Metsähallitus on ties jo kuinka pitkään pyrkinyt eroon
Inarijärven Nanguniemessä olevasta ja ehkäpä siitä syystä osin jo rapistuneesta
satamastaan. Ja kukapa muu kuin kunta voisi olla sopiva ostaja paikalle tai
omaisuudelle jota kukaan ei tarvitse. Metsähallitus on kaupitellut satamaansa
siis kunnalle.
Nyt kauppaa on vauhditettu vihjailuilla sataman sulkemisesta,
ellei kunta sitä osta. Taustapuheissa on joku sanonut suoraankin, että kunnan
on pakko ostaa tuo satama. Hinta ei ole pahakaan, vain 10 000 euroa.
Kunnanhallitus käsitteli myyntitarjousta kesäkuun alussa ja
päätti silloin yksimielisesti siirtää tarjouksen käsittelyn siksi kunnes Nanguniemen
kaavoitettavan alueen suunnitelmista on tarkempi tieto.
Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Marko Katajamaa osoitti kuitenkin hämmästyttävää aktiivisuutta ja velvoitti
kunnan teknistä johtajaa tekemään uutta kaupan käsittelyä pohjustavan
selvityksen. Se ei kuitenkaan tuonut tuota kunnanhallituksen aiemmin
edellyttämää lisävalaistusta Nanguniemen alueen suunnitelmiin.
Lähes infernaalisen ennakkohuutamisen ja -painostamisen
tuloksena – ja kun muutama asiassa keskeinen kunnanhallituksen jäsen sattui
olemaan vielä poissa – kunnanhallitus hätäytyi viime tiistaina (18.8.2015)
päättämään sataman ostosta ehdolla, että ostettavaa aluetta hieman laajennetaan
tuohon samaan kymppitonnin hintaan.
Kunnanhallituksen päätös syntyi äänin 6 – 2; jäimme
puheenjohtaja Jari Huotarin kanssa
kahdestaan kunnanhallituksen aiemman päätöksen taakse.
Kauppaa perustellaan sillä, että kunnan tehtävänä on luoda
edellytyksiä Inarijärven järvimatkailulle ja tässä tapauksessa Metsähallituksen
Nanguniemeen haluamalla laajalle matkailupalvelukaavalle. Sen läpi menosta
tosin ei ole mitään takeita ja ainakin sen lailliseksi saaminen tulee kestämään
useita vuosia. Sitten vielä tarvitaan tie ja joku hurja niemeen investoimaan.
Kyseessä on siis ajatus siitä, että kunta ryhtyy
Nanguniemessa toteuttamaan samanlaista yhdyskuntatekniikan rakentamista ja
ylläpitoa kuin Saariselällä. Tämän hetken tilanteessa ja kaavoitustakin
ajatellen tuntuisi, että nimenomaan Metsähallituksen intressissä olisi pitää ja
kehittää satamaa.
Katajamaan teettämä ”selvitys” lähtee siitä, että sataman
venepaikkojen tuotoilla sitä tullaan jatkossa parsimaan ja ehkäpä
kehittämäänkin. Taustakeskusteluissa on todettu, että veneilijäthän sen kaiken
maksavat – ja vaikka nykyistä korkeammilla laituripaikkamaksuilla.
Lisäksi Nanguniemeen halutaan rakentaa Veskoniemen
kunnansataman veneiden talvisäilytysalue, koska Veskoniemestä se aiotaan
siivota kokonaan pois.
Enpä osaa kuvitella kuinka moni Veskoniemessä venettään
pitävä veneilijä aikoo viedä paattinsa Nanguniemeen ja varjella sekä
huoltaa omaisuuttaan sinne heikon ja pitkän metsäautotieyhteyden taakse –
käytännössä korpeen. Kunnon tietä, valaistuksia jne. Nanguniemeen saa siis
odottaa varmasti vähintään vuosikymmenen ja todennäköisesti paljon pitempään.
Eri asia tietenkin on, että kun sataman omistaa jatkossa kunta, vaatimuksia sen
sekä tien kehittämiseksi varmasti tulee herkemmin.
Yksityinen metsätie tuo osakkaana olevalle kunnalle itse sataman
ohella kustannuksia, jotka siis tultaisiin Katajamaan logiikan mukaan
siirtämään sataman käyttäjien maksettavaksi.
