torstai 13. lokakuuta 2016

Osingoilla tapahtuvasta piiloverotuksesta eroon!

Aika järkyttävän huvittavaa tekstiä toi inarilaisiin – ja varmaan utsjokisiinkin – talouksiin Inergia Oy:n ”Inergiset”-mainoslehdykkä. Siinä Inergia-konsernin johtaja Timo Jokinen näytti haastatelleen itse itseään kertoillen energiakonsernin uusitusta yrityslupauksesta sekä kertoi miten omistaja eli kunta hyötyvät konsernin tulouttamista osingoista ja kuinka konserni luo toiminnallaan paikallista elinvoimaa.
Sattui tuon lehdykän ulostulo päivää myöhemmäksi sen jälkeen kun olin saanut sieltä paikallisen aluetalouden puolelta viestiä Inergian edistävän paikallisen metsätalouden taantumista ja sitä kautta työttömyyttä. Tästä elinvoimatapauksesta toisaalla, sillä tässä nyt osingoista:
Jokinen tyrmää näkemyksen, jonka mukaan konsernin Inarin kunnalle maksama 700 000 osinko olisi jotain piiloverotusta. Hän katsoo, että osinko tulee sitä kautta Inarille (ja Utsjoelle) hyödyttämään paikallista taloutta. Samalla hän kertoo, että ”päättäessään osingonmaksutavoitteesta omistajat käytännössä samalla päättävät Inergian tuotteiden eli sähkönsiirron, kaukolämmön ja veden hinnasta”. Siis mitä? Eikö Inergian maksama osinko tulekaan puhtaana osuutena sen yli 2 miljoonan euron vuotuisista liikevoitoista, vaan sitä säädetään osingontarpeen mukaan kuntalaisten ja muiden asiakkaiden tukiaisilla, korotetuilla sähkö-, vesi- ja lämpömaksuilla. Kyllä tämän tyyppiset kustannukset voidaan rinnastaa paljon ennemmin elinkustannuksiin kuin ”paikallisen elinvoiman” edistämiseen. Kustannusmääritys pätee myös niihin muihin kuin kuntalaisiin sähkön, veden ja lämmönmaksajiin, joihin osinkojen perusteluissa on aina vedottu ja toisaalta Inarin kunta kiinteistöineen, valoineen ja koneineen on Inergia-konsernin suurin energia-asiakas, jonka senkin sähkö-, vesi- ja lämpölaskut maksaa se reppana ja osingoista onnellinen kuntalainen.
Paitsi osingon nimellä kulkevaa osinkoa, kunta kuittaa Inergialta vielä piilo-osinkoa, jollaiseksi katson kunnan kalatalousrahastosta Inergialle annetun 1,2 miljoonan bulletlainan. Se lohkaistiin rahaston hupenevasta pääomasta jotta Inergia voisi ostaa Inarin Lapin Vesi Oy:n osakkeet ja liittää yhtiön näin konserniinsa.
Tuota lainaa ei lyhennetä, vaan se maksetaan kerralla takaisin - jos koskaan maksetaan. Siihen asti Inergia pulittaa rahastolle varsin hyvää korkoa. Kyseessä on siis kunnan toisesta taskusta toiseen tapahtuva ”sijoitustoiminta”, joka maksaa Inergialle ja jonka kustannuksen se joutuu kattamaan tuloksestaan. Toisaalta Inergia kyllä laskuttaa rahastoa kunnan ja valtion sopimuksen mukaisesti Inarin kalanviljelylaitokselle ilmaiseksi toimitettavasta energiasta. Tuo 1,2 miljoonan kilowattitunnin lasku rahastolle on yllätys yllätys käytännössä sama kuin laitoksesta valtiolta saatava vuokra. Siinäpä kuntabisnestä karuimmillaan!
Inergian kunnalle maksama osinko vastaa vajaat yhtä tuloveron prosenttia. Tässäkin tavanomaisessa vertailussa on puhuttu aina veroprosentista, ei paikallisen elinvoiman tuesta. Jotta harhaanjohtamiselta ja kuntalaisten laskujen kallistumiselta osinkoperustein vältyttäisiin, esitän osingoista luopumista ja kunnan veroprosentin korottamista todelliseen, tarvittavaan tasoonsa. Tämän jälkeen Inergiakin saa tehdä bisnestään niin sanotusti puhtaalta pöydältä, ilman omistajan asettamia tulosrasitteita.
Nähtäisiin kenties sähkönsiirto-, vesi- ja lämpölaskujen halpumista? No, enpä oikeasti usko.
Parhaillaan kunnanhallituksessa on ollut esitys kunnan tuloveroprosentin korottamisesta 0,75 prosentilla. Tuolla paikattaisiin talouteen näköpiirissä olevaa valtionosuuden ja verotulojen yhteensä noin 700 000 euron vähennystä. Jos nostamme veroprosenttia toiset 0,75 prosenttia, Inergia pääsee eroon osinkoikeestään ja olemme 20,5 prosentin verotuksella todellisuutta vastaavassa tilanteessa.
Joku miettii heti hyödyttäisikö tämä osingottomuus jollain tavalla ulkokuntalaisia ja yrityksiä, joiden rokottamisella osinkoja on kovinkin perusteltu. Siinäpä huoli, sillä eihän tällä julistettaisi ainakaan samaa negatiivisesti säteilevää elinkeinopolitiikkaa, jota on harrastettu kiinteistöverojen korotuksia perusteltaessa. Tai sitten tuota rokotusta voitaisiin harrastaa tariffi- ja vaikka edelleen kiinteistöveropolitiikalla.
Kyllä paikallista elinvoimaa voidaan silläkin tavalla taannuttaa - ja yrittää loiventaa asiaa vaikkapa ontoilla yritys- tai kuntaimagolupauksilla.

