Kunnanhallituksen kokouksen lopussa 9.1.2017 käytiin
mielenkiintoista keskustelua kunnan osakeyhtiön asemasta suhteessa
omistajaan ja sen ääntä kunnanvaltuustossa ja kunnanhallituksessa käyttäviin
valtuutettuihin. Lukijoilleni ei liene yllätys, että tuota keskustelua käytiin
energiakonserni Inergian ympärillä. Tällä kerralla keskustelun lähtöteemana oli
Inergian tytäryhtiön Tunturiverkko Oy:n tuleva siirtohinnan korotus ja sen
määrästä ja perusteista tiedottaminen.
Jää nähtäväksi millaisen mainoslehtisen Tunturiverkko Oy
korotuksestaan asiakkailleen toimittaa. Omistajaa edustavalle
kunnanhallitukselle se - ilmeisesti kunnanhallituksen puheenjohtajan pyynnöstä - lähetti
ainoastaan monisteen, jossa kerrottiin yleisellä tasolla, siis
valtakunnallisesti, sähkönsiirtoyhtiöiden investointitarpeista ja muun muassa takavuosien
patoutuneiden yli- ja alijäämien tasapainotuksesta sekä tietenkin yhteiskunnan
yhtiöille asettamista velvoitteista.
Ei puolta sanaa Inarin kunnan alueen sähkönsiirron hinnankorotuksen
perusteista.
Se, mitä kunnanhallituksessa saatiin kokoukseen
osallistuneilta energiakonsernin hallitusten jäseniltä kuulla oli nyt mitä oli, enkä ryhdy noita osin ristiriitaisiksi jääneitä selostuksia tietenkään tässä
referoimaan. Oman käsitykseni käydystä keskustelusta voin kuitenkin kertoa ja
sen mukaan hinnankorotuksista erikseen kunnanhallitukselle kertominen ei edes
kuulu yhtiölle.
Energiakonsernissa katsotaan, että kunnanvaltuuston 8.12.2016
hyväksymässä kunnan ensi vuoden talous- ja toimintasuunnitelmassa
konserniyhtiöille asetettujen sitovien ja erityistavoitteiden tulee omistajalle
riittää. Niiden mukaan Inergia-konsernin
tavoitteena on 17 prosentin liikevoitto ja 60 prosentin eli noin 800 000 euron
osinkotuloutus tilikauden tuloksesta ja että lämmön, sähkön ja veden hintataso
pidetään mahdollisimman alhaisena tulostavoitteesta tinkimättä.
Käytännössä tuo sanamuoto antaa Inergialle vapaat kädet
arvioida mitä ”mahdollisimman alhainen” tarkoittaa, eikä ainakaan välttämättä
kuntalaisen kukkarosta katsoen. Tottahan nytkin tullaan varmaan näkemään
esimerkkilaskelmia kuinka vähän
tuleva korotus keskimäärin vaikuttaa tavallisen omakotiasujan sähkölaskuun ja
mielellään varmasti vielä kuukauden ajalle laskettuna. Yhtiötä ei kuitenkaan pätkääkään askarruttane se kuinka paljon muita vastaavia vähäisiä hinnankorotuksia ja toisaalta valtion puolelta säädettyjä tulojen välillisiä tai välittömiä leikkauksia
vuodenvaihde inarilaisillekin kansalaisille tuo.
Tässä kokonaisuudessa kuntayhtiössä olisi aiheellista lukea
kokonaan kuntakonsernin yhtiöille asetetut sitovat tavoitteet. Niiden mukaan ”Konserniyhtiöiden tulee toimia
vastuullisesti niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisestikin ja
vastata näiltä osin paikallisesti asiakkaiden ja kuntalaisten vaatimuksiin,
erityisesti kannattavuutensa, tuottavuutensa ja kilpailukykynsä aktiivisella
tiedottamisella perustellen”. Äskettäin Inergian tytäryhtiö Inarin Lapin
Vesi Oy teki mielestäni tässä korotustensa perustelussa ja tiedottamisessa
pohjanoteerauksen, jonka alle Tunturiverkko Oy:n on varmasti vaikea yltää. Toki
kunnanhallitukselle toimitettu ”taustainformaatiokaan” ei ollut juuri
vesiyhtiön tyhjää parempi, mutta katsotaan siis mikä on kuntalaisille tuleva
tiedotusanti.
Yritin muuten tuon talous- ja toimintasuunnitelman
käsittelyssä virittää keskustelua yhtiöiden tavoitteista ja muun muassa
osingoista, mutta varsin vähäistä oli paneutuminen ja halukkuus ruveta avaamaan
valmiiksi kirjoitettua esitystä. Perustelujen lopussa on sentään kirjaus, jonka
mukaan lähtökohtana pidetään konserniyhtiöihin sidotulle kunnan omaisuudelle saatavaa
kohtuullista tuottoa, joka otetaan huomioon osinkotavoitetta määritettäessä.