Tiedän, että Veskoniemen sataman kehittämisessä on ongelmia
ympäröivien yksityismaiden takia. Veskoniemi on ollut kuitenkin hyvin keskeinen
satama Inarille mentäessä ja myös sen tien peruskorjausta perusteltiin
satamalla. Nyt käytännössä kylää ollaan hiljentämässä uuden ja uljaan
Nanguniemi-hankkeen varjolla.
Veskoniemen veneiden talvisäilytyspaikaksi – ja Nanguniemeä
huonommaksi vaihtoehdoksi - on Katajamaan selvityksessä otettu Peuravuonon
sahan alue. Se on selvityksen mukaan vesialueeltaan liian matala ja vaatisi ”laajoja
ruoppauksia”. Kysyin veden syvyydestä teknisen osaston edustajalta, jonka
mukaan vettä Peuravuonon rannassa on matalimmillaan metri ja lisäksi rantaan on
aikanaan puita uitettaessa jo ruopattu syvempiä väyliä. Peuravuonosta veneille
löytyisi myös huoltotiloja ja paikka on asutun ja valaistun asuntoalueen
kyljessä.
Minulle on myös kerrottu, että Veskoniemen tien varresta,
satamasta jo jonkun matkan päästä Ivaloon suuntaan on Metsähallituksen
omistamia maita. Miksi kunta ei osta sieltä vaikka hehtaarin palaa ja tasaa
sille kunnollista veneiden säilytysaluetta Inarin kirkonkylän malliin?
Inarissakin matkaa satamasta tuolle alueelle on reilut pari kilometriä, mutta
toki veneitä voidaan jatkossa nostaa talviteloilleen myös lähempää
Sahanrannasta.
Minusta kunnan pitää selvittää Veskoniemen alueella eri
vaihtoehdot ennen kuin nimiä mihinkään kauppakirjoihin laitetaan. Tuohon
selvittämiseen pitää liittää vielä kunnan ja sataman naapurina olevien yksityisten
kanssa käytävä keskustelu alueen käytön ja kehittämisen mahdollisuuksista.
Inarijärven satamien kehittäminen on ollut todella tahmeaa
rahan vähyydestä johtuen. Veskoniemen satama on paitsi ahdas, myös rapistunut
ja veneilijöitä sieltä on hakeutunut paremmassa kunnossa olevaan Inarin
satamaan. Luulen, että jatkossa veneitä halutaan myös talvisäilyttää ennemmin
Inarissa kuin jossain Nanguniemessä varkaille ja ilkivallalle alttiina.
Satamien kunnostamisessa ja kehittämisessä on muistettava
Inarin ja Veskoniemen lisäksi myös muut paikat, Nellim ja Partakon laita. Viimeksi
mainitulle suunnalle jopa veneenlaskuluiskien kunnossa pitäminen saati uusien
rakentaminen on ollut tuskaista.
Kunnan aiemmista ”bisneksistä” on riittänyt purinaa ja
ihmettelemistä, mutta joillakin tuo takki auki touhuaminen on jäänyt näköjään
vieläkin päälle. Lisäksi joudun ihmettelemään kenen asialla tällaiset touhun
miehet tai -naiset lopulta ovat?
Jos nyt luullaan, että tehtiinpä hieno kauppa ostamalla kokonainen satama kymppitonnilla, petetään kyllä itseä tai yritetään pettää muita. Ensimmäisiä kalliin laskun maksajia tulevat olemaan sadat Inarijärven veneilijät, sillä tuskin yksin Nanguniemen sataman käyttäjille sen toiminnan ja kehittämisen lasku tiemaksuineen ja -töineen muineen lankeaa. Tosiasiassa tilanne johtanee siihen, että nykyisetkin Nanguniemen maksajat hakeutuvat toisaalle.
Jos nyt luullaan, että tehtiinpä hieno kauppa ostamalla kokonainen satama kymppitonnilla, petetään kyllä itseä tai yritetään pettää muita. Ensimmäisiä kalliin laskun maksajia tulevat olemaan sadat Inarijärven veneilijät, sillä tuskin yksin Nanguniemen sataman käyttäjille sen toiminnan ja kehittämisen lasku tiemaksuineen ja -töineen muineen lankeaa. Tosiasiassa tilanne johtanee siihen, että nykyisetkin Nanguniemen maksajat hakeutuvat toisaalle.
Onko tuolla Katajamaalla itsellä venettä?
VastaaPoistaEn tiedä, mutta Nanguniemen satamassa kertoo kerran käyneensä ja oivaltanut silloin paikan mahdollisuudet.