12 kommenttia:

  1. Niin hyvä lähtö, että pistin sinulle kysärin Kansalaiskanavan puolelle, jotta muutkin, jotka eivät plokiasi lue niin näkevät ja varmaan sitten lukevat. Ollaan samalla asialla, mutta vinkkeli pikkusen eri.
    tv. pauli Planting.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ole tässä tuota pyytämääsi käyttöjakaumaa. Mutta eiköpähän tuo kävele jossain vastaan.

      Poista
  2. Sie kun kovasti painotat sen ns. piiloverotuksen perään, niin oletko ja olethan sinä miettinyt mitä tapahtuu jos myymmä koko Inergia-konsernin pois(Karrikointi), mitä tapahtuu: Kunta saa yllättäen 150-200 miljoonaa euroa käteistä rahaa. Mitä sitten? Halpuuko sähkönhinta? halpuuko lämpö? halpuuko vesilasku? Ei, mutta onhan meillä velaton kunta, kyllä. Mutta elämä jatkuu meidän jälkeemmekin niin mitä me jätämme pennuille? Mikä on Inarin Kunnan tilanne kuvaamani skenaarion jälkeen Inarin Kunta v.2040
    Terveisin, pauli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Emme saisi noin paljoa rahaa. Mutta vastaus mitä jätämme jos emme tee oikeita valimtoja voisi olla mätö päiväkoti, mätö koulu, jo sortunut urheilutalo ja vauvallekin äitiyspakkauksessa kymppitonnin henkilökohtainen velkakarhu (vähän karrikoiden). Oikeasti omaisuudenkin myymiset pitää selvittää, mutta nyt eivät jotkut haluaisi edes selvittää.

      Poista
    2. Myymisen jälkeen kuntalaiset maksaisivat moninkertaisesti sähköstään vai miten se juttu tuolla pääkaupunkiseudulla sitten menikään...

      Poista
    3. Kuvaappa roadmap, miten lähtisit myymään kokreettisesti?