Miten tuota pyöreää tavoitetta tullaan ehkä avaamaan, jää nähtäväksi – ja tulkittavaksi.
Inarin energiakonsernin kohdalla nousevat ihan
esimerkillisellä tavalla esille ne tiedottamisen ja tiedon saannin ongelmat,
joita kunnallisten osayhtiöiden kohdalla suinkin voivat näyttäytyä. Kun yhtiön
palkkajohdon ja hallituksen johdon taholta keskitytään torjumaan vähän
pilkallisestikin vääriä väittämiä tai
vääriä luuloja, ei tuossa torjunnassa
ole monilta osin juuri muuta kättä pitempää kuin sana vastaan sana.
Nyt käydyssä viimeisimmässä keskustelussakin kävi hyvin
ilmi, ettei kunnanvaltuutetulla tai kunnanhallituksen jäsenellä ole oikeutta
perehtyä osakeyhtiön hallituksen pöytäkirjoihin saati muihin asiakirjoihin
julkisia tilinpäätöstietoja lukuun ottamatta. Olen milteipä varma, että halua
asioiden salaamiseen löytyy tasapäisesti sekä palkkajohdosta että
hallituksista. Kysymys kuuluukin mitä intressejä tähän salaamisen haluun
mahtaakaan sisältyä?
On selvä, että salaamisen perusteluiksi läväytetään pöytään
osakeyhtiölaki. Kuntayhtiöiden kohdalla tuo lain kirjaimellinen soveltaminen on
kuitenkin kyseenalaista, joka nyt tunnutaan valtakunnallisestikin yhä
voimakkaammin tiedostettavan. Todellisuudessa jo nyt yhtiöitä voitaisiin avata
kirjaamalla tuo avoimuuden velvoite yhtiöjärjestyksiin. Näin on Suomessa
nähdäkseni jossain tehtykin.
Kun kunnassa periaatteessa kaikki päätöksenteko on avointa
ja kansalaisen pöytäkirjoista ja arkistoista tarkistettavissa, mikä erityinen
syy on salata normaalia päätöksentekoa kunnan yhtiöissä? Kunnassakin on
salattavia asioita, joiden salaaminen voidaan perustella julkisuuslain
säädösten nojalla. Samalla tavalla yhtiöissä voitaisiin pitää piilossa esimerkiksi
tietyt liikesalaisuudet.
Mutta, mutta. Toistaiseksi kuntalaiset joutuvat vain väärin luuloin arvuuttelemaan milloin
mitäkin yhtiöissä olevaa ja tapahtuvaa, monesti yhtiöistä ulos vuodettuakin.
Tottahan nämä kansalaisten pohdinnat ovat tasoa kuin että
kuinka paljon enemmän Inergia-konsernin toimitusjohtajat tienaavat verrattuna
julkista palkkaa nauttivaan kunnanjohtajaan ja kuinka paljon heille tulee
yhtiön monopoliasemasta riippumatta palkan bonuksia hintoja nostettaessa? Tai
että mitä kytköksiä liittyy yhtiön ja sen hallitusten jäsenten yritysten
toimiin? Tai miten yhtiöissä edustetaan verrattuna peruskuntaan?
Nämä tällaiset pohdinnat ja niistä liikkuvat tiedot tai
urbaanilegendat ovat varsin tavallisia. Ne ovat mielestäni hyvin ikäviä ja
siksikin näistä tulisi saada tietoa. Muutoinkin kuin vastauksena Inergian
hallituksen puheenjohtajan pilkallinen nauru.
Inarin kunnanhallituksesta ja valtuustosta löytyy toki ajattelua,
joka tukee kunnallisia yhtiöitä koskevan lainsäädännön nopeaa uudistamista ja yhtiöiden
toiminnan avaamista muun kuntakäytännön tasolle. Olisiko tässä hyvä vaaliteema
pian käynnistyviin kuntavaaleihin eli kysyttäisiin tyrkylle asettuvilta miksi
he eivät sallisi tai sallisivatko he yhtiöiden salaisten kansioiden avaamisen?
Jk.
Inarin kansalaiskanavalla Inarin Lapin Vesi Oy:n
toimitusjohtaja Paulus Lepistö
ilmoitti, ettei antaudu vapaaseen somekeskusteluun, vaan lupasi kertoa yhtiönsä
asioista kiinnostuneille ”naamatusten” näiden tullessa hänen toimistolleen. Tapa
sekin hoitaa kunnan yhtiöltä edellytettyä aktiivista tiedottamista.