PoistaKenenköhän kyydissä siellä kävi? On Mököllä mennyt asiat ylikierroksille.
PoistaEihän tuossa kaupassa ole mitään järkeä! korjaisi kunta vain omat resut satamansa ja laskupaikat
VastaaPoistaSamaa mieltä.
VastaaPoistaKatajamaa = Kinisjärvi? Tyyli on sama vaikka onkin nykyään oikeistolainen.
VastaaPoistaNiin, vallankumous syö joskus lapsensa valtuustosalissa. Onhan näitä esimerkkejä. Olen seurannut tätä kunnallispolitiikkaa ja kun lisäksi olen kuunnellut Radio Inarista valtuuston kokouksia, niin Marko Katajamaan tyyli on muuttunut. Eikä siitä mihinkään pääse, että hänestä tulee mieleen Tumppi Kinisjärvi. Tämä viimemainittu huomio olkoon sitten hyvä tai huono, mutta tällaisen huomion sitä kuitenkin tekee...
VastaaPoistasillä pojalla on hillitön halu olla esillä ja siksi möyhyää. pitäs kuitenkin osata ajatella asioita ja niiden vaikutuksia vähän paremmin. omilla rahoillaan jos touhuilisi niin sekunvain
VastaaPoistaJättäkää se Nanguniemi ja koettakaa löytää veneille talvisäilytyspaikka Veskoniemestä tai siitä läheltä. Luulisi Veskoniemen maanomistajien ajattelevan kylänsä kehittymistä ja jos kunta antaisi heille kauppaan liittyen hyvät vaihtomaat korvauksena siitä tarvittavasta alueesta. Jos Nanguniemeen joskus 20 vuoden päästä nousee joku lomakeskus niin kyllä sille silloin ehtii satamapaikankin järjestää.
VastaaPoistaOlen kanssasi täysin samaa mieltä.
PoistaMitäpä sitä Markoa haukkua,kyseinen kauppa oli äänestyksen tulos ja Marko ei tietääkseni omaa kunnanhallituksessä kun puheoikeuden.On väärin syyllistää kaveria.Markosta tulee hyvä lahkolaissaarnaaja,hänhän käännytti melkein koko porukan kyseisen kaupan taakse!Ensi vaaleissa saa ehkä eniten ääniä,ei viisautensa vaan käännytystyönsä ansiosta!
VastaaPoistaEi käännynnäiset ainakaan ääniä ansaitse kun menevät muuttamaan edellisen päätöksensä odottaa alueen kaavasuunnitelman valmistumista. Tuuliviiri yllä talon katon vai miten se vanha iskelmä meni...
PoistaJatkan vielä että jos menee yhtä hyvin kuin viime vaaleissa ja eduskuntaehdokkaana niin jää rannalle. Taitaa siksi jo nyt käynnistellä kunnallisvaalikampanjaansa ja saamme vain jännittää missä ryhmässä hänet seuraavaksi saamme nähdä ja etenkin kuulla.
PoistaTähän Marko-keskusteluun ja muuhun haluan kommentoida ja kääntää huomiota meneillään olevan vaalikauden kunnallispolitiikan linjauksiin. Oman ryhmämme kohdalla yksi päätavoite oli katsoa tarkoin mihin kunnan eli kuntalaisten rahoja laitetaan ja mm. pyrkiä eroon kunnan aiemmin tekemistä ja rahaa nielleistä virhe- tai kunnalle kuulumattomista "bisneshankkeista". Haluttiin, että kunta keskittyisi heikkenevien talousnäkymien edellä enemmän perustehtäviinsä.
VastaaPoistaJotain on saatu aikaan ja lisää olisi tekemistä. Saariselän hissiyhtiölle löytyi ammattimainen yrittäjäomistus ja Ivalon surullisen kuuluisa pesula loppui omia aikojaan kunnan saadessa siihen sijoittamansa rahat onnistuneesti takaisin. Peuravuonon kohdalla on selkeästi epäonnistuttu ja Siulan kohdalla elätellään edelleen toivoa.
Olen sitä mieltä, ettei tällaisena aikana ja tällaisessa tilanteessa kunnan kannattaisi enää haahuilla mitään "heräteostoja". Eikä etenkään, kun sen taloudellisista vaikutuksista ei ole olemassa mitään kunnollista arviota, ainoastaan positiivisia tai pessimistisiä arvailuja.
