”tavanomaiset” kallistumiset, kustannuksia nostaa myös lääketieteellisen
hoidon ja hoitotarpeiden kehitys. Meille esiteltiin niin sanottu Thwaitesin
käyrä, jonka mukaan lääketieteen yleinen kehitys nostaa vuosittain kustannuksia
noin 5 prosentin vauhdilla, mutta samaan aikaan taloudellisten voimavarojen kehitys
jää 2,5 prosenttiin. Eikä ilmiö ole siis vain jokin Lapin keskussairaalan
keissi.
Valtuustossa kysyttiinkin sitä samaa kuin minä tuossa edellä
eli että kuka sanoo, ettei Lapin kuntien ihmisiä hoidettaisi kulloinkin parhain
mahdollisin lääketieteen keinoin?
Kustannuksiin ja niiden nousuun vaikuttava tekijä on myös kansallinen ja kaiketi myös ylikansallinen lainsäädäntö. Siitä johtuen tänä ja
ensi vuonna nähdään muun muassa melkoinen kustannusten kasvu ensihoidossa,
josta esimakua on jo saatu lääkintähelikopteritoiminnassa ja nyt jatkossa myös
maitse tapahtuvassa sairaankuljetuksessa. Hiostin asialla seminaarin
asiantuntijoita, jotka eivät osanneet vielä sanoa muuta kuin että
ambulanssitoiminnasta tulee varmuudella uusia kustannuksia, mutta mitä ja
kuinka paljon, siitä luvattiin ihan oma seminaariaihe kesäkuulle, kun
yhtymävaltuusto kokoontuu sairaalan remonteista johtuen jossain Länsi-Lapin puolella
(sitä reissaamista Inarin toinen edustaja, seminaarissa muutoin aika hiljaa
istunut Toini Sanila hieman moitiskeli kun katsoi reissaamisesta pohjoiseen
päin tulevan kuntayhtymälle turhia kustannuksia).
Inarissa etsitään säästöjä, jotta voitaisiin säilyttää
vuosikatteet niin sanottujen elinvoimainvestointien toteuttamiseksi. ”Mukavat”
ja pakolliset investoinnit ovat siis tiiviisti kytkyssä kunnan lakisääteisiin
peruspalveluihin ja niiden menokehitykseen – ja tietenkin myös niihin tuloihin,
joita valtionapuina ja kuntalaisilta sekä erilaisilta yhteisöiltä kertyvinä
veroina kerätään.
En ole koskaan jaksanut ymmärtää höpötystä kunnan käyttö- ja
investointimenojen erillisyydestä!
Inarissa sosiaalitoimessa on edessä mittava investointi kun
Männikön palvelukotia joudutaan laajentamaan. Terveydenhuollon puolella
kotoisia investointeja ei ole suuremmin kirjattu, mutta Lapin keskussairaalassa
niitä on vastassa sitäkin rankemmin. Ne investoinnit edellyttävät Inariltakin
varautumista ja tosiasioiden tunnustamista.
Lapin keskussairaalan
akuutein investointitarve on käyttökieltouhan alla oleva sairaala-apteekki,
jossa ei pelkästään säilytetä lääkepurkkeja, vaan jonka toiminta on paljon
moninaisempaa lääkkeiden käyttöön valmistamista ja -jakelua myöten. Apteekin
uusiminen on rakentamisen osalta vähintään 8 miljoonan euron investointi, päälle
1,5 miljoonan euron laitteistohankinnat.
Todellinen jytky on tulossa sairaalan laajennuksen myötä.
Silloin puhutaan sairaalanyhtymän johtajan Jari Jokelan mukaan 80 -100
miljoonan euron investoinnista. Eikä sekään laajennus ole enää ajallisesti
kaukaista tulevaisuutta.
Sosiaali- ja terveystoimen valtakunnallinen kokonaisuudistus
on paljolti vielä vasta kiiltona isiensä ja äitiensä silmissä, mutta syntyy
ennen pitkää kuten Lapin lapsonen - milloin matkalle, milloin sairaalaan asti ehtien.
Tuo sote-uudistus täytyy tietenkin kunnissa ja sairaalakuntayhtymässä odottaa,
mutta se lienee jo tässä vaiheessa päivänselvää, ettei keskussairaalatoimintoja
viedä Rovaniemeltä minnekään ja että Inarin kuntalaisten ensisijainen
erikoissairaanhoidon paikka tulee olemaan Rovaniemellä.