Siltä varalta, että käytäntö muodostuu samaksi myös
Inergiassa ja tässä sähkönsiirtoasiassa, ohessa yhtiöiden toimitusjohtajat ja
hallitukset, joiden hihaan kannattaa kysymyksineen kunnanhallituksen jäsenten
sijasta tarttua:
Inergia Oy: Toimitusjohtaja Timo Jokinen,
hallituksen puheenjohtaja Toini Sanila,
hallituksen jäsenet Marko Katajamaa,
Arvi Kustula, Ilkka Kuuva, Leena Alenius
(ei liene enää paikkakunnalla), Kari
Tammela ja Anne Tuovila.
Tunturiverkko Oy: Toimitusjohtaja Jarkko Kaisanlahti, hallituksen puheenjohtaja Anne Tuovila, Niilo Heikki Johannes Aikio (Utsjoki), Markku Harri, Eila Kallioinen, Marko Katajamaa, Veli Matti Röntynen (Utsjoki) ja Toini Sanila.
Tunturiverkko Oy: Toimitusjohtaja Jarkko Kaisanlahti, hallituksen puheenjohtaja Anne Tuovila, Niilo Heikki Johannes Aikio (Utsjoki), Markku Harri, Eila Kallioinen, Marko Katajamaa, Veli Matti Röntynen (Utsjoki) ja Toini Sanila.
Olen mielenkiinnolla seurannut pääministerimme jahtaamista mediassa. Nyt tapetilla on vienninedistämismatka Intiaan. Meillä täällä Inarissa näyttää olevan oma jahti päällä. Veikko Väänänen jahtaa kunnan konserniyhtiöitä ja niiden toimitusjohtajia epämääräisillä vihjailuilla, vaikka asiat ovat hoidetut pääsääntöisesti hyvin ja kuntalaisten palvelut paikallisiin olosuhteisiin nähden kohtuullisilla hinnoilla. Mikähän mahtaa olla Veikon motiivi, sillä hänen markkinoimansa pienen ihmisen puolustaminen se ei ainakaan ole.
VastaaPoistaMikähän mahtaa olla oma intressisi kommentoida noin? Katsot ehkä liian hyviltä palkoilta ja niitä puolustaen milloin ollaan pienen ihmisen asialla. On kyse myös siitä keiden pääomalla pelataan ja miten tuon pääoman omistajat tietävät miten peli lopulta meneekään. Sipilää ja kuntalaisten palkollisten puuhia ei kannata rinnastaa. Tuo kohta "pääsääntöisesti hyvin" minua juurikin kiinnostaa eli että varmuuttahan tässä haetaan ja miksi estää sen saamista?
PoistaSe poikkeus pääsäännöstä on Siula, kuten tiedät.
PoistaEipä tullut tässä eilisestä keskustelusta kirjoitettuani noin mieleeni kun sattuu vielä olemaan niin, että tuo Siula kaikessa karmeudessaan on tilanteineen varsin hyvin kunnan päättäjien tiedossa ja itselläni sen syntyvaiheetkin asiakirjoineen jo aiemmalta ajalta, tilaamatta ja pyytämättä.
PoistaSiulan talouden tilanteeseen pääsevät kuntalaiset yleisemminkin perehtymään jos seuraavat vaikka kunnanhallituksen pöytäkirjoja - kuten niitä toki seurataankin. Esimerkiksi nyt juuri eilen tehtiin Siulaa koskien omistajuuteen liittyviä päätöksiä (valmisteluja), joiden taustana on kunnan toimintamahdollisuuksien parantaminen yhtiön myynnin tai sen toiminnan uudistamisen suhteen.
Sanoisinpa. että kunnan yhtiöissä pääsääntöisesti vallitsee omistajaan nähden ihan kohtuullinen ja konsernihenkinen asenne ja asioiden hoito.
Hienosti menee! Tunturiverkko pääsääntöisesti menossa mukana.
VastaaPoistahttp://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001863551.html
Niin, näitähän on tuolla verkossa. Mielenkiintoista nähdä millaiset lukemat ovat milloinkin sähkölaskussa - ja millainen tuo korotus nyt on. Vaikka "epämääräisiä vihjailuja" korotuksen tasosta ja jakautumisesta eri asiakasryhmille onkin, annanpa olla ja katsotaan.
Poistawww.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005033584.html
Kyllä kunnankin ja sen firmojen tekemisiä pitää seurata vaikka Inarissa ei taida olla mediaa siihen. Ministereiden parin tonnin ravintolalaskut ovat valtiontalouden tarkastajien syynissä, miten lie Inarin tarkastuslautakunta tai tilintarkastaja ja lehdistö terävinä? Vai olisko tosissaanniin ettei Inarissa ole törsätty kuntalaisten piikkiin...
VastaaPoistaKun kysyy yhtiön entisiltä työntekijöiltä ja hallituksen jäseniltä saa kyllä aika mielenkiintoista materiaalia.
VastaaPoistaEikös kokoomus nostanut Toinin Inergian hallituksen johtoon. Nauttikaa nyt.