Oli kyseessä vaalikampanja tai mikä tahansa viritys, ei sitä pitäisi laittaa ihan näin estottomasti kuntalaisten maksettavaksi. Olisin toivonut, että vähintään nyt omassa ryhmässäni olisi osattu katsoa asiaa vaalilupauksissa ja keskenämme omaksutun linjauksen mukaisesti. Tiedän, että nyt tehdylle huutopäätökselle löytyy kritiikkiä myös ainakin keskustan valtuustoryhmästä.
Tämän Nanguniemen tapauksen taustalla muhii ajatus siitä, että siellä kunta saatetaan samanlaiseen "kehittämisvelvoitteeseen" kuin on tehty Saariselällä. Kunta siis rakentaa ja ylläpitää yhdyskuntatekniikkaa ja Metsähallitus tekee siihen nojaten bisnestä omaan tahtiinsa. Saariselällä näen käytännön mielekkääksikin, mutta uusia saariselkiä ei minusta kannattaisi näillä resursseilla ja etenkään noinkin epävarmaan paikkaan ja aikaan ruveta väsäämään.
Juurikin kuten kirjoitat. Lienee helppoa mennä kunnan rahoilla ja luotolla kaikenlaisiin hankkeisiin, joita sitten jälkeen ihmetellään ja koetetaan selitellä että oikeastaan niitä vastustin. Jos tuo Nanguniemen harbourikauppa toteutuu niin piteleppä varsin kirjaa paljonko siihen lopulta alkaa upota rahaa ja paljonko se vaikuttaa vaikkapa vain veneilijöiden kustannuksiin. Kaipa sinne tie kuitenkin tehdään yhteisillä verovaroilla että nämä veneettömätkin pääsevät osallistumaan?
VastaaPoistaKun vaalit alkavat taas lähestyä nousevat kuntalaisten puolustajat kuin myyrät koloistaan itseään kehumaan. Eipä paljon siinä välillä näy paitsi muutama harva.
VastaaPoistaOma etu ja kateus taitavat olla monen kuntapoliitikon kantavia motivoijia.
VastaaPoistaEikös Inarin satamaa voitaisi vielä laajentaa niihin ankkalammikoihin? Tuotaisi veneet sinne ja olisi polttoaineetkin lähempänä.
VastaaPoistaSuunnitelmiahan Inarin sataman kehittämiseksi on pyöritelty vuosikausia ja kai -kymmeniäkin, vaan hitaasti ovat asiat edenneet milloin kaavoituksen, käytännössä kai enemmän rahan puutteen varjolla.
PoistaSen verran tähän lisätietoa Veskoniemestä, että olen ottanut asioista hieman selvää ja näyttäisipä siltä, ettei senkään sataman kehittäminen ole missään umpiperässä. Se umpiperä taitaa olla ja on tainnut olla enemmän jossain kunnanviraston päässä?
Olen sitä mieltä, että jos kunnalla on panna rahaa satamien maakauppoihin ja lisärakentamisiin, sen tärkein kohde on tällä hetkellä Veskoniemi. Ja sitten sen jälkeen ne Inarin lammikot venepaikoiksi.
Hyvä järjestys!
PoistaTällaisen esitykseni merkeissä mennään nyt tällä satamarintamalla. Kunnanhallitus hyväksyi esitykseni äänin 8 – 1 ja nyt maa-asiaa ollaan käytännön neuvotteluin ja myönteisin näkymin selvittämässä:
VastaaPoista1) Kunnanhallitus päättää selvityttää Veskoniemen sataman lisäpaikoitus- ja talvisäilytysalueen hankintaa sekä sataman venepaikkojen lisäämistä nykyisen ympäristöluvan mahdollistamaan määrään. Lisäksi tulee selvittää mahdollisuus lupa-alueen laajentamiseen.
2) Kunnanhallitus pyytää tekniseltä osastolta yksilöidyn kokonaisselvityksen kustannusarvioineen kunnan omistamien satamien ja veneenlaskupaikkojen rakennus- ja kunnostustarpeista kiireellisyysjärjestyksineen. Kustannusten arvioinnissa tulee tarkastella millaisiin ajoituksiin em. töissä voidaan kohtuudella päästä ja millainen vaikutus niillä voisi olla venepaikkojen hinnoitteluun.
3) Nanguniemen sataman kauppakirjaa ei allekirjoiteta ennen kuin edellä mainitut selvitykset on saatu.