      Poista
    4. Viittaan haluuni ja vaatimukseeni, että kunnanjohtaja Reijo Timperin aloittama ja nyt lähteneeltä kunnanjohtaja Jyrki Hyttiseltä jatkamatta jäänyt selvitys viedään loppuun. Se tulee yhdistää rajusti muuttuvan kunnan taloudelliseen tulevaisuusnäkymään ja tässä kokonaisuudessa kyllä pitää olla vähän laajempaa asiantuntemusta kuin minun ja jonkun erergiayhtiön johtajan.
      Siis roadmappia vähän laajemmassa kehyksessä, kiitos! Sitä tullaan tarvitsemaan joka tapauksessa aivan lähivuosina.

      Poista
    5. Hei, huomaatkos itse, ettet vastaa yhteenkään esitettyyn kysymykseen? Joten toistan tämän ja vastaus ei ole, ettei saada noin paljoa rahaa. Vastaa muihin. Laitoin niiden perään aivan kysymysmerkin.
      Aiemmin lähetetty: Sie kun kovasti painotat sen ns. piiloverotuksen perään, niin oletko ja olethan sinä miettinyt mitä tapahtuu jos myymmä koko Inergia-konsernin pois(Karrikointi), mitä tapahtuu: Kunta saa yllättäen 150-200 miljoonaa euroa käteistä rahaa. Mitä sitten? Halpuuko sähkönhinta? halpuuko lämpö? halpuuko vesilasku? Ei, mutta onhan meillä velaton kunta, kyllä. Mutta elämä jatkuu meidän jälkeemmekin niin mitä me jätämme pennuille? Mikä on Inarin Kunnan tilanne kuvaamani skenaarion jälkeen Inarin Kunta v.2040?

      Tv, Pauli

      Poista
    6. Omasta mielestäni vastasin kysymyksiisi, mutta olinko liian oraakkelimainen? Siis Inergiaa tai paremminkin sen myytäväksi sopivia osia koskien kunta ei kuittaisi tuloja sadoissa miljoonissa, pysyttäisiin kymmenissä. Sähkönsiirron hinnankehitykseen myynnillä ei olisi vaikutuksia, sillä hinta tulee molemmissa vaihtoehdoissa, myytiin tai oltiin myymättä, nousemaan. Sähkönsaannin varmuuteenkaan ei olisi vaikutuksia, sillä kyllähän uusi verkon omistaja tarvitsee sen hoitoon edelleen työntekijät - jotka olisivat edelleen inarilaisia ja maksaisivat veronsa Inariin. Se olisi todennäköistä, että yhteisöveroa valuisi toisaalle, mutta mikä on noista myydyistä kertyvä yhteisöveron määrä, kannattaa varmaan laskea ken osaa vuoteen 2040 asti. Vesi- ja lämpöyhtiöitä en olisi myymässä, kylläkin ne tulisi fuusioida yhden johdon alle.
      Mutta tähän väliin korostan, että kaikki tuo jo arvioimani ja paljon lisääkin tulisi selvittää kunnolla loppuun asti, eikä panna päätä pensaaseen ja huutaa sieltä ettei lypsävää lehmää (jne)...
      Tuossa jatkoselvityksessä tulisi katsoa myös myytävien osien työntekijöiden asema, samoin mahdollinen kunnan osakkuus ostajayhtiössä jne. Paljon kaikenlaista detaljia asiaan liittyy.
      Ja vielä laajemmin tästä realisoinnista: Kunnanjohtaja Timperi lähti liikkeelle Inergiasta, mutta käsitin hänen halunneen myös laajempaa omistastrategista pohdintaa tavalla mitä tuleva "kääpiökunta" oikeasti tarvitsee ja mitä se kykenee ylläpitämään takuineen ja pääomituksineen. Minusta tuon asian edessä ollaan kyllä ihan muutamassa vuodessa vaikkei nyt mitään tehtäisikään.
      Käsitin, että juuri lähtenyt kunnanjohtaja piti omaisuuden realisointeja järkevänä asiana, vaikka oli sitä mieltä ettei Inergiaan kannattaisi nyt koskea. Siis kaikenlaista Peuravuonoa ja muuta sälää ilman muuta. Kävimme Hyttisen kanssa muutamaan kertaan näitä asioita kahdestaankin ja käsitin, ettei hän uskonut kunnan päätöksenteon pystyvän pysyvään kunnan talouden säätämiseen niillä mahdollisilla kymmenillä miljoonilla, joita realisoinneista kertyisi. Ajatukseni kun oli, että kunta joko maksaisi velkojaan sille tasolle, jonka se pystyy yli puolittuvassa "kääpiötaloudessaan" hoitamaan, tai sitten rahoittamaan noilla myyntituloillaan päälle kaatuvia uusinvestointeja ja välttämään niihin muutoin tarvittavaa velanottoa ja/tai investointien viivyttämistä (johon nyt näytetään ajautuvan). Hyttinen siis tuntui uskovan, että kunnan päättäjien joulupukkipartio (kunnahallitus) ja todellinen tonttukomppania (kunnanvaltuusto) humputtaisivat rahat menojaan ja pian oltaisiin uudelleen samassa kuplassa kuin tällä hetkellä. Ehkä tulkitsin häntä väärinkin, mutta näin joka tapauksessa tulkitsin.
      jatkuu...