VastaaPoistaEn oikein ymmärrä miksi sitten olit toimia nostamassa inergian hallituksen johtoon ivanauruja nauramaan? Oliko siinä jotain jota maallikko ei ymmärrä.
VastaaPoistaSanoisiko näin, että Toinin tilalle nostettu puheenjohtaja ei pitänyt omistajan kanssa sovittua linjaa ja nyt voidaan nähdä että Toininkin kohdalla muut kuin omistajan intressit kulkevat edellä, vaikka yhteistyön löytyminen tuntui tapahtuneen.
VastaaPoistaKeskeinen ongelma on energiakonsernin asemoituminen kuntakonserniin. Minusta ellei kokonaisuuteen haluta kuulua, pitää antaa mahdollisuus siitä erkaantumiseen. Kuntalaisten palveluja se ei miksikään muuta.
"Kuntalaisen palveluja se ei miksikään muuta". Ei varmaankaan mutta taksoja voi muuttaa. Mie hoidan rahoituksen ja ostan Tunturiverkon 12 Miljoonalla Eurolla ja saman tien nostan siirtohinnat Valvontaviraston hyväksymään maksimiin perustellen kustannuksilla pitkistä erämaalinjoista ja niiden toimintavarmuudesta. Kukaan ei voi kiistää eikä vaikuttaa päätökseeni. Veikko saa koulurahat ja mie saan kultamunia munivan monopoliyhtiön ja kaikki on tyytyväisiä. Ei enää piiloverotusta. Niin ja se minun yhtiö on Jerseyn saarella. https://fi.wikipedia.org/wiki/Jersey. Suomen verot saa maksaa joku muu.
PoistaNiin, kukapa sen yhtiön sinun tuollaiselle firmallesi myisi? Jos yleensä myydä aikoisi. Höpötystä.
PoistaIhmettelen tuota että tässäkin kun koetat nostaa esille yhtiöiden suojassa tapahtuvaa salailua keskustelua käännetään yhtiöiden omistukseen? Mikä näitä kommentoijia panee puolustamaan tuota salailua? Pelkäävätkö että avoimuus tuo lisää perusteita harkita omistuksia vai mikä? Ehkä nöyrä alamaisuus tyyliin tieto lisäisi vain tuskaa?
PoistaKatselin televisiosta kun siellä ruodittiin mm. pääministerin yrityssidonnaisuuksia. Tuli vaan mieleen miten on kuntayhtiöiden osalta tilanteessa, jossa yhtiöiden hallituksessa istuvat kuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt? Syntyykö heidän kohdallaan jotain jääviys tai muuta sidonnaisuutta jos yhtiö käyttää heidän yritystensä palveluja vaikka kestitsemisiin, kuljetuksiin, opastuksiin tai mihin tahansa hankintoihin? Kuntamaailmassa tällaiset asiat nousisivat välittömästi esille mutta yhtiöissä ne voidaan pitää piilossa. Tällä tavalla syntyy yhtiön ja sen hallituksen jäsenten välille nähdäkseni varsin kyseenalainen hyötymissuhde, jollaisen luulisi kiinnostavan omistajaa ja tietenkin kuntakonsernin tarkastusta.
VastaaPoistaHyviä kysymyksiä ja johtopäätös!
PoistaNoniin, tammikuun lopuksi Tunturiverkko Oy ilmoitti korottaneensa sähkönsiirtomaksujaan keskimäärin 10 prosentilla 1.3.2017 lukien. Kymmenen prosenttia tekee yhtiön laskuopin mukaan meikäläiselle omakotiasujalle 4,50 euroa lisää sähkölaskuun kuukaudessa. Sen kun näkisi.
VastaaPoistaPerustelut korotuksille ovat varmasti yhtiön mielestä riittävät, kuten esimerkiksi "sähköverkkotoiminnasta aiheutuvat kustannukset" ja että "hintoja ei korotettu viime vuonna lainkaan". Toki aikomus oli, mutta silloin Inergia-keskustelun virittyä se ei ollut strategisesti viisasta. Nyt ovat omistajan puolella päättäjät kohta osin vaihtumassa, joten sauma on otollisempi.
Karu ajatus tuli lukiessani mieleeni. Mitä tapahtuisi, jos omistaja päättäisi omistajan oikeudella, että Inergia-konsernin hallitukselle annetaan kenkää ja toimivana hallituksena jatkaa kunnanhallitus? Olisihan se aika mullistava lopetus tiedonsaannin ongelmille, kunnan päättäjien tietopulalle ja kaikenlaiselle "suhmuroinnille" osakeyhtiölain tuomassa turvassa. Päästäisiin kerralla eroon isosta ongemavyyhdistä. Otettaisiin omistajaohjaus todelliseen käyttöön.
VastaaPoista