Kuten jo tuolla Facebookin puolella totesin, olen nykyisen
tiedon valossa entistäkin vakuuttuneempi siitä, että Inarin on syytä varautua
peruspalvelujensa turvaamiseen.
Se tarkoittaa myös määrärahallista varautumista – menoja kriittisesti
arvioiden, mutta turhaa heristelemättä ja lakisääteistä sekä eettisesti
kestävää työtä tekeviä toimijoita syyllistämättä.
Eikös sen lääkäripalvelujen ulkoistamisen pitänyt tuoda aikanaan säästöjä oikein roppakaupalla? Vai muistanko väärin? Jotenkin olen muistelevani, että Senaattori lautakunnan puheenjohtajana ollessaan oli saanut suuren idean josta kertoili seuraavaan tapaan: Vanhustenhuollon puolella olisi yksi osasto itsemaksaville asiakkaille jotka saisivat maksullansa hiukan parempaa hoitoa kuin muut ja siinä sivussa kunta säästäsi. Onko tämä idea jo haudattu hiljaisuudessa? Eipä sillä kyllähän Senaattori hiukan kiihtyi kun kyselin, että mitä palveluja niiltä ei itsemaksavilta heikennetään? Meinasin vaan, että kunnan on annettava vanhuspalvelutkin tasapuolisesti...Samaa mallia tuntui Senaattori tarjoilevan sairaanhoidon puolellekin. Emme kyllä päässeet yksimielisyyteen suuren idean hyvyydestä.
VastaaPoistaNiinperhana, en minä tuossa kommentissani olevalla "Senaattorilla" tarkoittanut tätä oikeana Senaattorina ollutta vaan sitä joka "lyömäsoittimen" kautta kiusaa nykyään Inarilaisia lähestulkoon joka päivä. Lyömäsoittimiahan ovat mm. patarumpu, peltiämpäri, tynnyri, ratakisko...ja Lapin Radio.
VastaaPoistaMuistan myös jotain tuollaista kyseisen henkilön tarjoilleen. Ehkä hän voisi konsultoida meitä uusia untamoita niin pääsisimme ideastaan kunnolla kärryille. Ei siinä yksi neuvoja lisää mitään haittaisi, ovathan jotkut vanhat tekijät aktivoituneet muutenkin opettamaan miten he hommat hoitivat. Ja nyt ollaan jo ihan kuralla vaikka uudet ovat ehtineet vasta hädin tuskin tutkimaan noita edeltäjiensä tekemiä budjetteja sun muita sidoksia.
PoistaKiitos Veikko. Milloin on kuntalainen saanut aiemmin suoraan päättäjiltä tietoa esimerkiksi vaikkapa mitä sairaalapiirissä tapahtuu ja miksi? On kai meillä siellä ollut ennenkin edustajia, mutta osallistumisemme on tainnut olla enemmänkin edustuksellista. Toivottavasti jaksat jatkossakin kertoa mitä meillä ja meille tapahtuu, sillä aina ei tavan tallaaja oikein tiedä mitä missäkin puuhataan. Ääni ja verorahat kyllä kelpaavat.
VastaaPoistaTuossa muuten yksi linkki, josta löytyy paljon tietoa Lapin keskussairaalan asioista ja mihin niissä ollaan menossa ja mitä suunnittelemassa:
Poistahttp://www.lshp.fi/download.aspx?ID=7988&GUID={BFE5148A-6DA1-408F-AF4C-3CC5B0AC51D0}
Kuinka hyvin näitä tällaisia kysymyksiä selvitetään kunnan suunnittelussa vai odotetaanko vain vuosi kerrallaan millainen lasku erikoissairaanhoidosta tulee ja sitten määrärahoja lisätään hammasta purren? Eikös parempi olisi ennakoida ja varautua kattamaan terveydenhuoltopalvelut ennustetun ja jo näkyvissä olevien investointitarpeiden mukaisesti. Mutta silloin jouduttaisiin kenties luopumaan näistä "mukavista" hankkeista jo heti kättelyssä. Ei mahda nykyinen kunnan johto enää välittää miettiä asioita monen vuoden päähän.
VastaaPoistaSanovat että kun kunta on lähtenyt tukemaan jotain hanketta tai yritystä ja kun se kinuaa lisää ja lisää tukea ettei mene hommat nurin niin on PAKKO laittaa lisää. Onko tosiaan näin?
VastaaPoista