      Poista
    7. ...jatkoa:

      Nyt näyttäisi siltä, ettei tässä omaisuusasiassa ehdi tapahtua paljoakaan, kun kunnanhallitus tupeksii taas aikaa kunnanjohtajavalinnassa ja arvio uuden kunnanjohtajan koe- ja kouluttautumisajasta liikkuu kuukausissa ja jopa vuodessa. Ja juuri tuolta uudelta Messiaalta odotetaan taas näkemystä pitääkö omaisuutta realisoida vai ei eli onko järkeä vai ei. Nyt on asiaa vatvottu kahden kunnanjohtajan erilaisten näkemysten pohjalta ja kummankin johtajan kannoille tuo joulupukkipartio on nyökytellyt. Niin tekee varmaan kolmannellekin, mutta minulle alkaa riittää.
      Ja mitä Inariin vuonna 2040 tulee, se saattaa olla vielä sellaisena tynkäkuntana, kuin miksi alueuudistus sen vuodesta 2019 muuttaa. Todennäköisempää kuitenkin on, ettei se ole enää edes samanlainen, sillä talouskurimus tulee ajamaan tynkiä suurempiin kokonaisuuksiin eli että edellisen hallituksen ajatus suurkunnista ja -alueista pikkuhiljaa vyöryy ihan "luontaisen poistuman" tietä eteenpäin. Ja Inergiaa tuskin on enää olemassa, sillä sen on nielaissut niinikään keskittyvä markkinatalous samalla kun inarilaiset yrittävät jaksaa maksaa sähkölaskujaan. Ja mitä niihin pentuihin tulee, he ovat matkanneet vanhempiensa kyydissä elinvoimaisiin keskuksiin, joissa reuna-alueilta kadonneet sote- ja muut palvelut sentään vielä toimivat. Saattaa tuntua yliampuvalta, mutta katsotaan ennen tuomitsemista se vuosi 2040 - jolloin minäkin olen vasta 91-vuotias blogisti.
      Niin, tällä hetkellä kunnassa pähkäillään lähivuosille ulottuvaa investointiohjelmaa, jossa varmasti toteutettavaa lienee vasta Männikön palvelukodin vanhemman puolen peruskorjaus, miljoonahanke. Elinkaarensa lopuilla olevissa kouluissa oireillaan, mutta kun kyse on kymmenissä miljoonissa liikkuvissa investoinneissa, käynnistettiin kuntotutkimukset mitä ainakin pitää tehdä eli että ehkäpä takkia paikkaamalla vielä keploteltaisiin joku vuosi. Minusta järjetöntä, mutta minkä omaisuuden vartijoille teet. Urheilutalo jäänee rauhassa rapistumaan ja jos se vaikka sitten joskus saataisiin jollain korvattua. Saariselälle piti rakentaa uusi päiväkoti, sekin miljoonaluokan hanke, mutta taitaa jäädä remontiksi ja laajennukseksi, Inarissa nk. monitoimitalo on kysymysmerkki, siinä oireillaan useammassakin toimipaikassa. Eipä taida olla paljon resurssia tehdä mitään. Tarvittaisiin uusia vuokra-asuntoja, joita toki Inarin Vuokra-asunnot pyrkii nyt pikkuhiljaa rakentamaan vanhoista veloista vähän selvittyään. Niin, tällaisen kuplaperinnön me olemme nykymenolla pennuille jättämässä kun voisimme kuitenkin yrittää muutakin. Mutta onhan heillä hometta niiskuttavilla poloisilla sentään ainakin yksi lypsävä lehmä.

      Poista
  3. Hieno tarina ja tavallasi vastasit kysymyksiin, proosan sisältä piti oikein hakemalla hakea vastaukset, mutta kyllä ne sieltä löytyivät. Sie moitit niin sanottua piiloverotusta (jota yritysmaailmassa sanotaan tuloksen tekemiseksi omistajalle eli meille)niin mitä kommentoit tähän? Kylläkin 2012 tieto kun tuoreempia ei löytynyt. Jos meiltä tuo Inergia-konsernin verotulo katoaa konserniverotuksen kautta vaikka Irlantiin niin millä veroprosentilla Inarin kunta voisi sen korvata? Minun laskelmien mukaan 23,25% ja sittenkin oltaisiin vasta nykytilassa. Toki olisi 27,9 Miljoonaa € tilillä mutta entä 2040?
    # Kunta Yhteisö Verotettava tulo Verot yhteensä
    1. Inari Test World Oy 1 160 191 284 270
    2. Inari Tunturiverkko Oy 966 968 236 907
    3. Inari Saariselän Kuukkeli Oy 860 890 213 599
    4. Inari Inergia Oy 403 110 98 611
    5. Inari Saariselän Panimo Oy 381 823 93 508
    6. Inari Ellappi Oy 301 310 73 821
    7. Inari Oy Erähotelli Nellim Ltd 293 888 73 353
    8. Inari Hotelli Ivalo Oy 275 670 67 910
    9. Inari Inarin Yhteismetsä 272 367 76 263
    10. Inari Tauno Heikkonen Oy 195 113 47 803

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, onkos tuossa kunnalle tulevat vero-osuudet? Vuotta 2040 ei osaa kukaan tällä hetkellä ennustaa oltiin kuntana tai kuntayhtiönä tai molempina. Kyse on lähivuosien ja lähimmän vuosikymmenen mitassa siitä onnistutaanko kuntatalous/kuntakonsernitalous säätämään sellaiseksi, että se voidaan pitää kuntalaisia palvellen joltisessakin hallinnassa ilman kasvavaa velkaantumista. Nyt asioita tarkastellaan liiaksi yksittäisten yhtiöiden ja hallinnonalojen sektoreissa, kokonaisuudesta niin piittaamatta. Kysynpähän vain kuinka moni toimitusjohtaja kuntayhtiöissä aikoo olla vastuupaikallaan enää vuonna 2020, puhumattakaan vuodesta 2040. Ja kuinka mones kunnanjohtaja meillä on opettelemassa inarilaisuutta vuonna 2020, puhumattakaan vuodesta 2040? Pääosa kuntalaisistamme on silloin kuitenkin vielä näillä kankailla ja siksi asioiden tarkastelun tulisi lähteä heistä eikä esimerkiksi siitä kasvatammeko muutamille keskeisille kuntakonsernin työntekijöille kannuksia edetä urillaan joissain suuremmissa kunta- tai yrityskuvioissa.

      Poista

Blogin ylläpitäjä päättää kommenttien julkaisemista. Blogi mahdollistaa anonyymin kommentoinnin, mutta suotavinta on esiintyä omalla nimellään. Taustatietoja ja -aineistoa voi lähettää myös sähköpostitse: wildstrack@gmail.com